Jeśli uznajemy, że np. transakcja za którą zapłaciliśmy kartą nie była zgodna z tym co nam obiecano, to możemy zwrócić się do banku o jej wycofanie. Wtedy to bank, organizacja karciana, agent rozliczeniowy i akceptant (czyli punkt, w którym płaciliśmy kartą) zajmują się rozpatrywaniem całej sprawy.
Chargeback jest to obciążenie zwrotne, w wyniku którego następuje zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy (towaru czy usług) na konto posiadacza karty płatniczej. Procedura ta dostępna jest zarówno w organizacji Visa jak i MasterCard. Banki o możliwościach składania reklamacji na dokonaną transakcję kartą („chargeback”) zazwyczaj nie informują. Niechęć banków do informowania klientów o usłudze chargeback można wytłumaczyć pracochłonnością tej procedury. Znaczenie mają też koszty. Choć bank, który wydał kartę, niezależnie od wyniku postępowania reklamacyjnego nie jest obciążany kwestionowaną transakcją, jednak ponosi też pewne koszty związane z wprowadzeniem reklamacji do systemu i przesyłaniem dokumentów.
Jak to działa?
Jeśli np. uznajemy, że transakcja za którą zapłaciliśmy kartą nie była zgodna z tym co nam obiecano, to możemy zwrócić się do banku o jej wycofanie.Wtedy to bank, organizacja karciana, agent rozliczeniowy i akceptant (czyli punkt, w którym płaciliśmy kartą) zajmują się rozpatrywaniem całej sprawy. I to właśnie akceptant musi udowodnić, że transakcja miała miejsce i była prawidłowo przeprowadzona. Jeśli mu się to nie uda, to odpowiednia kwota zostanie zwrócona na rachunek naszej karty.
Chargeback dotyczy nie tylko transakcji związanych z nieudanymi zakupami w Internecie. Jeśli płaciliśmy kartą i okazało się, że nie otrzymaliśmy tego co nam obiecywano, czyli na przykład hotel nie miał tylu gwiazdek, ile miał mieć w umowie, to zamiast użerać się z biurem podróży wystarczy reklamacja w banku.
Inny przypadek, to kiedy zwróciliśmy daną rzecz, a nie dostaliśmy pieniędzy z powrotem. Część przypadków reklamacji dotyczy sytuacji kiedy klient za pośrednictwem karty rezerwował hotel, ale musiał zrezygnować z wyjazdu. Jeśli odpowiednio wcześnie anulował rezerwację, to nie powinien ponosić żadnych kosztów. W innym przypadku hotel rezerwuje sobie zazwyczaj prawo, by pobrać z karty kwotę za jeden nocleg. Zdarzają się jednak pomyłki i mimo odwołania rezerwacji hotel może obciążyć klienta.
Inny przypadek jeśli zapłaciliśmy kartą na poczet przyszłej wycieczki, a biuro podróży upadło, to jest szansa na odzyskanie pieniędzy. Zastosowaniem chargeback są też transakcje oszukańcze, np. jeśli ktoś skopiował dane naszej karty i ukradł nam w ten sposób pieniądze.
Posiadacz karty płatniczej nie musi on w razie takich problemów występować na drogę sądową. Trzeba jednak pamiętać, że posiadacz karty w takiej sytuacji też ma swoje obowiązki dowodowe-musi posiadać odpowiednie dokumenty potwierdzające np. że sprzedawca rzeczywiście nie wywiązał się z umowy, a on sam dopełnił wszelkich formalności.
Źródło: www.finanse.egospodarka.pl