Zastanawiasz się, w jakich przypadkach bilet może być traktowany jak faktura. Sprawdź co się zmieniło od 1 lipca 2021 r.
Zagadnienia związane z rozliczeniami podatkowymi zostały uregulowane w ustawach, ale również niektóre kwestie są doprecyzowane w rozporządzeniach wykonawczych. Jednym z takich tematów jest wystawianie biletów jednorazowych, które są traktowane jak faktury, co zostało opisane w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do zakresu zmian, jakie weszły w życie od 1 lipca 2021 r.
Przed zmianą rozporządzenia za fakturę VAT były uznawane bilety jednorazowe wystawiane w związku z przejazdem: autostradą płatną, koleją, samochodem, samolotem, statkiem, promem, jeżeli taki przejazd odbywał się na odległość nie mniejszą niż 50 km. To się jednak zmieniło od 1 lipca 2021 r., również od biletów na przejazdy do 50 km, na które posiadamy bilet będzie można odliczyć podatek VAT.
W rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur pojawiła się zmiana, która obowiązuje od 1 lipca 2021 r., mianowicie zniknęło ograniczenie limitu kilometrów. Obecnie bilet może być uznany za fakturę VAT również przy przejazdach na mniejsze odległości – do 50 km. Zakres danych, jakie muszą się znaleźć na bilecie, aby można było go uznać za fakturę, nie zmienił się. W dalszym ciągu jest wymagane, aby bilet zawierał informacje takie jak:
Jeżeli bilet będzie zawierał wszystkie informacje, które zostały wymienione powyżej, a zostały zapisane w rozporządzeniu, to czynny podatnik VAT, z prawem do odliczenia podatku, będzie mógł zaksięgować w pliku JPK_V7 otrzymany bilet i odliczyć od niego VAT na zasadach ogólnych.
Zanim potraktujemy bilet jako fakturę VAT, musimy jeszcze zwrócić uwagę na to, gdzie kupujemy taki bilet. Zakup przez Internet, aplikację mobilną, w kasie lub w biletomacie wymaga sprawdzenia, czy bilet spełnia wymogi, o których napisano powyżej. Tylko w takim przypadku można uznać bilet za fakturę VAT.
Jeżeli zakup biletu będzie ewidencjonowany na kasie fiskalnej pamiętajmy o podaniu NIP firmy. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzyma paragonu ze swoim numerem NIP, nie będzie mógł odliczyć podatku VAT. Jeżeli bilet nie będzie zawierał niezbędnych danych w interesie nabywcy leży sprawdzenie, w jaki sposób można otrzymać fakturę. Przy zakupie przez Internet, czy aplikację mobilną przedsiębiorca powinno się od razu zaznaczyć prośbę o wystawienie faktury i uzupełnić o niezbędne informacje dotyczące jego firmy.
Otrzymany bilet jednorazowy nie musi zawierać NIP-u nabywcy, aby można było potraktować go jak fakturę VAT i odliczyć podatek. Kupując bilet w kasie lub u konduktora nie będziemy mieli problemów z uznaniem biletu za fakturę, ponieważ zawiera niezbędne dane, o których jest mowa w rozporządzeniu. W przypadku zakupu w innej formie, co zostało zasygnalizowane w artykule, należy zwrócić uwagę, czy nie będzie konieczności wystawienia faktury VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!