Nadmiar obowiązków to częsta bolączka przedsiębiorców. Kłopotliwe i nadmiernie czasochłonne okazuje się dopinanie formalności, umawianie się na spotkania z kontrahentami, czy też odbieraniem telefonów i odpisywanie na maile. Pomoc w postaci wirtualnego asystenta może okazać się rozwiązaniem tego typu problemów. Czym zajmuje się wirtualny asystent? Kto to dokładnie jest i na jakich warunkach można z nim współpracować?
Sprawy biurowe, z których można wyręczyć swojego pracodawcę – w skrócie – tym właśnie zajmuje się wirtualny asystent.
Praca asystenta/asystentki nie polega jednak wyłącznie na porządkowaniu spraw organizacyjnych. Specyfika każdej branży, w zasadzie, warunkuje nakład obowiązków spoczywających na wirtualnym asystencie. Przykładami działań, których podejmują się asystenci są:
Obowiązków może być oczywiście o wiele więcej. Ich rozpiętość zależy od branży, w której asystent(ka) się specjalizuje.
Istnieje zasadnicza różnica między tym, czym zajmuje się “tradycyjny” asystent, a tym co robi wirtualny. Praca zdalna to główny czynnik, który wyróżnia tych drugich.
Asystentów zdalnych najczęściej zatrudnia się do pracy przy sklepach internetowych. Oczywiście nie jest to żadną regułą. Trzeba jednak podkreślić, że w pracy wirtualnego asystenta liczą się przede wszystkim konkretne kompetencje, takie jak:
Jak można zatrudnić wirtualnego asystenta? Zdecydowana większość asystentów pracuje na samozatrudnieniu, a pracodawcom zainteresowanym ich usługami wystawiają faktury VAT.
Biurem wirtualnego asystenta najczęściej jest jego dom lub mieszkanie. Coraz popularniejszą formą pracy tych osób jest także wynajem przestrzeni coworkingowej na własny użytek.
Rzadko zdarza się, aby asystenci byli zatrudnieni na umowę o pracę. Podejmowanie się tego zawodu jest z reguły domeną freelancerów.
Wirtualni asystenci nie są jednak typowymi pracownikami sprzedażowymi. Zakres ich obowiązków nie obejmuje sprzedaży telefonicznej lub innych prób zdobywania nowych klientów poprzez podobne działania.
Wirtualni asystenci nie pracują w taki sposób jak call center. Choć często dzwonią do kontrahentów, to nie w celach sprzedażowych. Połączenia telefoniczne najczęściej wykonują w celu umówienia spotkania osobom, którym asystują.
Mile widzianymi cechami u wirtualnych asystentów będą na pewno dyspozycyjność i sumienność. Brzmi to jak standardowy frazes, ale mimo wszystko warto mieć to na uwadze, zwłaszcza ze względu na zdalny charakter pracy asystentów.
Nie można jednoznacznie określić tego, które umiejętności asystentów są szczególnie istotne. Praca w różnych branżach wymaga różnego podejścia i zakresu kompetencji. Można śmiało wysnuć tezę, że asystent nie obejdzie się bez znajomości języków obcych i umiejętności organizacyjnych. Taka potrzeba wynika ze zmian na rynku, których efektem jest to, że wiele wydarzeń odbywa się przez Internet. Umiejętność sprawnej organizacji tego typu wydarzeń jest na pewno zawsze mile widziana.
Zarobki wirtualnych asystentów są uzależnione od branży, w której się specjalizują. Pod uwagę należy brać jeszcze takie czynniki jak:
Średnia stawka, która przypada asystentowi to, w zależności od doświadczenia i kompetencji, od około 30 do 80 złotych netto. Zwiększenie dochodów jest możliwe głównie dzięki zatrudnieniu się u więcej niż jednego pracodawcy.
Rodzi się w tym miejscu jedno z najważniejszych pytań. Jak wirtualny asystent ma szukać klientów? Jakimi kryteriami powinien się kierować, gdy poszukuje odpowiedniego miejsca zatrudnienia?
Pokrótce:
Praca wirtualnego asystenta to z pewnością interesujący kierunek dla freelancerów poszukujących nowych wyzwań. Poza kompleksową wiedzą, należy wykazywać się zestawem umiejętności, które pozwolą na stałą i owocną współpracę z klientami. Ponadto, jest to jeszcze nie do końca wyeksploatowany kierunek zawodowy i warto go eksplorować na swoich zasadach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Kim jest asystent wirtualny?
Wirtualny asystent - na jakich zasadach pracuje?
Ile zarabia wirtualny asystent?