|
|
4 minut czytania

Praca w social media: jak zostać social media ninja?

Jak wygląda praca w social media – kim jest social media ninja, jakie trzeba mieć predyspozycje, umiejętności, ile zarabia się w branży? Jeśli kiedykolwiek zadawałeś sobie te pytania, odpowiedzi znajdziesz w naszym tekście.

praca w social media

Portale agregujące ogłoszenia o pracę coraz częściej publikują oferty na “social media ninję”. Ta nowoczesna nomenklatura może budzić zdziwienie wśród tradycjonalistów – pod nazwą tego stanowiska nie kryje się jednak nic innego jak specjalista ds. mediów społecznościowych. Mnogość tych serwisów, jak i zakres obowiązków są mocno zróżnicowane, co powoduje, że repertuar umiejętności praktyka ds. social mediów jest dość spory. Jak nim zostać? Gdzie szukać pracy i ile można w niej zarobić?

Social media ninja – kto to?

Niesłabnąca popularność serwisów społecznościowych to szansa dla marek na gromadzenie lojalnych i zaangażowanych obserwatorów. Nie dzieje się to jednak samoistnie – aby wygenerować wartościowy ruch na profilu niezbędne jest właśnie działanie specjalistów ds. social mediów. Mogą całościowo czuwać nad profilem i tworzyć zarówno treść wpisów, jak i dedykowane grafiki czy wideo.

Niemniej ważne jest także publikowanie płatnych reklam kierowanych do konkretnych grup docelowych oraz analiza statystyk. Jak widzisz to stanowisko wymaga wielu umiejętności z różnych biegunów – dlatego właśnie wirtuozów od mediów społecznościowych określa się jako “ninja”.

Jak zacząć pracę jako social media manager?

Na początek należy obiektywnie ocenić swoje umiejętności i przed samym sobą określić stopień ich zaawansowania. Jeśli perspektywa wykonywania pracy z dowolnego zakątka na ziemi (spec. social media do realizowania swoich obowiązków potrzebuje komputera i internetu, wpisując się w definicję cyfrowego nomady) wydaje Ci się kusząca, nie musisz obawiać się, że braki w danej dziedzinie dyskwalifikują Cię do wykonywania tego zawodu.

Zrewiduj swoje predyspozycje i wybierz obszar, w którym chcesz się realizować:

Spektrum działań tego zawodu jest tak duże, że z powodzeniem możesz wybrać wąską specjalizację. O jakich sprawnościach mowa?

  • lekkie pióro – swoboda w kreowaniu angażujących postów to jeden z pierwszych widocznych elementów każdego wpisu na Facebooku czy innym portalu społecznościowym. To zarówno tworzenie zwięzłych, ale lotnych haseł, jak i bardziej rozbudowanych treści, które będą spełniać określony cel. Ta lekkość narracji stwarza pomost między marką a jej odbiorcami, zachęca do dyskusji i podjęcia określonej akcji;
  • operowanie językiem korzyści – niezależnie od tego, czy będziesz reprezentować segment B2B (business to business) czy B2C (business to client) – w obu przypadkach musisz dostarczać jakąś realną dla użytkownika wartość, mówiąc np. nie o zaletach produktu, ale o konkretnych zastosowaniach, które ułatwią życie przedstawicielom grupy docelowej marki;
  • tworzenie reklam – przygotowanie odpowiedniego copy i kreacji to dopiero początek. Utworzenie reklamy, wybranie odpowiedniej grupy odbiorców, a następnie optymalizacja to przykład działania, które pozwala osiągnąć relatywnie szybkie konwersje spełniające oczekiwania marki/klienta;
  • znajomość narzędzi, które poprawią efektywność pracy – mowa tu np. o Canvie (możesz w niej samodzielnie przygotować atrakcyjne grafiki bazując na dostępnych szablonach, które z łatwością dostosujesz do identyfikacji wizualnej Twojej marki) czy Facebook Ads – Menedżer reklam Facebooka pozwoli Ci na profesjonalne zarządzanie promocją;
  • gotowość do rozwoju i nauki – powyższe aspekty to tylko ułamek umiejętności, które powinien posiadać skuteczny social media specialist. Chęć do śledzenia najnowszych rozwiązań i praktykowania ich skuteczności to podstawa.

Social media ninja – zarobki, praca

Kandydat na social media ninję nie musi być specjalistą w każdej z wymienionych wyżej dziedzin. Niejednokrotnie firmy poszukują speców z konkretnych obszarów – możesz zatem zarówno pracować wyłącznie przy tworzeniu copy, jak i ustawianiu reklam na bazie już dostarczonych materiałów. Podstawowa wiedza o wszystkich mechanizmach związanych z obsługą konta może jednak skutecznie zwiększyć szanse na rynku pracy oraz ułatwić komunikację między poszczególnymi działami zaangażowanymi w opiece nad widocznością marki.

Zarobki osób na stanowisku social media specialist są mocno zróżnicowane i poza Twoim wykształceniem zależą także od miasta, w którym pracujesz oraz naturalnie od Twojego doświadczenia. Według danych Indeed.pl średnie wynagrodzenie specjalistów ds. social media wynosi 6139 zł brutto.

Gdzie szukać pracy jako social media ninja?

Ten etap można podzielić na dwa scenariusze – dla kandydatów, którzy szukają bezpiecznego etatu oraz freelancerów.

Poza standardowym śledzeniem portali z ogłoszeniami o pracę w obu przypadkach można bezpośrednio zgłaszać się do agencji, które być może chętnie przyjmą wsparcie przy prowadzeniu części projektów. Freelancerzy mogą także próbować swoich sił na popularnych stronach z ogłoszeniami dla wolnych strzelców, takich jak np. useme.pl czy oferia.pl.

Dobrą praktyką jest także bezpośrednie zgłaszanie się do firm, które nie są jeszcze aktywne na żadnym portalu społecznościowym. W tym przypadku pomocne będzie przedstawienie swojego portfolio dla zachęcenia decydenta.

Zalety pracy jako social media ninja

Praca na stanowisku social media ninja to dla wielu osób spełnienie marzeń – kooperacja z wybranymi markami oraz poczucie sprawczości czy możliwość pracy zdalnej. To jednak część zalet, która wyróżnia tę profesję. Stosunkowo niski próg wejścia związany z rozpoczęciem kariery jako spec. od social mediów otwiera furtki do tego zawodu wielu osobom, które chciałyby sprawdzić się w pracy w social mediach.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie