Jak wygląda praca w social media – kim jest social media ninja, jakie trzeba mieć predyspozycje, umiejętności, ile zarabia się w branży? Jeśli kiedykolwiek zadawałeś sobie te pytania, odpowiedzi znajdziesz w naszym tekście.
Portale agregujące ogłoszenia o pracę coraz częściej publikują oferty na “social media ninję”. Ta nowoczesna nomenklatura może budzić zdziwienie wśród tradycjonalistów – pod nazwą tego stanowiska nie kryje się jednak nic innego jak specjalista ds. mediów społecznościowych. Mnogość tych serwisów, jak i zakres obowiązków są mocno zróżnicowane, co powoduje, że repertuar umiejętności praktyka ds. social mediów jest dość spory. Jak nim zostać? Gdzie szukać pracy i ile można w niej zarobić?
Niesłabnąca popularność serwisów społecznościowych to szansa dla marek na gromadzenie lojalnych i zaangażowanych obserwatorów. Nie dzieje się to jednak samoistnie – aby wygenerować wartościowy ruch na profilu niezbędne jest właśnie działanie specjalistów ds. social mediów. Mogą całościowo czuwać nad profilem i tworzyć zarówno treść wpisów, jak i dedykowane grafiki czy wideo.
Niemniej ważne jest także publikowanie płatnych reklam kierowanych do konkretnych grup docelowych oraz analiza statystyk. Jak widzisz to stanowisko wymaga wielu umiejętności z różnych biegunów – dlatego właśnie wirtuozów od mediów społecznościowych określa się jako “ninja”.
Na początek należy obiektywnie ocenić swoje umiejętności i przed samym sobą określić stopień ich zaawansowania. Jeśli perspektywa wykonywania pracy z dowolnego zakątka na ziemi (spec. social media do realizowania swoich obowiązków potrzebuje komputera i internetu, wpisując się w definicję cyfrowego nomady) wydaje Ci się kusząca, nie musisz obawiać się, że braki w danej dziedzinie dyskwalifikują Cię do wykonywania tego zawodu.
Zrewiduj swoje predyspozycje i wybierz obszar, w którym chcesz się realizować:
Spektrum działań tego zawodu jest tak duże, że z powodzeniem możesz wybrać wąską specjalizację. O jakich sprawnościach mowa?
Kandydat na social media ninję nie musi być specjalistą w każdej z wymienionych wyżej dziedzin. Niejednokrotnie firmy poszukują speców z konkretnych obszarów – możesz zatem zarówno pracować wyłącznie przy tworzeniu copy, jak i ustawianiu reklam na bazie już dostarczonych materiałów. Podstawowa wiedza o wszystkich mechanizmach związanych z obsługą konta może jednak skutecznie zwiększyć szanse na rynku pracy oraz ułatwić komunikację między poszczególnymi działami zaangażowanymi w opiece nad widocznością marki.
Zarobki osób na stanowisku social media specialist są mocno zróżnicowane i poza Twoim wykształceniem zależą także od miasta, w którym pracujesz oraz naturalnie od Twojego doświadczenia. Według danych Indeed.pl średnie wynagrodzenie specjalistów ds. social media wynosi 6139 zł brutto.
Ten etap można podzielić na dwa scenariusze – dla kandydatów, którzy szukają bezpiecznego etatu oraz freelancerów.
Poza standardowym śledzeniem portali z ogłoszeniami o pracę w obu przypadkach można bezpośrednio zgłaszać się do agencji, które być może chętnie przyjmą wsparcie przy prowadzeniu części projektów. Freelancerzy mogą także próbować swoich sił na popularnych stronach z ogłoszeniami dla wolnych strzelców, takich jak np. useme.pl czy oferia.pl.
Dobrą praktyką jest także bezpośrednie zgłaszanie się do firm, które nie są jeszcze aktywne na żadnym portalu społecznościowym. W tym przypadku pomocne będzie przedstawienie swojego portfolio dla zachęcenia decydenta.
Praca na stanowisku social media ninja to dla wielu osób spełnienie marzeń – kooperacja z wybranymi markami oraz poczucie sprawczości czy możliwość pracy zdalnej. To jednak część zalet, która wyróżnia tę profesję. Stosunkowo niski próg wejścia związany z rozpoczęciem kariery jako spec. od social mediów otwiera furtki do tego zawodu wielu osobom, które chciałyby sprawdzić się w pracy w social mediach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.