Wprowadzone przez UE przepisy (np. Dyrektywa DAC7) będą mieć wpływ na sprzedaż internetową. Jakie zmiany czekają nas od 2023?
Zgodnie z koniecznością implementacji przez Polskę do końca 2022 roku ustaleń zawartych w:
Ministerstwo Finansów przygotowało koncepcję odnoszącą się do poruszonych w Dyrektywie DAC7 zagadnień w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych. Jak wskazano jak stronie MF Cyfrowy charakter tych platform pozwala sprzedawcom towarów i usług wykorzystywać je do prowadzenia działalności, potencjalnie bez zgłaszania dochodów uzyskanych w państwie członkowskim rezydencji podatkowej. W rezultacie państwa członkowskie odczuwają skutki niezgłoszonych dochodów podatkowych i wynikające z tego uszczuplenia wpływów budżetowych. Dlatego Komisja przedstawiła w dyrektywie 2021/514 wprowadzenie jednolitych zasad dotyczących sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych. Jakie więc zmiany wprowadzone ww. aktami unijnymi czekają handel internetowy w 2023 roku, o tym w niniejszym artykule.
Główne założenia Dyrektywy DAC7:
Główne założenia Dyrektywy (UE) 2020/284:
Mając na uwadze fakt, iż przedmiotowa dyrektywa – z obu poruszanych w niniejszym artykule – zacznie obowiązywać najszybciej, albowiem już od dnia 1 stycznia 2023 r., to należy wskazać najważniejsze zmiany, które za sobą wprowadzi.
Jak czytamy w piśmiennictwie Deklarowanym zamiarem DAC7 jest z jednej strony zapewnienie równych warunków konkurencji w UE poprzez ukierunkowanie na dochody zaniżone przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych, a z drugiej strony – zminimalizowanie kosztów administracyjnych i kosztów przestrzegania przepisów (compliance) dla operatorów platform ze względu na to, że bez legislacji na poziomie unijnym państwa członkowskie mogłyby nakładać jednostronnie zróżnicowane obowiązki sprawozdawcze na podmioty cyfrowe.
Dyrektywa DAC7 nie wprowadza i nie zmienia materialnoprawnych przepisów dotyczących opodatkowania dochodu sprzedawców, w odniesieniu do którego następuje pobranie i wymiana informacji.
W szczególności zmiany obejmować będą następujące kwestie:
Sprzedawca objęty raportowaniem to użytkownik platformy, który jest na niej zarejestrowany i wykonuje kwalifikowaną działalność w danym okresie sprawozdawczym (aktywny sprzedawca).
Ogólnie rzecz biorąc raportowanie ma obejmować zarówno sprzedaż towarów jak i najem nieruchomości czy miejsc parkingowych, usług świadczonych osobiście oraz najem np. samochodów.
Sprzedawcy, którzy wykonali mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów za pośrednictwem platformy i których wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczyło 2.000 euro w danym okresie sprawozdawczym, podlegają wykluczeniu ze sprawozdawczości.
Raportujący operator platformy jest zobowiązany do zebrania informacji o każdym aktywnym sprzedawcy będącym osobą fizyczną lub podmiotem oraz informacji na temat każdej nieruchomości podlegającej sprawozdawczości.
W zakresie sprzedawcy będącego osobą fizyczną raportujący operator platformy winien gromadzić następujące informacje:
W zakresie do sprzedawcy będącego podmiotem raportujący operator platformy gromadzi informacje takie jak:
Raportujący operator platformy zgłasza właściwemu organowi państwa członkowskiego informacje obejmujące:
Ponadto państwa członkowskie, implementując postanowienia Dyrektywy DAC7 winny zapewnić, że raportujący operator platformy dokona następujących czynności:
W przypadku braku wykonania obowiązku sprawozdawczego na wezwanie organu, operator platformy będzie podlegał karze pieniężnej lub wykreśleniu z rejestru jako podatnik VAT. Kara pieniężna opiewać będzie w wysokości od 100 000 zł do nawet 5 000 000 zł.
Dyrektywa DAC7 wprowadza nowe obowiązki dokumentacyjne i sprawozdawcze głównie dla operatorów platform cyfrowych. Akt ten przewiduje wdrożenie zmian do handlu internetowego w postaci wprowadzenia obowiązków sprawozdawczych, procedury należytej staranności, wprowadzenie mechanizmu kontroli raportujących operatorów platform itp. Polska jest zobowiązana do wdrożenia Dyrektywy DAC7 do dnia 31 grudnia 2022 r., co oznacza, iż przepisy winny obowiązywać począwszy od 2023 roku – gotowy projekt ustawy na pojawić się na stronie MF już we wrześniu bieżącego roku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Jakie są główne założenia dyrektywy DAC7?
Od kiedy obowiązuje dyrektywa DAC7?