



Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jest zobowiązany do opłacania składek ZUS. Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców, u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w ich spłacie.
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jest zobowiązany do opłacania składek ZUS. Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców, u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w ich spłacie.
Wniosek RDS przez PUE – omówione zagadnienia:
Możliwość złożenia wniosku RDS przysługuje dla płatników, którzy w wyniku epidemii koronawirusa mają trudności ze spłatą:
Zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy skutkuje wydłużeniem obowiązywania tej umowy o okres 3 miesięcy.
W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego.
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDS ➡ Przejdź do usługi.
Pojawi się formularz o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiące, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1.
Wniosek składa się z następujących części:
W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:
Wszelkie dane dotyczące wnioskodawcy automatycznie zostaną pobrane z profilu PUE ZUS. Należy je natomiast zweryfikować i sprawdzić poprawność wprowadzonych danych.
W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:
Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa.
Ostatnim punktem wniosku jest oświadczenie ubezpieczonego potwierdzające, że wskazane dane we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym. ZUS zastrzega również, że w przypadku, jeżeli przedsiębiorca wprowadzi go w błąd, organ ma prawo do wypowiedzenia podpisanej umowy ze skutkiem natychmiastowym.
Aby prawidłowo wysłać deklaracje do ZUS, wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.
Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy.
W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błędów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.
Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok.
W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.
Jeśli wniosek jest wysłany – dostępny będzie w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Dokumenty wysłane.
Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP.
Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.
Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.
ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.