W życiu codziennym, jak i w pracy zawodowej stajemy przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wykonywanych zadań i obowiązków pozwala nam na znalezienie właściwego kierunku działań. I takie samo zadanie ma empatyzacja – jeden z etapów tworzenia produktów i usług metodą design thinking.
Metodyka design thinking jest podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:
W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, zostaje nam jedynie go wypuścić na rynek jako jeden z naszych produktów.
W psychologii empatia definiowana jest jako odczuwanie uczuć innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność spojrzenia na świat cudzymi oczami. Jest ona pierwszym, ale i prawdopodobnie najważniejszym elementem całej metodyki design thinking.
Podczas wstępnego badania cały zespół stara się przebyć drogę, z jaką zmagają się odbiorcy. Ma za zadanie „wejść w ich buty”, przeanalizować ich problemy oraz towarzyszące im bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:
Samo ujrzenie potrzeb użytkownika to jednak za mało – należy też wczuć się w jego osobę. Dzięki temu stajemy się ciekawi jego przeżyć i przemyśleń. Ważne jest, aby ustalić harmonogram badań, a każdy z badających powinien czuć wsparcie pozostałych osób i znać swoją rolę w zespole.
W badaniach najważniejszą rzeczą jest to, aby jak najmniej ujawniać swoje intencje, ponieważ ludzie mają tendencje do unikania krytycznych komentarzy. Dlatego też zwykła ankieta lub rozmowa, nie sprawdzi się przy tej metodyce. Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:
Mapa empatii umożliwia usystematyzowanie zebranych informacji oraz spostrzeżenie, którym aspektom należy się ponownie przyjrzeć, jeśli wybrany materiał nie jest wystarczająco obszerny. Stanowczo pomocna jest w jej przypadku wizualizacja zebranych propozycji.
Każdy wywiad powinien być przeprowadzony starannie, pytania nie powinny nasuwać się podczas jego trwania, natomiast powinny być odpowiednio wcześniej przygotowane. Dodatkowo nie powinien on nasuwać odpowiedzi oraz powinien być rejestrowany, tak aby wszelkie reakcje i emocje wywołane podczas jego trwania mogły zostać zapisane i odwzorowane w sposób rzeczywisty.
Obserwacja powinna zostać przeprowadzona w sposób niemalże niezauważalny dla użytkownika. Ważne jest, aby czuł się on swobodnie w danym otoczeniu i nie zmienił nic podczas przeprowadzania swoich codziennych czynności. Pomaga to w poznaniu jego świata oraz problemów, jakie napotyka na swojej drodze.
Niezależnie od tego, jaki sposób pracy obierzemy w fazie empatii, istnieje kilka ważnych podpunktów, na które należy zwrócić uwagę:
Musimy pamiętać, że empatia jest sprawą dla każdego z nas bardzo indywidualną. Działania, które zostaną podjęte muszą zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Ważnym jest by wczuć się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania przyszłego klienta.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Czym jest empatyzacja w metodyce design thinking?
Czy faza empatii jest ważnym elementem w myśleniu projektowym?