Jak można przeczytać na stronach rządowych przygotowywany jest kolejny pakiet zmian przepisów w podatku VAT. Jest to pakiet upraszczania rozliczeń podatkowych, który w obecnej odsłonie nazywa się SLIM VAT 3. W dzisiejszej publikacji opiszemy jakie propozycje i kierunki zmian deklarują decydenci w przygotowanym projekcie ustawy o podatku VAT.
Obszary zmian ustawy o VAT w ramach pakietu SLIM VAT 3
Zgodnie z zapowiedziami, jakie pojawiły się na stronie Ministerstwa Finansów w ramach pakietu SLIM VAT 3 zmiany podzielone zostały na kilka obszarów tematycznych. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do niektórych z nich wskazując opisując charakter projektowanych rozwiązań.
Poprawa płynności finansowej firm
W ramach tego obszaru można mówić o podniesieniu ustawowego limitu dla małego podatnika w VAT z kwoty 1.200.000 do 2.000.000 euro. Tym samym większe grono czynnych podatników VAT będzie miało przywilej skorzystania z rozliczenia kasowego w VAT i składania rozliczeń kwartalnych.
Proponowane rozwiązania mają dotyczyć m.in. uregulowania w ustawie o VAT zasad przeliczania faktur wystawionych w walucie obcej na PLN. Dotychczas kwestie te nie były doprecyzowane w przepisach a zasady ich stosowania wynikały z ugruntowanej praktyki. Po zmianie zasada stosowania kursu do przeliczenia będzie wynikała wprost z ustawy.
- Faktury korygujące in minus.
Kurs przeliczeniowy na fakturach korygujących in minus będzie taki sam, jak ten zastosowany do przeliczenia faktur pierwotnej.
- Faktury korygujące in plus.
Przedsiębiorca będzie stosował średni kurs NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Jeżeli będzie to przyczyna znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, to będzie obowiązywał taki sam kurs. Natomiast jeżeli przyczyna nie istniała w tamtym momencie będzie stosowany kurs bieżący.
Opisane zasady przeliczania kwot w walucie obcej nie będą miały zastosowania do przedsiębiorców, którzy do przeliczania kwot w walucie obcej stosują przepisy o podatku dochodowym.
- Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT).
Przy transakcjach WDT w ustawie o VAT są wprowadzone ograniczenia co do zastosowania 0% stawki VAT, jeżeli przedsiębiorca nie posiada dokumentów potwierdzających dostarczenie towarów na terytorium innego kraju w UE. W celu uproszczenia zasad rozliczania takich transakcji w projekcie ustawy zmieniającej pojawia się propozycja, żeby można było wykazywać/korygować WDT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, co ma uprościć rozliczenia.
- Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT).
W obecnym stanie prawnym przedsiębiorca, który nabywa towary w ramach WNT musi się liczyć z tym, że jeżeli nie otrzyma faktury zakupu w ciągu 3 miesięcy, to będzie musiał dokonywać przejściowego skorygowania podatku VAT naliczonego.
W projektowanej zmianie przepisów, jak można przeczytać w uzasadnieniu ustawodawca rezygnuje z wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu. Oznacza to, że podatek VAT należny i naliczony będzie można rozliczać w tym samym okresie rozliczeniowym, nawet jeżeli nie będziemy w posiadaniu faktury.
Zmiany w rozliczaniu proporcji w VAT
Obecnie u przedsiębiorcy, który ma obowiązek stosowania proporcji w VAT, można uznać prawo do 100% odliczenia podatku VAT jeżeli:
- proporcja przekroczyła 98% i
- kwota podatku VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu jest mniejsza niż 500 zł.
Zmiana ustawy o VAT wprowadza zwiększenie kwoty z 500 zł do 10.000 zł, tym samym więcej przedsiębiorców zyska prawo do 100% odliczenia podatku VAT. Wskaźnik proporcji pozostanie na niezmienionym poziomie 98%.
Fakultatywne dokonywanie rocznej korekty w VAT
Obecnie każda różnica pomiędzy proporcją wstępną podatku naliczonego do odliczenia, a proporcją ostateczną, obliguje przedsiębiorcę do przeprowadzenia korekty rocznej odliczonego podatku. Po zmianie przepisów będzie można zrezygnować z korekty jeżeli:
- różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną, nie będzie przekraczała 2 punktów procentowych oraz
- kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu nie przekraczałaby 10.000 zł wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywisty wskaźnik proporcji jest mniejszej od wskaźnika prognozowanego.
Oczywiście proponowane rozwiązanie ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że przedsiębiorca może, ale nie musi z niego skorzystać. Wprowadzona zmiana miałaby obowiązywać począwszy od korekt rozliczeń za 2022 rok składanych w 2023 roku.
Wystawianie faktur zaliczkowych
Obecnie przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej jeżeli otrzyma całość lub część zapłaty na poczet przyszłej dostawy. Proponowana zmiana przepisów przewiduje możliwość rezygnacji z obowiązku odrębnego wystawienia faktury zaliczkowej, jeżeli w okresie otrzymania zaliczki powstanie obowiązek podatkowy, w odniesieniu do czynności na poczet których otrzymał zaliczkę. W takim przypadku przedsiębiorca wystawi tylko jedną fakturę obejmującą całość transakcji.
Wydruki z kas fiskalnych
Obecnie przedsiębiorcy mają obowiązek drukowania dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem paragonów fiskalnych, a w przypadku kas rejestrujących on-line również faktur, które za zgodą nabywcy, są przesyłane w sposób z nim uzgodniony w postaci elektronicznej. W projekcie ustawy mówi się o rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów wystawianych na kasie fiskalnej tj. raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych. Projektowana zmiana odnosi się tylko do kas on-line i kas wirtualnych.
Sankcje w VAT
W uzasadnieniu do projektu ustawy można przeczytać, że po wprowadzeniu zmian, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego będzie mógł odstąpić od ustalenia dodatkowego zobowiązania w VAT. Przy podejmowaniu decyzji będą brane pod uwagę szczególne okoliczności, z których można wnioskować, że przedsiębiorca działał z należytą starannością. Ponadto istotne będzie również odniesienie do zagrożenia wpływów należności z tytułu podatku VAT.
Mowa jest o wydawaniu wyjaśnień, które pomagają przedsiębiorcom w interpretacji przepisów:
- Wiążącej informacje stawkowej (WIS) – wydawane i rozpatrywane w II instancji przez Dyrektora KIS.
- Wiążącej informacji akcyzowej (WIA) – wydawane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu i rozpatrywane w II instancji przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
- Wiążącej informacji taryfowej (WIT) oraz wiążące informacje o pochodzeniu (WIP – wydawane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie i rozpatrywane w II instancji przez Szefa KAS.
W projekcie przewiduje się konsolidację wydawania wiążących informacji poprzez:
- Wyznaczenie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jako organu właściwego do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji.
- Ujednolicenie systemu podatkowego w obszarze dotyczącym wydawania WIS i WIA.
W publikacji zaprezentowano główne obszary projektowanych zmian. Z uwagi na rangę wprowadzanych zmian na pewno będziemy powracali do tematu jeszcze niejednokrotnie.