Nomenklatura współczesnych organizacji może przyprawić o niemały zawrót głowy. Technical Project Manager, IT Project Manager, Project Manager – już na poziomie językowym można wnioskować o zakresach obowiązków poszczególnych z tych stanowisk, jak i o zbieżnościach i różnicach między nimi. Kiedy jednak przychodzi do konkretnych działań, granica kompetencji często okazuje się rozmywać, generując chaos – ostatnie, czego chce przedsiębiorca. Czym zatem zajmują się wspomniani specjaliści? Co stanowiło przyczynek do wyodrębnienia ich stanowisk względem siebie? Zapraszamy do lektury.
Project Manager to nikt inny jak kierownik projektu, a więc osoba sprawująca pieczę nad jego prawidłowym zarządzaniem na kolejnych stadiach rozwoju – od planowania, przez wdrażanie na drodze odpowiedniej motywacji, na działaniach kontrolnych kończąc. W zakresie bardziej szczegółowej charakterystyki jego obowiązków znajdują się:
Pojęcie “IT Project Manager” oznacza kierownika ds. informatyki. Z funkcją tą łączy się m.in. tematyka zarządzania cyberbezpieczeństwem, systemami operacyjnymi i efektywnością operacyjną, monitoringiem internetu, programami sprawozdawczymi i aktualizacjami oprogramowań.
IT Project Manager planuje, wdraża i kontroluje systemy teleinformatyczne, zaimplementowane w organizacji. Równolegle do zakresu jego obowiązków należy podnoszenie świadomości kadr w zakresie bezpieczeństwa danych informatycznych organizacji, rozplanowywanie budżetu przeznaczanego na działania, znajdujące się w zakresie jego kompetencji, rekrutowanie zespołu IT, troska o właściwy stan hardware’u oraz normowanie sfery działań IT organizacji.
O ile więc Project Manager dba o całościową, właściwą realizację danego projektu, o tyle działania IT Managera skonkretyzowane są pod względem obszaru podejmowanych przez niego działań, jakim jest IT, nie ograniczając się do przy tym do poszczególnych projektów w tym zakresie, ale obejmując cały ów obszar jako całość.
Przez pojęcie Technical Project Managera rozumieć należy stanowisko łączące w sobie elementy menedżerskie z tymi informatycznymi. W związku z tym nasuwa się pytanie – jakie są pożądane proporcje między posiadanymi umiejętnościami z zakresu tych dziedzin? Odpowiedź zaś jest równie zróżnicowana, jak potrzeby samych organizacji. Granica jest więc płynna, a modelowy kształt stanowiska Technical Project Managera nie istnieje. Można jednak wskazać obowiązki, które często wymieniane są w jego kontekście. Wśród nich znajdują się:
Technical Project Manager może być więc doświadczonym informatykiem, dysponującym wiedzą na temat funkcjonowania biznesu, ale też nie musi. Jak zostało wspomniane, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb organizacji.
Podstawową kompetencją wymaganą na tym stanowisku, z perspektywy osoby o kwalifikacjach menedżerskich, jest jednak umiejętność komunikacji ze specjalistami, zrozumienia celów biznesowych, realizowanych przez poszczególne narzędzia oraz dociekliwość w zadawaniu pytań natury technicznej. To zrozumienie i nastawienie na współpracę w zakresie, w którym własne kompetencje nie wystarczą, jest w tym przypadku kluczem do sukcesu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!