Prawidłowo skonstruowany plan zarządzania przedsiębiorstwem powinien obejmować określenie konkurencyjności w swoim sektorze oraz na tej podstawie – swojej pozycji strategicznej.
Jest to niezbędne do utrzymania się w wymagającym otoczeniu biznesowym i dalszego rozwoju firmy. Kolejną metodą, która pomaga w podejmowaniu procesów decyzyjnych i szukaniu możliwości jest analiza SPACE. Na czym ona polega? Przekonajmy się!
Nazwa analizy strategicznej SPACE stanowi akronim słów Strategic Position and Action Evaluation (Strategia, Pozycja i Działanie, Ocena). Za określoną pozycję przedsiębiorstwa odpowiadają czynniki zewnętrzne (stabilność otoczenia i atrakcyjność branży) i wewnętrzne (przewaga konkurencyjna i siła finansowa).
Powyższa technika najczęściej wykorzystywana jest do oceny planów strategicznych, procesów oraz może stanowić uzupełnienie analizy SWOT lub macierzy BCG.
Do analizy strategicznej SPACE używa się macierzy, która przedstawia obszary oddziałujące na firmę. W zależności, jakie miejsce zajmie, taki kierunek działań należy obrać. Wyróżniamy 4 z nich, do których można przypisać przykładowe wskaźniki takie jak:
Do każdego ze wspomnianych obszarów przypisuje się określoną ilość punktów – stabilność otoczenia i przewaga konkurencyjna mogą dostać ocenę od -6 do 0, gdzie im niższa ocena, tym słabsza pozycja firmy. W przypadku atrakcyjności branży i siły finansowej – otrzymują oceny od 0 do 6, gdzie wyższa ocena oznacza korzystniejszą pozycję. Przypisane wartości wyliczamy ze średniej sumy przyznanych punktów. Poszczególne kwadraty oznaczają typ strategii, jakie przedsiębiorstwo powinno zastosować, aby poprawić swoją sytuację na rynku. Są one również określane jako postawy.
1. Macierz analizy SPACEPo przeniesieniu otrzymanych danych na macierz, możemy wytypować rodzaj strategii, który w danej chwili przyniesie przedsiębiorstwu najwięcej benefitów i jakie czynności musimy podjąć w tym zakresie.
Zazwyczaj taką postawę przejawiają przedsiębiorstwa o dobrej pozycji finansowej, działających na zrównoważonych rynkach. Warto koncentrować się na zaletach wewnątrz organizacji, przy czym unikać nadmiernej konfrontacji z konkurencją, aby nie naruszyć swojego położenia. W celu zwiększenia wzrostu udziałów warto:
Dotyczy firm ze stabilnej branży, które decydują się na walkę konkurencyjną z innymi podmiotami. Jest to korzystne położenie, pozwalające wykorzystać swoje mocne strony i szanse, aby przyczyniać się do rozwoju firmy. Ich strategia powinna obejmować takie działania jak:
Przedstawiciele tej taktyki mają słabszą siłę przebicia w warunkach ostrej konkurencji. Muszą one podejmować odpowiednie kroki, aby uchronić się przed pogorszeniem swojej pozycji i upadkiem. Przykładowymi rozwiązaniami mogą być:
Strategia, którą mogą wykorzystać przedsiębiorcy działający w atrakcyjnym sektorze, jednakże nieposiadający siły finansowej. Z tego względu należy:
Analiza strategiczna SPACE stanowi przydatne narzędzie dla przedsiębiorców i kierownictwa do podejmowania decyzji. Dzięki holistycznemu podejściu, gdzie brane pod uwagę są zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, możliwe jest zaproponowanie trafnego kierunku przyszłych działań.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.