Pomyłka w nazwie odbiorcy, nieprawidłowy numer rachunku lub kwota przelewu – każdemu może się zdarzyć. Co zrobić w przypadku pomyłki? Czy można anulować lub cofnąć przelew? Błędny przelew do kontrahenta – jak odzyskać pieniądze?
- 1. Przelew na zamknięte konto
- 2. Pomyłka w nazwie odbiorcy lub adresie
- 3. Błędny przelew do kontrahenta – złe konto
- 4. Jak odzyskać pieniądze?
Błędny przelew – omówione zagadnienia
Przelew na zamknięte konto
Inaczej niż w przypadku np. numerów telefonów, banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. Oznacza to, że jeśli wykonaliśmy przelew na zamknięte konto, to bank nie będzie próbował księgować pieniędzy na rachunku, który jest niedostępny, i odeśle je do nadawcy.
Na przelew zwrotny trzeba jednak poczekać nawet do 5 dni roboczych, w zależności od zasad księgowania zwrotów w danym banku. Niektóre banki udostępniają klientom możliwość automatycznego, samodzielnego anulowania przelewu, ale tylko wtedy, jeśli przelew nie został jeszcze wykonany przez bank.
Pomyłka w nazwie odbiorcy lub adresie
Taka pomyłka w przelewie nie jest zbyt kłopotliwa – jeśli numer rachunku kontrahenta jest prawidłowy, to pieniądze trafią pod właściwy adres. Bank nie weryfikuje bowiem, czy numer rachunku zgadza się z nazwą i adresem odbiorcy.
To, gdzie trafią środki, uzależnione jest tylko i wyłącznie od podanego przez nas numeru konta. Bank zrealizuje więc błędny przelew zgodnie z podanym numerem rachunku.
Błędny przelew do kontrahenta – złe konto
Jeśli popełniliśmy błąd w numerze rachunku odbiorcy, to bank może albo zrealizować przelew, albo go odrzucić.
Wszystko zależy od tego, czy numer rachunku, który wpisaliśmy, istnieje czy nie. Jeśli dany rachunek nie istnieje, bank odrzuci błędny przelew i odeśle środki do nadawcy. Jeśli jednak dany numer konta istnieje, płatność zostanie zrealizowana, bez względu na to, że numer rachunku nie zgadza się z nazwą i adresem odbiorcy.
Jak odzyskać pieniądze?
Jeśli zleciliśmy przelew na zły numer konta, to musimy skontaktować się ze swoim bankiem i poinformować go o tym. Liczy się czas – jeśli transakcja nie została jeszcze zrealizowana, wtedy będzie można cofnąć błędny przelew.
Jeśli jednak transakcja została zrealizowana i pieniądze trafiły już na konto przypadkowej osoby, wtedy za pośrednictwem banku należy wysłać do odbiorcy wezwanie do zapłaty. Odbiorca przypadkowego przelewu ma, według art. 405 Kodeksu cywilnego, obowiązek zwrotu pieniędzy. Bank nie może jednak ujawnić danych osobowych odbiorcy, dlatego – jako pośrednik – dokona wszystkich formalności w imieniu zgłaszającego. Warto pamiętać, że niektóre banki, w zależności od umowy, naliczają opłaty za udzieloną pomoc.
Jeśli właściciel rachunku, na który omyłkowo przelaliśmy środki, pomimo wezwania do zapłaty nie dokona zwrotu pieniędzy, wówczas konieczne będzie skierowanie sprawy do sądu. To jednak, ze względu na tajemnicę bankową, może być problemem – bank może odmówić ujawnienia danych osobowych adresata przelewu.
Pomyłki mogą zdarzyć się każdemu. Niektóre z nich mogą jednak okazać się bardzo kosztowne, dlatego przy dokonywaniu przelewów warto dokładnie sprawdzić, czy wszystkie wprowadzone dane są prawidłowe, a szczególną uwagę zwrócić na numer rachunku bankowego odbiorcy.
▲ wróć na początek