Prowadzisz bloga firmowego, o treści lifestylowej bądź innej tematyce i umożliwiasz rożnym podmiotom umieszczanie treści sponsorowanych na swojej stronie ? Jeśli tak, to pamiętaj, że wynajmowanie powierzchni reklamowej na blogu spełnia przesłanki prowadzenia działalności gospodarczej w świetle polskiego prawa.
Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym artykule.
Zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w szczególności art. 3, Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Tym samym, aby móc uznać jakąkolwiek formę aktywności za działalność gospodarczą muszą zostać spełnione warunki w postaci:
Zarobkowość występuje wówczas, gdy jest ona prowadzona na tyle racjonalnie i gospodarnie, że jest w stanie przynieść jakiekolwiek zyski dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, tj. przedsiębiorcy. Jednakże warto również pamiętać, że zarobkowość występuje również wtedy, gdy przedsiębiorca nie osiągał z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej dochodu, o ile aktywność ta była ukierunkowana na uzyskanie takiego dochodu.
W literaturze wskazuje się, że Brak spodziewanego efektu w postaci zysku i wystąpienie straty nie oznacza, że wykonywana działalność nie jest zarobkowa, jej charakter bowiem nie ulegnie zmianie tak długo, jak długo wykonujący ją będzie miał na względzie osiągnięcie zarobku z danej aktywności, nawet w dalszej perspektywie czasowej.
Zorganizowany charakter należy rozumieć jako wykorzystanie konkretnych składników majątku, tj. materialnych (np. nieruchomości) lub składników niematerialnych (np. know-how) do wykorzystywania ich i zarazem uczestniczenia za ich pomocą w obrocie gospodarczym. Z kolei jako zewnętrzny przejaw zorganizowania można uznać takie działania jak przykładowo utworzenie i upublicznienie logo firmy bądź otworzenie lokalu firmy.
Zorganizowanie wiąże się z wykonywaniem całego szeregu czynności mieszczących się zarówno w przedmiocie działalności danego przedsiębiorcy, jak i czynności o charakterze organizacyjnym w taki sposób, by układały się one w racjonalną i efektywną całość.
Ciągłość wiąże się natomiast z powtarzalnością i systematycznością w prowadzeniu działalności gospodarczej. Oznacza to, że działalnością gospodarczą nie będzie działalność prowadzona w sposób incydentalny, okazjonalny.
W prawie podatkowym również można spotkać się z pojęciem działalności gospodarczej.
Przykładowo na gruncie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, w szczególności art. 3 pkt 9, rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.
Kluczowe znaczenie w ww. regulacji ma zarobkowy charakter danej działalności, który przesądza o tym czy określony rodzaj aktywności stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.
Dodatkowo w przepisie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od towarów i usług wskazuje się, że Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powyższego przepisu niewątpliwie wynika, że chodzi o wszelką działalność określonych podmiotów, np. handlowców, co oznacza, iż każda czynność podjęta przez podmioty wymienione w powołanym przepisie spełnia kryteria działalności gospodarczej.
Powyższe przepisy, mimo, iż odnoszą się do rozumienia pojęcia działalności gospodarczej na tle różnych ustaw, to niewątpliwie pokrywają się w zakresie warunków, jakie musi wypełniać działalność gospodarcza, tj. zarobkowość, ciągłość, zorganizowany charakter oraz wykonywanie jej we własnym imieniu.
Poniżej wskazujemy jak ww. przesłanki przekładają się na grunt aktywności poprzez prowadzenie bloga:
Niezależnie od tego, czy autor bloga zarejestruje firmę czy nie osiąganie dochodów z bloga podlega opodatkowaniu – więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności art. 22, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art . 23.
W jednej z interpretacji indywidualnej wskazano, że wydatki ponoszone na prowadzenie bloga służą generowaniu przychodów. Jednocześnie w wielu przypadkach trudno będzie jednoznacznie przypisać koszt do przychodu. Taki bezpośredni związek będzie istniał w przypadku np. artykułów sponsorowanych: np. jeżeli reklamodawcą będzie właściciel hotelu, który zleci Stronie napisanie artykułu z wyjazdu turystycznego do tego hotelu to wówczas możliwe będzie jednoznaczne przypisanie kosztów poniesionych w związku z uzyskaniem tego przychodu (koszty biletów lotniczych, kolejowych itp.) [tak interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2015 r., nr IPPB1/4511-1035/15-2/AM].
Z kolei w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności w art. 15 ust. 1 wskazuje się, że Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Niewątpliwie wydatki na prowadzenie bloga, na którym świadczone różne usługi, np. poprzez wynajęcie powierzchni reklamowych na udostępnianie treści sponsorowanych, może być uznane za prowadzenie działalności gospodarczej. Wszelkie wydatki mogą stanowić koszt podatkowy, jednakże każdy wydatek należy oceniać indywidualnie.
Z niniejszego artykułu, interpretacji przepisów prawa oraz orzecznictwa sądowego wynika niewątpliwie, że nie tylko osoba fizyczna może zostać blogerem, ale również spółka prawa handlowego. Co istotniejsze, samo prowadzenie bloga nie stanowi automatycznie, iż prowadzona jest działalność gospodarcza, albowiem łącznie muszą zostać spełnione przesłanki w postaci zarobkowości, ciągłości i zorganizowanego charakteru. Warto jednak pamiętać, że jakkolwiek nie samo prowadzenie bloga, lecz np. udostępnianie na nim powierzchni reklamowej lub publikacja artykułów sponsorowanych może być źródłem przychodów.
Pamiętaj, że w przypadku braku pewności czy prowadzony przez Ciebie blog spełnia kryteria działalności gospodarczej, to istnieje możliwość złożenia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.
Jeżeli zastanawiasz się jak zapewnić lepszą widoczność Twojego bloga, to w tym artykule prezentujemy najskuteczniejsze strategie SEO, które wspomogą proces pozycjonowania.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!