|
|
3 minut czytania

Myślenie projektowe krok po kroku: empatyzacja

W życiu codziennym, jak i w pracy zawodowej stajemy przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wykonywanych zadań i obowiązków pozwala nam na znalezienie właściwego kierunku działań. I takie samo zadanie ma empatyzacja – jeden z etapów tworzenia produktów i usług metodą design thinking.

empatyzacja

Myślenie projektowe – czyli design thinking

Metodyka design thinking jest podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:

  • empatyzacji,
  • definiowania problemu,
  • generowania pomysłów,
  • budowania prototypów
  • oraz testowania.

W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, zostaje nam jedynie go wypuścić na rynek jako jeden z naszych produktów.

Empatyzacja w design thinking

W psychologii empatia definiowana jest jako odczuwanie uczuć innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność spojrzenia na świat cudzymi oczami. Jest ona pierwszym, ale i prawdopodobnie najważniejszym elementem całej metodyki design thinking.

Podczas wstępnego badania cały zespół stara się przebyć drogę, z jaką zmagają się odbiorcy. Ma za zadanie „wejść w ich buty”, przeanalizować ich problemy oraz towarzyszące im bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:

  1. „Dla kogo projektujemy?”
  2. „Jakie są jego potrzeby?”

Samo ujrzenie potrzeb użytkownika to jednak za mało – należy też wczuć się w jego osobę. Dzięki temu stajemy się ciekawi jego przeżyć i przemyśleń. Ważne jest, aby ustalić harmonogram badań, a każdy z badających powinien czuć wsparcie pozostałych osób i znać swoją rolę w zespole.

Narzędzia wykorzystywane w fazie empatii

W badaniach najważniejszą rzeczą jest to, aby jak najmniej ujawniać swoje intencje, ponieważ ludzie mają tendencje do unikania krytycznych komentarzy. Dlatego też zwykła ankieta lub rozmowa, nie sprawdzi się przy tej metodyce. Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:

  • Mapę empatii.
  • Wywiad etnograficzny.
  • Obserwacje terenowe.

Mapa empatii umożliwia usystematyzowanie zebranych informacji oraz spostrzeżenie, którym aspektom należy się ponownie przyjrzeć, jeśli wybrany materiał nie jest wystarczająco obszerny. Stanowczo pomocna jest w jej przypadku wizualizacja zebranych propozycji.

Każdy wywiad powinien być przeprowadzony starannie, pytania nie powinny nasuwać się podczas jego trwania, natomiast powinny być odpowiednio wcześniej przygotowane. Dodatkowo nie powinien on nasuwać odpowiedzi oraz powinien być rejestrowany, tak aby wszelkie reakcje i emocje wywołane podczas jego trwania mogły zostać zapisane i odwzorowane w sposób rzeczywisty.

Obserwacja powinna zostać przeprowadzona w sposób niemalże niezauważalny dla użytkownika. Ważne jest, aby czuł się on swobodnie w danym otoczeniu i nie zmienił nic podczas przeprowadzania swoich codziennych czynności. Pomaga to w poznaniu jego świata oraz problemów, jakie napotyka na swojej drodze.

Kluczowe punkty, na które należy zwrócić uwagę w fazie empatii

Niezależnie od tego, jaki sposób pracy obierzemy w fazie empatii, istnieje kilka ważnych podpunktów, na które należy zwrócić uwagę:

  • Porządek i organizacja – proces ten musi być odpowiednio zaplanowany żeby móc spojrzeć na niego z wielu perspektyw.
  • Odpowiedni zespół – stworzenie grupy z ludzi, którzy mają doświadczenie w różnorodnych branżach. Dzięki temu są oni w stanie tworzyć pomysły na podstawie swojej wiedzy i przebytych doświadczeń.
  • Wolna ręka – ważne jest również poczucie swobody w trakcie realizacji swoich działań. Nie powinno się ograniczać pomysłów do minimum, im bardziej kreatywne nastawienie, tym większa szansa na stworzenie oryginalnego prototypu.

Musimy pamiętać, że empatia jest sprawą dla każdego z nas bardzo indywidualną. Działania, które zostaną podjęte muszą zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Ważnym jest by wczuć się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania przyszłego klienta.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Czym jest empatyzacja w metodyce design thinking?

    Jest etapem polegającym na procesie poznawczym, dzięki któremu jesteśmy w stanie zrozumieć potrzeby i problemy użytkownika. Na tym etapie pozyskiwane są wszelkie dane dotyczące użytkownika, jego trybu życia, charakteru czy stosunku do usługi lub produktu.
  2. Czy faza empatii jest ważnym elementem w myśleniu projektowym?

    Tak, pomimo iż jest pomijana przez wiele zespołów badawczych z różnych przedsiębiorstw, jest nie tylko pierwszą, ale i uznawaną za najważniejszą fazę całego procesu badawczego.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie