|
|
5 minut czytania

Co to m-commerce? Poznaj różnice między m-commerce a e-commerce

Coraz więcej codziennych czynności możemy wykonać z wykorzystaniem telefonu i Internetu. Przez szybki rozwój technologii i jej ingerencję w życie konsumentów, zmieniają się ich zachowania zakupowe.

m-commerce a e-commerce

M-commerce - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

e-commerce

Przedsiębiorstwa muszą szybko się adaptować, aby utrzymać się na rynku i podnosić statystyki sprzedażowe. E-commerce już na dobre zagościło w naszej rzeczywistości, a coraz istotniejszą rolę odgrywa również m-commerce. Co to takiego i jakie różnice występują między tymi rodzajami współczesnego handlu?

M-commerce – definicja

M-commerce (określany też handlem mobilnym) jest jedną z gałęzi e-commerce. Polega na dokonywaniu transakcji płatniczych online (podczas zakupów, sprzedaży produktów i usług, opłacając rachunki itd.) Korzystanie z urządzeń mobilnych wciąż rośnie, więc jest to warty uwagi obszar biznesu. Według raportu agencji badawczej ARC Rynek i Opinia już 70% Polaków korzysta regularnie z urządzeń mobilnych do e-zakupów. Większość kupujących w ten sposób to osoby młode, które doceniają wygodę i dostępność tego rozwiązania.

M-commerce i e-commerce – różnice

Jakie najważniejsze różnice pomiędzy handlem mobilnym a elektronicznym możemy wyróżnić?

  • M-commerce jest częścią e-commerce;
  • Handel elektroniczny prowadzony jest z wykorzystaniem laptopów, komputerów stacjonarnych, telefonów, tabletów. M-commerce dotyczy działań wyłącznie z poziomu urządzeń mobilnych;
  • W handlu elektronicznym istnieje możliwość płatności jedynie poprzez stronę banku czy karty kredytowe. W m-commerce stosowane są również płatności zbliżeniowe lub portfele mobilne.

Rodzaje m-commerce

M-commerce można podzielić na 3 obszary:

  • Zakupy mobilne – wszelkie zakupy dokonywane przez dowolne urządzenie mobilne np. zamówienie książek z księgarni internetowej;
  • Płatności mobilne – to płatności wykonywane poprzez urządzenia mobilne np. płatność za zakupy w sklepie spożywczym za pomocą Google Pay;
  • Bankowość mobilna – usługa umożliwiająca dostęp do rachunku bankowego poprzez dedykowana aplikację np. wykonanie przelewu środków na inne konto.

Korzyści m-commerce

Rozwój m-commerce wynika z wielu zalet, które ułatwiają wielu konsumentom codzienne życie.

  • Wyższa jakość obsługi klienta
  • Wygoda i szybkość korzystania związana z handlem mobilnym sprawia, że cały proces zakupowy jest dla klientów przyjemnością. Ogranicza się problem, który występuje w przypadku stron internetowych – szybkość ładowania strony. Jest to istotny aspekt, gdyż wielu użytkowników po nawet kilku sekundach zbyt długiego oczekiwania na pełne załadowanie strony – zrezygnuje z jej oglądania.

  • Dostęp do danych
  • Posiadasz dostęp do informacji o swoich klientach jak np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania, preferencje, historię zakupów. Dzięki temu możesz lepiej poznać swoją grupą docelową i dostosować do nich swoje komunikaty czy oferty.

  • Personalizacja marki
  • Znając potrzeby klientów, możesz dostosować odpowiedni sposób i kanał komunikacji. Spersonalizowane reklamy pojawiające się na Facebooku, Instagramie, Google Ads itd. mogą pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie i sprzedaż. W swoich kampaniach warto wprowadzać programy lojalnościowe dla klientów, które zachęcają do zakupów, zbierania punktów i starania się o zniżki (można to traktować jako elementy grywalizacji).

  • Automatyzacja
  • W handlu mobilnym automatyzacja transakcji jest powszechne. Kwestie związane z obsługą zamówienia, wysyłka treści e-mail marketingowych, analizą danych może być wykonane przez narzędzia do automatyzacji. Pozwala to na optymalizację kosztów i wzrost efektywności procesów w firmie.

Wyzwania m-commerce

M-commerce to nie tylko zalety, ale także trudności, z którymi trzeba się zmierzyć.

  • Ochrona prywatności
  • Aplikacje wymagają udzielenia zgody na dostęp do wielu wrażliwych informacji. Jako firma musisz zapewnić swoim klientom wystarczający poziom bezpieczeństwa, aby uniknąć oszustw, kradzieży danych osobowych itp.

  • Luka mobilna
  • To różnica pomiędzy ruchem i aktywnością użytkowników na stronie internetowej a wysokością przychodów przychodzących z urządzeń mobilnych. Niektóre osoby wciąż mogą czuć obawy do tego sposobu robienia zakupów. Są nieufni do płatności przez telefon, wolą tylko obejrzeć ofertę z urządzenia mobilnego. Natomiast faktyczne działanie podejmują używając komputera stacjonarnego, laptopa. Problemy mogą generować nieprawidłowości podczas składania zamówienia. W takiej sytuacji klienci szybko rezygnują z zakupu, nie chcąc tracić czasu i mogą skorzystać z oferty konkurencji. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o doświadczenia użytkownika i inwestować w ciągłe doskonalenie procesów.

  • Obsługa klienta
  • Napotykając problemy, klienci coraz rzadziej chcą dzwonić na infolinię, pisać e-maile, wypełniać formularze kontaktowe. Zależy im na szybkiej i efektywnej komunikacji, więc coraz częściej można spotkać się z wirtualnymi asystentami.

  • Ryzyko błędów, awarii
  • Technologia bywa zawodna, więc musisz mieć na uwadze, możliwe awarie strony internetowej czy aplikacji. W efekcie uniemożliwienie dokonania zakupów może negatywnie wpłynąć na zyski firmy.

Przykłady m-commerce

W jaki sposób przedsiębiorstwa korzystają z zalet handlu mobilnego? Oto przykłady!

Sephora

Branża beauty od lat osiąga ogromne zyski z działalności, a popyt na tego rodzaju usługi wciąż rośnie. Oznacza to również zaciętą konkurencję i konieczność poszukiwania nowych sposobów na zaangażowanie obecnych klientów i przyciągnięcie nowych. Z tego powodu, Sephora stworzyła aplikację mobilną z usługą Wirtualnego Artysty, który z pomocą technologii pomaga dopasować odpowiednie odcienie kosmetyków do urody użytkownika. Oprócz tego aplikacja umożliwia szybkie i wygodne zakupy, dostęp do programu lojalnościowego, nowości, ofert promocyjnych, porad kosmetycznych itd.

Starbucks

Starbucks również dobrze wykorzystał możliwości m-commerce. W 2015 roku firma wdrożyła płatności mobilne do swoich usług, co sprawiło, że w pewnym momencie była ona nawet prowodyrem tego typu płatności w USA. Dodatkowo użytkownicy otrzymują spersonalizowane oferty na podstawie wcześniej dokonywanych zakupów. Z kolei, zaangażowanie wzrasta, dzięki programowi lojalnościowemu, gdzie konsumenci mogą zbierać gwiazdki, które następnie wymieniane są na pieniądze do wykorzystania w placówce stacjonarnej.

System rezerwacji i sprzedaży biletów

M-commerce można wykorzystywać w wielu sektorach. W branży turystycznej możemy przytoczyć aplikacje umożliwiające rezerwację pokoi hotelowych czy stolika w restauracji. W wielu miastach powszechne jest już kupowanie biletów miejskich za pomocą urządzeń mobilnych, a na wydarzenia kulturowe jak np. koncerty można wygodnie zakupić bilet elektroniczny.

Podsumowanie

Współczesny postęp coraz bardziej zmienia nawyki zakupowe i preferencje konsumentów. Zależy im w szczególności na czasie, wygodzie, ciągłej łączności ze światem zewnętrznym. Firmy muszą ciągle się rozwijać, aby tworzyć swoje usługi spełniające potrzeby swoich odbiorców. Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś/-aś m-commerce do swojej strategii zarządzania, najwyższa pora, aby to zrobić i skorzystać z jego możliwości!

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003