W niniejszym artykule odpowiadamy na pytania, czym właściwie jest PR wewnętrzny, jakie narzędzia wykorzystuje i jaki efekt uzyskać można, wdrażając go we własnej firmie.
Pracownik jest wizytówką firmy. Jeżeli tak jest, należy dołożyć wszelkich starań, aby lubił swoją pracę, miał w niej zapewnione godne warunki i odnajdywał się w niej jako integralna część całości. W przeciwnym razie z pewnością będzie miał niejedną okazję do podzielenia się swoimi uwagami z osobami trzecimi, nie znajdując zrozumienia we własnym miejscu pracy. Jego opinia zaś będzie postrzegana jako znacznie bardziej wiarygodna, aniżeli hasła zamieszczane przez podmiot go zatrudniający w nawet najlepiej zaprojektowanej reklamie.
Niedoceniony pracownik z pewnością nie będzie odczuwał też chęci do podejmowania starań na rzecz organizacji, która nie dostrzega jego wartości, o jakimkolwiek poczuciu przynależności nie wspominając. Aby tego uniknąć, powstał PR wewnętrzny.
Po co to wszystko?
Głównym celem z pewnością nie jest połechtanie ego pracodawcy, ale wymierne, liczone w zyskach i stratach wyniki biznesowe. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zadowolony pracownik, to efektywny pracownik. Znana jest również moc oddziaływania tzw. marketingu szeptanego, w którym to osobiste odczucia, analizy, rekomendacje lub ostrzeżenia ucieleśniają w sobie zdolność do wpływania na decyzje innych, będąc jednocześnie najbardziej wiarygodną, bo nie podszytą chęcią zysku, formą promocji lub antyreklamy.
Dlatego też pracodawcy podejmują starania, mające na celu umacnianie pozytywnych odczuć związanych z organizacją, zapobiegając jednocześnie eskalacji ewentualnych kryzysów. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest skuteczna komunikacja, przybierająca formę 2-kierunkową. Pracownik musi zostać zauważony, a jego opinia musi zostać nie tyle usłyszana, ile wysłuchana. Najcenniejszy kapitał jest już dostępny – wystarczy tylko po niego sięgnąć.
Co więcej, o ile same słowa mogą okazać się wystarczające, kiedy mowa o Public Relations w zewnętrznej względem organizacji odsłonie, o tyle pracownicy znajdujący się w centrum wydarzeń związanych z firmą i odczuwający na własnej skórze podejmowane w niej decyzje, potrzebują konkretnych posunięć w ich realizacji. Rozdźwięk między deklaracjami a rzeczywistymi działaniami z pewnością zostanie w mgnieniu oka dostrzeżony – dlatego też PR wewnętrzny wymaga od odpowiedzialnych za niego osób maksymalnej transparentności w słowach i czynach.
Skuteczne działania z zakresu PR-u wewnętrznego pozwalają wykorzystać w pełni potencjał, jaki drzemie w pracownikach. Ci zadowoleni z warunków pracy będą pracować dla niej wydajniej, dostrzegając swoje znaczenie dla organizacji, przywiązanie do niej, celowość podejmowanych przez nią działań oraz dążąc do rozwoju własnego i firmy.
Efekt ten można maksymalizować, dzięki synergii, osiąganej dzięki integracji pracowników. Dobra atmosfera w pracy jest jednym z najważniejszych czynników w oczach zatrudnionych. Jeżeli zaś uda się ją osiągnąć, członkowie zespołu będą w pełni skoncentrowani na swoich obowiązkach, nie rozpraszając się ewentualnymi konfliktami w grupie i chętniej podejmując się wymiany informacji między sobą; poczucie przynależności zaś jeszcze bardziej zmobilizuje ich do pracy na rzecz wspólnego dobra.
Zadowolenie pracowników zmniejsza też ryzyko pustych stanowisk, kosztów związanych z rekrutacją i procesem wdrażania nowych osób w zakres ich obowiązków. Znajomość organizacji jest niezwykle cennym kapitałem, który można wykorzystać, celem doskonalenia organizacji lub niwelowania obecnych w niej ryzyk – o ile słucha się tych, którzy stykają się z różnymi problemami dnia codziennego i potrafią generować pomysły.
W końcu, pracownik identyfikujący się z firmą, w której pracuje, będzie jej najlepszą reklamą. Informacje wypływające z wnętrza organizacji są bowiem najcenniejsze z punktu widzenia samych odbiorców.
Przechodząc jednak do konkretów, istnieje wiele narzędzi, z których pomocą możliwe jest budowanie PR-u wewnętrznego. Pozwalają one na skuteczny obieg informacji w firmie, zmotywowanie do pracy oraz zbudowanie ducha zespołu, z którym można osiągać nawet najodleglejsze cele.
Wśród nich znajdują się:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Dlaczego PR wewnętrzny jest ważny?