|
|
4 minut czytania

Analiza morfologiczna jako metoda twórczego rozwiązywania problemów

Planujesz wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę, ale brakuje Ci pomysłów, co mógłbyś/-abyś konkretnego zaoferować konsumentom?

analiza morfologiczna

Środkiem zaradczym będzie analiza morfologiczna, która pomoże Ci wpaść na unikalne rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia zysków w Twoim biznesie!

Czym jest analiza morfologiczna?

Początkowo analiza morfologiczna opracowana przez Fritza Zwicky’ego służyła do badań z zakresu astrofizyki, jednakże później znalazła szerokie zastosowanie w innych dziedzinach nauki – również w biznesie. Polega na zestawieniu wszystkich możliwości rozstrzygających złożone problemy.

Umożliwia ona poszukiwanie kreatywnych rozwiązań i pomysłów podczas opracowywania strategii, wprowadzania nowych produktów na rynek, optymalizacji procesów itp.

Podstawy analizy morfologicznej

Przed zastosowaniem analizy Zwicky’ego warto mieć na uwadze założenia, które wynikają z tej techniki:

  • Każdy problem ma wiele aspektów, które należy rozpatrzyć indywidualnie;
  • Wynik analizy jest przedstawiony liczbowo w postaci otrzymanych możliwych rozwiązań;
  • Otrzymane rozwiązania są oparte na subiektywnej ocenie.

Zastosowanie analizy Zwicky’ego w biznesie

Do jakich konkretnych obszarów możesz wykorzystać opisywaną metodę? Wariantów jest kilka:

  • Stworzenie nowego produktu lub usługi;
  • Poznanie potrzeb klientów;
  • Znalezienie niszy rynkowej;
  • Wyeliminowanie rozwiązań, które okazują się nieskuteczne;
  • Szczegółowa analiza;
  • Jest przydatnym narzędziem podczas sesji burzy mózgów w zespole;
  • Zastosowanie jej w procesie crowdsourcingu.

Przykład analizy morfologicznej firmy

Cały proces można zawrzeć w 5 krokach:

  1. Rozpoznaj problem
  2. Załóżmy, że Twoim celem jest stworzenie produktu cyfrowego zawierającego cenne informacje i wskazówki z branży, w której się specjalizujesz. Musisz jednak podjąć kilka decyzji, jakiego rodzaju ma być to produkt, dla jakiej grupy docelowej itd.

    Jeżeli nie masz pomysłu, jakiego rodzaju produkty cyfrowe możesz zaoferować swoim klientom, zajrzyj do naszego artykułu!

  3. Wybierz kategorie, co do których musisz podjąć określone decyzje
  4. Jakiego rodzaju produkt chcesz zaoferować? Dla jakiej grupy docelowej? Jaki model dochodu dobierzesz? Jakie są unikalne cechy tego produktu oraz jakie jest przesłanie Twojej marki?

  5. Wyróżnij zmienne, które mogą wpłynąć na rozwiązanie problemu
  6. W tym przypadku możesz zainspirować się działaniami konkurencji, źródłami w Internecie lub przeprowadzić burzę mózgu z zespołem. Finalnie powinieneś/-aś wytypować kilka zmiennych dla każdej kategorii. Np. propozycje produktów cyfrowych, które możesz zaoferować – e-book, podcast, kurs online, newsletter. Analogicznie postępuj z pozostałymi kategoriami.

    Aby ułatwić sobie dalszą analizę, przedstaw zebrane dotychczas informacje za pomocą tablicy morfologicznej (również nazywanej skrzynką Zwicky’ego).

    tablica morfologiczna
  7. Twórz kombinacje rozwiązań

Na tym etapie możesz przystąpić do wytypowania możliwości realizacji Twojego celu. Możesz dowolnie dopasowywać rozwiązania. Nie każdy z otrzymanych wyników okaże się wartościowy, jednak istnieje duża szansa, że będziesz w stanie wykorzystać któryś z otrzymanych pomysłów. Przykładowo:

1 opcja – stworzenie e-booka dla początkujących freelancerów, w przystępnej cenie (jednorazowy przychód i atrakcyjna cena), który wesprze ich w dalszym rozwoju;

2 opcja – stworzenie kursu online dedykowanego studentom, po określonej cenie (jednorazowy przychód), umożliwiający poszerzenie wiedzy i rozwój w dowolnym miejscu i czasie (wygoda i elastyczność);

3 opcja – stworzenie newslettera dla specjalistów z danej branży, który będzie dostępny po wykupieniu subskrypcji, jego celem będzie szerzenie specjalistycznej wiedzy.

Zalety i wady analizy morfologicznej

Analizę morfologiczną warto przetestować w swoim modelu biznesowym z kilku powodów:

  • Pomaga znajdować rozwiązania dla złożonych problemów;
  • Dostarcza wiele możliwości działania;
  • Zachęca do współpracy i poprawia komunikację – w procesie powinni brać wszyscy członkowie danego zespołu, aby mieć dostęp do jak największej ilości pomysłów;
  • Może pomóc w analizie strategicznej przedsiębiorstwa.

Ma ona jednak również swoje ograniczenia:

  • Jest wynikiem subiektywnej oceny, co wiąże się z ryzykiem błędnych osądów i wyciągania wniosków;
  • Otrzymanie dużej ilości możliwych rozwiązań może prowadzić do chaosu, wybranie tej właściwej będzie trudniejsze;
  • Brak usystematyzowanego sposobu łączenia zmiennych, które również utrudnia podjęcie obiektywnej decyzji biznesowej.

Podsumowanie

W rzeczywistości, przedstawiona metoda ma swoje wady, które mogą zniechęcić do jej użytkowania w praktyce. Brak standaryzacji w doborze poszczególnych parametrów wpływa na trafność wyciąganych wniosków i może prowadzić do ponoszenia strat, zbędnych kosztów. Warto jednak zaznaczyć, iż jest ona świetnych sposobem na rozwijanie kreatywności i poszukiwaniu nieoczywistych rozwiązań, które w zarządzaniu biznesem jest niezwykle cenną umiejętnością. Z tego względu, możesz ją połączyć z innymi, bardziej analitycznymi technikami badawczymi np. w ocenie sytuacji finansowej firmy za pomocą analizy wskaźnikowej.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie