Praca zdalna, bez stałego miejsca prowadzenia działalności, to chleb powszedni wielu polskich przedsiębiorców. Co ważne, obecnie nie muszą oni wskazywać w CEIDG siedziby działalności – wystarcz tylko ich adres zamieszkania oraz adres do doręczeń! Dowiedz się więcej!
Nowa Konstytucja Biznesu, która weszła w życie 30 kwietnia 2018 roku. Wprowadziła sporo zmian w zakresie danych podawanych w trakcie rejestracji działalności w CEIDG, w tym m.in. w zakresie adresów związanych z prowadzoną firmą. Praca zdalna, bez stałego miejsca prowadzenia to chleb powszedni wielu polskich przedsiębiorców. Obecnie nie trzeba wskazywać w CEIDG stałego miejsca prowadzenia działalności. Czy wystarczy tylko adres zamieszkania oraz adres do doręczeń?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
W trakcie rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) przedsiębiorcy są obecnie proszeni o wskazanie adresu zamieszkania oraz adresu do doręczeń (będzie to jedyny publiczny adres związany z zakładaną działalnością gospodarczą) – co ważne, nie musi on pokrywać się z miejscem zamieszkania.
Do niedawna obowiązkowe było również wskazanie stałego miejsca prowadzenia działalności, co mogło rodzić niemałe trudności w przypadku działalności o charakterze mobilnym lub wiążących się z częstymi zmianami miejsca jej wykonywania (np. ze względu na wykonywanie usług bezpośrednio w siedzibie klienta). Obecnie wskazanie takiego adresu jest fakultatywne – jeśli nie jest to możliwe lub przedsiębiorca po prostu nie chce wskazywać stałego miejsca prowadzenia działalności, we wniosku należy wybrać opcję „Brak stałego miejsca prowadzenia działalności”.
W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wskazuje stałego miejsca prowadzenia działalności, zgodnie z informacją zawartą we wniosku (patrz: zdjęcie powyżej), do celów podatkowych przyjmowany jest adres zamieszkania. Co ważne, adres ten powinien pojawić się także na fakturach – zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych (musi być to adres zgodny ze zgłoszeniem identyfikacyjnym złożonym na formularzu VAT-R, a w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia z VAT – adres zamieszkania).
Ważne!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Czy adres ten można usunąć w trakcie działania firmy?
Nie trzeba zglaszac zmiany adresu na VAT-R jesli nie zmienia sie rejon jurysdykcji danego US
Dzień dobry.
Jestem zameldowany w miejscowości X, natomiast działalność gospodarczą chciałbym założyć w miejscowości Y (siedziba firmy). Rozliczać chciałbym się natomiast w miejscu zameldowania X, a na fakturach sprzedażowych widniałby adres siedziby Y. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Z góry dziękuję za odpowiedź.