W związku z zakupami dla firmy, przedsiębiorcy przysługuje prawo do rozliczenia faktury zakupowej. W przypadku podatku PIT – ustawa wskazuje, że ujęcia w koszty należy dokonać z datą wystawienia faktury, zaś w przypadku podatku VAT – odliczenia można dokonać w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy lub w trzech (dla rozliczeń kwartalnych – dwóch) kolejnych okresach rozliczeniowych, nie wcześniej jednak niż otrzymanie faktury. A jak jest z fakturą, która dotarła do przedsiębiorcy po likwidacji firmy? Czy można ją wrzucić w koszty, odliczyć lub wnioskować o zwrot VAT?
Zgodnie z ustawą o VAT, odliczenie podatku przysługuje przedsiębiorcom zarejestrowanym jako czynni podatnicy VAT. Likwidacja działalności powoduje zaś, że przedsiębiorca traci ten status.
Powyższe oznacza, że jeśli faktura dotarła już po likwidacji firmy, to dotarła ona do “zwykłej” osoby, która już nie jest podatnikiem VAT, więc nie ma już sposobności, aby odliczyć od niej podatek. Nie ma tu znaczenia fakt, że spóźniony dokument dotyczył okresu, w którym firma działała, były wykonywane czynności opodatkowane i wydatek był z tą działalnością jednoznacznie powiązany.
A zatem podmiot, który nie jest już zarejestrowany jako czynny podatnik VAT nie ma prawnej, ustawowej możliwości odliczenia VAT ani występowania o zwrot podatku, ponieważ nie może już składać deklaracji.
Przykład 1.
Pani Anna zlikwidowała działalność z dniem 31.08.2021. Dnia 07.09.2021 (w ustawowym terminie) otrzymała fakturę za usługi telekomunikacyjne za okres 01.08 – 31.08.2021. Czy pani Anna może rozliczyć fakturę otrzymaną po likwidacji działalności?
Pomimo że faktura dotyczy okresu, w którym była prowadzona działalność gospodarcza, to pani Anna nie ma prawa aby odliczyć fakturę ze względu na fakt, że w czasie, kiedy ją otrzymała, nie była już podatnikiem VAT.
Na podstawie art. 14 ust. 9a ustawy vatowskiej, osobom, które rozwiązały firmę przysługuje zwrot podatku wykazany w deklaracji za okres, w którym dana osoba była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Natomiast urzędy skarbowe nie dają takiej możliwości. Powołują się na art. 88 ust. 4 wyżej wskazanej ustawy, który mówi, że odliczenie przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT. Zaś po likwidacji firmy traci się ten status. Więc w konsekwencji, podatnik nie ma możliwości dokonania korekty deklaracji. A zatem wykreślenie z rejestru podatników VAT zamyka jakąkolwiek możliwość składania deklaracji VAT i tym samym dokonania jej korekty.
Z powyższym stanowiskiem fiskusa, nie zgadzają się jednak sądy. W jednym z wyroków (sygn.I FSK 209/17) wskazują, że ustawa dopuszcza możliwość korekty deklaracji VAT przez przedsiębiorcę, mimo że utracił on status czynnego podatnika VAT.
Zgodnie z opinią Sądu, wykreślenie z rejestru podatników VAT czynnych nie może wykluczać prawa do złożenia korekty deklaracji. Pomimo zakończenia działalności gospodarczej, danej osobie przysługuje prawo do złożenie korekty JPK za okres, w którym prowadziła działalność. A przy składaniu korekty – twierdzi dalej Sąd – należy przypisać jej taki status, jaki miała w okresie, którego dotyczyła korekta JPK.
Zgodnie z przepisami ustawy o PIT:
Na podstawie powyższych przepisów można wysnuć wniosek, który potwierdza Krajowa Informacja Skarbowa, że jeśli faktura została otrzymana po likwidacji firmy, to zasadniczo, należy ją wpisać w koszty KPIR na ostatni dzień przed zamknięciem firmy. Jeśli zaś księgi już zostały zamknięte, wtedy taki wydatek można ująć w kosztach uzyskania przychodu w zeznaniu rocznym, składanym za rok, w którym firma była prowadzona.
Przykład 2.
Pani Aniela zlikwidowała firmę z dniem 10.12.2021 roku. Fakturę kosztową otrzymała 14.01.2022 r. Ponieważ, pani Aniela już zamknęła KPIR, to wydatek z tej faktury w kwocie brutto (ponieważ nie ma prawa do odliczenia VAT) może wpisać w koszty uzyskania przychodu w rocznym PIT za rok 2021 (czyli składanym w roku 2022).
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!