|
|
3 minut czytania

Jak znaleźć dopasowanego kandydata w 5 krokach

Poszukujesz kandydata do pracy? Sprawdź, co zrobić, żeby od razu znaleźć idealną osobę na to stanowisko. Oto 5 kroków, które przybliżą Cię do nawiązania udanej współpracy.

jak znaleźć najlepszego kandydata do pracy

Sprecyzuj oczekiwania

Pierwszym krokiem w celu znalezienia i zatrudnienia najbardziej dopasowanego kandydata jest sprecyzowanie własnych oczekiwań. Należy ustalić profil kandydata, wymagane cechy, umiejętności i doświadczenie. Najlepiej omówić to z menadżerem/klientem, dla którego zatrudniamy. Będzie on przyszłym pracodawcą naszego kandydata, musimy pozwolić mu więc brać aktywny udział w procesie rekrutacji – szczególnie na tym początkowym etapie ustalenia wymogów, które kandydat powinien spełnić. Wszystkie informacje ustalone z menadżerem/klientem należy następnie przenieść na ogłoszenie z ofertą pracy.

Szukaj kandydatów

Mając sprecyzowane oczekiwania i napisaną szczegółową ofertę, w zależności od stanowiska, branży i wielkości firmy, kolejnym etapem jest publikacja ogłoszenia. O dopasowaniu kanałów dotarcia do kandydatów pisaliśmy w artykule Gdzie zamieszczać ogłoszenia o pracę.

Inna możliwość, którą warto rozważyć, to skorzystanie z bazy kontaktów z poprzednich rekrutacji – być może mamy już w niej dopasowanego kandydata, który nadal poszukuje pracy i sprawdziłby się w naszej organizacji. Może pamiętasz byłego kandydata, który kiedyś nie przeszedł rekrutacji pozytywnie, ale pasowałby na stanowisko. na które aktualnie rekrutujesz? Warto skontaktować się z taką osobą jeszcze przed oficjalną publikacją ogłoszenia w sieci – może to znacznie skrócić proces rekrutacji i zaoszczędzić rekrutacyjny budżet.

Innym pomysłem może być rekrutacja wewnętrzna. Może ktoś z naszych pracowników chciałby się w najbliższym czasie przebranżowić lub zmienić zespół. Największą zaletą takiej praktyki (poza oszczędnością czasu i pieniędzy) jest to, że znamy już kandydata, rekruter może poznać szczerą opinię jego przełożonego i współpracowników. Dodatkowo taki pracownik jest już w pewien sposób związany z firmą, co zmniejsza ryzyko, że zrezygnuje niedługo po objęciu stanowiska. Rekrutacja wewnętrzna wiąże się jednak także z zagrożeniami – zaburzeniem struktury w zespole, z którego rekrutujemy pracownika na nowe stanowisko oraz brakiem rozwoju, ponieważ nowy pracownik pochodzący z zewnątrz często wnosi świeże spojrzenie i pomysły.

Jeszcze inne rozwiązanie to skorzystanie z poleceń pracowniczych. Nasi pracownicy na pewno mają znajomych pracujących w podobnych branżach – chociażby ze studiów czy poprzednich miejsc pracy. Skorzystanie z poleceń pracowniczych jest swego rodzaju równowagą między rekrutacją zewnętrzną i wewnętrzną. Możemy pozyskać pracownika z zewnątrz, który wniesie nowe spojrzenie do firmy i zespołu, nie jest jednak osobą przypadkową gdyż przed rekrutacją możemy poznać opinię o nim przekazaną przez zaufanego pracownika.

Zaangażuj zespół w rekrutację

Pracownicy poza możliwością polecenia kandydatów na dane stanowisko powinni być też zaangażowani w proces rekrutacji. To oni wiedzą najlepiej jakich kompetencji brakuje im w zespole. Przyszły pracownik powinien wyznawać te same wartości co zespół, aby ich praca przebiegała efektywnie.

Sprawdź kandydata

Przed ostateczną decyzją sprawdź kandydata: przejrzyj jego profil na LinkedIn, poproś o rekomendacje od poprzedniego pracodawcy, spróbuj dotrzeć do byłych współpracowników. Podczas rekrutacji sprawdź deklarowane umiejętności i wypytaj o doświadczenie i szczegóły związane z poprzednimi stanowiskami. Dzięki temu dowiesz się, czy realne umiejętności i kwalifikacje kandydata pokrywają się z tymi deklarowanymi w CV.

Korzystaj z ATS

Aby przyspieszyć i usprawnić cały proces rekrutacyjny skorzystaj z ATS (Applicant Tracking System). System pozwoli Ci zautomatyzować wiele powtarzalnych czynności, dzięki czemu zamiast na dopełnianiu formalności będziesz mógł skupić się na realnym poznaniu kandydata i z sukcesem zatrudnić osobę dopasowaną do danego zespołu i organizacji, dla której rekrutujesz.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie