



Nie ma zamkniętego katalogu kosztów, które można rozliczyć, pracując jako fizjoterapeuta. Są jednak wydatki, które ponosi znaczna część osób, które planują otworzyć własną praktykę i wyposażyć gabinet. Co fizjoterapeuta może wrzucić w koszty uzyskania przychodu?
Zanim przejdziemy do przykładowego wyliczenia, co może być kosztem uzyskania przychodu u fizjoterapeuty, warto poznać jak definiuje je ustawa o PIT.
Ustawa o PIT w art. 22 określa, że kosztami uzyskania przychodów (KUP) są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy.
Na podstawie powyższej definicji oraz wielu interpretacji podatkowych można wypunktować, że:
Przykładowe wydatki, jakie fizjoterapeuta może wrzucić w koszty firmowe to:
Oprócz powyższego fizjoterapeuci mogą zaliczyć w koszty firmowe wydatki niepowiązane z zawodem fizjoterapeuty, ale związane z ogólnym prowadzeniem działalności gospodarczej, jak np.:
Przeczytaj także: Jakie wydatki związane z mieszkaniem zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu?
Powyżej przedstawiliśmy przykładowe koszty uzyskania przychodu fizjoterapeuty. Nie ma zamkniętej listy, co może być kosztem. Jest to lista otwarta. Jeśli dany wydatek pozostaje w związku z działalnością gospodarczą (w sposób bezpośredni lub pośredni) oraz nie został wymieniony w art. 23 ww. ustawy, możemy go wrzucić w koszty firmowe.
A zatem kosztem firmowym jest wszystko, co:
Wszystkie wydatki księgowane jako koszty uzyskania przychodu muszą być odpowiednio udokumentowane. Najbardziej powszechnym dokumentem funkcjonującym w obrocie gospodarczym jest faktura, ale warto pamiętać, że koszty można również potwierdzać innymi dokumentami, jak np. umowami kupna-sprzedaży, biletami, a w niektórych przypadkach także paragonami czy dowodami wpłaty (jak np. składki członkowskie do KIF).
Każdy wydatek powinien być poparty odpowiednim dokumentem, ponieważ nie wszystkie koszty można rozliczyć na podstawie jednego rodzaju dokumentacji. Rodzaje dowodów księgowych oraz odpowiadające im wydatki znajdziemy przede wszystkim w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W odpowiednim przyporządkowaniu pomoże także dobra księgowa.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.