|
|
2 minut czytania

Anulowanie faktury elektronicznej – czy jest możliwe?

Jesteś czynnym podatnikiem VAT? Sprawdź, czy jest możliwe anulowanie faktury elektronicznej.

anulowanie faktury elektronicznej

Każdy czynny podatnik VAT ma obowiązek wystawiania faktur jeżeli przeprowadza transakcje handlowe z innym przedsiębiorcą. Najczęściej po wystawieniu faktury jeżeli dojdzie do zmiany danych na niej zawartych wystawiana jest korekta faktury. Niekiedy jednak mogą wystąpić okoliczności pozwalające na anulowanie faktury. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, czy jest możliwe anulowanie faktury elektronicznej.

Faktura elektroniczna a faktura papierowa

Faktury elektroniczne i faktury papierowe zawierają takie same dane, są wystawiane w oparciu o te same przepisy ustawy o podatku VAT. Różnicuje je jedynie sposób przesyłania. Faktura elektroniczna może być przekazana w dowolnym formacie elektronicznym:

  • na wskazany przez nabywcę adres e-mail lub
  • może być również zamieszczona na serwerze i pobierana zdalnie.
anulowanie faktury elektronicznej infografika

Czy można anulować fakturę elektroniczną?

Odkąd czynni podatnicy VAT mają obowiązek comiesięcznego przesyłania JPK_V7 rodzi się pytanie, jak wykazać w zestawieniach niektóre transakcje gospodarcze. Każda czynność związana z wystawieniem faktury i jej dalszymi losami jest istotna z punktu widzenia prawidłowości rozliczeń podatkowych. W przepisach podatkowych nie zostało jeszcze doprecyzowane, kiedy można anulować wystawioną fakturę, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę.

Więcej informacji na temat anulowania faktury zaewidencjonowanej w pliku JPK można przeczytać w podlinkowanej publikacji.

Co do zasady o anulowaniu faktury można mówić w sytuacji, gdy:

  • faktura nie została wprowadzona do obrotu – nie została wysłana do nabywcy albo została wysłana, ale nieodebrana,
  • transakcja handlowa nie została zrealizowana.

Obydwa warunki muszą być spełnione łącznie.

Z pytaniem w sprawie anulowania faktury elektronicznej zamieszczonej na portalu, z którego kontrahenci mogą pobierać faktury z wykorzystaniem posiadanego loginu i hasła dostępu zwrócił się do Dyrektora KIS przedsiębiorca. Wnioskodawca przedstawił sposób postępowania w przypadku zamieszczania faktur na portalu. Jednocześnie w oparciu o przeprowadzoną analizę przedstawił własne stanowisko, z którego wynikało, że może usunąć fakturę z portalu elektronicznego zanim zostanie ona pobrana przez nabywcę. W interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK z dnia 03.02.2022 r. Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Podkreślił jednak, że instytucja anulowania faktury powinna dotyczyć wyłącznie sytuacji, gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną. Taki sposób postępowania należy przyjmować tylko w sytuacjach wyjątkowych i wykorzystywać sporadycznie.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Czy można anulować fakturę elektroniczną?

    W przepisach podatkowych nie doprecyzowano jeszcze, kiedy można anulować wystawioną fakturę. Co do zasady o anulowaniu faktury można mówić w sytuacji, gdy jednocześnie faktura nie została wprowadzona do obrotu (nie została wysłana do nabywcy albo została wysłana, ale nieodebrana), a transakcja handlowa nie została zrealizowana.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003