Planowanie działań przedsiębiorstwa nie jest zadaniem łatwym, wymaga dobrej organizacji, wiedzy i skutecznej realizacji postawionych wyzwań.
Z tego powodu, wiele firm pomimo posiadanych zasobów umożliwiających osiągnięcie sukcesu, nie jest w stanie realizować swoich założeń. Pomóc w tym może analiza luki strategicznej poprzez usunięcie różnic między zmianami otoczenia rynkowego a strategią firmy.
Pojęcie luki strategicznej dotyczy sytuacji, kiedy rzeczywista sytuacja firmy znacząco odbiega od pożądanego przez nas wyniku. Zidentyfikowanie przyczyn kłopotów do osiągnięcia swoich celów oraz opracowanie rozwiązań określa się jako analizę luki strategicznej. Zwrócenie uwagi na stan obecny i docelowy oraz rozbieżności między nimi umożliwi efektywne wykorzystanie zasobów i poprawi rentowność przedsiębiorstwa.
W zależności od obszaru, na którego poprawie nam zależy, warto zadać sobie poniższe pytania ułatwiające określić jego potencjał i ewentualne ograniczenia:
Chcąc ułatwić sobie proces analizy, możesz skorzystać z wielu dostępnych narzędzi oceny. Warto przetestować kilka z nich, aby przyjrzeć się swojej działalności z różnych perspektyw. Przykładowo mogą to być:
Opiera się na badaniu zewnętrznych determinantów – polityczno-prawnych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych, które mogą wpływać na istnienie danych luk strategicznych. Więcej na ten temat znajdziesz w osobnym artykule.
Dzięki niej możesz określić obecną sytuację firmy na rynku. Zwraca uwagę na mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia.
Wspomniane 7s odnosi się do elementów organizacji, które można podzielić na elementy twarde (czynniki materialne, które można kontrolować) i elementy miękkie (czynniki niematerialne, których nie można kontrolować).
Przy jego użyciu będziesz w stanie wyszczególnić obszary, które związane są z luką strategiczną i jakie zmiany warto wprowadzić w celu realizacji postawionych celów.
Proces badania można skondensować do 4 kroków, aczkolwiek w razie potrzeby i specyfiki branży można go dowolnie rozbudować.
Analiza zaczyna się od scharakteryzowania aktualnego stanu firmy, konkretnego obszaru – gdzie pojawiają się problemy? Możesz również przedstawić to za pomocą określonej wartości – wielkości sprzedaży, wskaźnika wzrostu itp. Niezbędne informacje możesz uzyskać np. ze sprawozdań finansowych lub poprzez przeprowadzenie ankiety wśród interesariuszy. Przykładowo – osoba, która wykonuje ręcznie robioną biżuterię i sprzedaje 2000 sztuk w danym okresie finansowym, swój stan wyrazi jako „2000”. Natomiast właściciel hurtowni osiągający 5-procentową stopę wzrostu, zapisze ją jako „5%”.
W dalszej kolejności musisz sprecyzować, jakie cele chciałbyś/-abyś osiągnąć – wypisz konkretne cele dopasowane do swoich możliwości (do ich wyznaczenia zastosuj zasadę SMART). Np. sprzedaż 20000 produktów w danym roku lub osiągnięcie 7% stopy wzrostu. Zastanów się również nad ograniczeniami, które mogą uniemożliwić Ci realizację tych planów oraz przyjrzyj się działaniom konkurencji.
Znając sytuację aktualną i pożądaną, możesz je ze sobą porównać i dostrzec różnice między nimi. Zastanów się, jakie mogą być przyczyny tych niezgodności.
Po zidentyfikowaniu czynników przyczyniających się do powstania luki strategicznej opracuj możliwe rozwiązania i sposób pomiaru efektów wprowadzanych zmian. Następnie propozycje skonsultuj z resztą zespołu i stwórzcie plan naprawczy.
Analiza luk strategicznych niesie ze sobą cenne korzyści, aczkolwiek nie jest techniką idealną. Poniżej przedstawiamy zalety oraz wyzwania, które się z nią wiążą.
ZALETY
WADY
Twoje przedsiębiorstwo może posłużyć się opisywaną metodą w wielu przypadkach m.in.:
Analiza luki strategicznej może wspomóc wiele obszarów działalności gospodarczej – zapewnić większe zyski, podnieść wydajność i przewagę konkurencyjną. Mając na uwadze różnice pomiędzy stanem faktycznym a docelowym poszerzysz swoją perspektywę, dzięki czemu stworzysz strategię eliminującą czynniki spowalniające rozwój przedsiębiorstwa.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.