Globo Eastern Europe to zagraniczna firma, która oferuje artykuły oświetleniowe. Jak rozliczyć fakturę wystawioną przez słowacki Globo Eastern Europe, na której widnieje polski NIP?
Sposób rozliczenia faktury wystawionej przez Globo Eastern Europe zależy przede wszystkim od tego skąd został wysłany towar do przedsiębiorcy, czy z magazynu znajdującego się na terenie Polski, czy w innym kraju UE.
Jeżeli towar przyjdzie z magazynu znajdującego się na terenie Polski, to fakturę taką należy rozliczyć jak zwyczajową fakturę polską, nawet jeśli widnieje na niej zagraniczny adres oraz obca waluta. A zatem, podatnicy czynni VAT ujmują wydatek w kwocie netto w KPiR, a podatek VAT – w ewidencji zakupów VAT. Zaś podatnicy zwolnieni z VAT, wydatek w kwocie brutto ujmują w KPiR.
Jeśli towar wysłano z magazynu znajdującego się w innym kraju niż Polska (np. Słowacji) to fakturę wystawioną przez Globo Eastern Europe, nawet jeśli widnieje na niej polski NIP:
Rozliczając towar w trybie WNT, podatnicy czynny, jak i zwolnieni z VAT są zobowiązani do obliczenia podatku VAT, który muszą zapłacić do polskiego fiskusa. Tak obliczony podatek:
Podatek VAT należy obliczyć od całościowej kwoty wykazanej na fakturze po ewentualnym uprzednim jej przeliczeniu na polskie złote – jeśli faktura jest wystawiona w walucie obcej. Należy zastosować stawkę VAT, jaka obowiązuje w Polsce dla danego typu towarów.
Księgowania należy dokonywać w polskich złotych. Faktury w walucie obcej przelicza się:
Pani Agnieszka, jako podatnik czynny VAT dostała fakturę wystawioną przez Globo Eastern Europe z polskim NIP, z następującymi danymi:
Towar został wysłany ze Słowacji.
Jak rozliczyć fakturę?
Towar do pani Agnieszki został wysłany ze Słowacji, dlatego powyższą fakturę należy rozliczyć w trybie WNT. Co oznacza, że należy samodzielnie obliczyć VAT podlegający zapłacie, jak i odliczeniu.
Rozliczenie w VAT:
Rozliczenie w PIT:
Pan Kamil, podatnik zwolniony z VAT otrzymał fakturę wystawioną przez Globo Eastern Europe ze słowackim NIP, z następującymi danymi:
Towar został wysłany ze Słowacji.
Jak rozliczyć fakturę?
Dany produkt został wysłany ze Słowacji, a dla nabyć z UE, pan Kamil wybrał rozliczenie WNT, co oznacza, że musi samodzielnie obliczyć VAT, który podlega wpłaceniu do polskiego fiskusa.
Obliczenie VAT, który należy zapłacić:
kurs euro NBP z 09.06.2021: 4, 4541 zł VAT do zapłaty (100*4,4541)*23%=102,44 złRozliczenie w PIT:
To, jakie deklaracje należy złożyć do urzędu zależy od sposobu rozliczania faktury zakupowej. Jeśli faktura jest rozliczana jako faktura polska (wydatek krajowy), wtedy czynni podatnicy VAT składają tradycyjną deklarację VAT (JPK), zaś podatnicy zwolnieni z VAT w ogóle nie składają żadnych dodatkowych deklaracji.
Jeśli zaś transakcja jest rozpoznawana jako WNT, wtedy należy złożyć:
W informacji VAT UE powinien być wykazany unijny NIP kontrahenta (nie może to być polski NIP) dlatego też najlepiej zwrócić się do sprzedawcy o podanie takiego numeru (może to być np.poprzez fakturę korygującą, pisemną informację,korespondencję e-mailową, czy w inny sposób). Jeśli nie możemy się doprosić oraz nie jest nam znany w drodze innych poszukiwań zagraniczny NIP kontrahenta, wtedy takiej transakcji nie należy wykazywać w deklaracji VAT UE (wykazujemy ją tylko w JPK/VAT-8), warto jednak napisać do urzędu skarbowego pismo wyjaśniające zaistniałą sytuację (dlaczego nabycie nie jest wykazywane w VAT UE) – jak wyjaśnia Krajowa Informacja Skarbowa.
Zgodnie z interpretacją podatkową (sygn.0111-KDIB3-3.4012.116.2017.2.PK) “(…) w sytuacji gdy podatnik nie posiada numeru UE kontrahenta nie wykazuje się danej transakcji w informacji podsumowującej VAT UE. Gdy uzyskanie numeru kontrahenta unijnego, pomimo starań podatnika, nie jest możliwe, ale transakcja została uznana za wykonaną na terytorium innego państwa członkowskiego, polski podatnik nie mając tym samym możliwości wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE w formie elektronicznej, powinien złożyć pisemne wyjaśnienie o braku identyfikacji kontrahenta, podając szczegółowe dane identyfikacyjne dostawcy. (…)”
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!