|
|
4 minut czytania

Crowdsourcing – czym jest i czy można go wykorzystać jako źródło kreatywnych rozwiązań dla firmy?

Na przestrzeni lat wiele firm zdążyło dostrzec potencjał w procesie angażowania społeczności w swój rozwój i poszukiwania innowacyjnych pomysłów. Ponadto wszechobecność Internetu znacząco ułatwiła to zadanie i zapoczątkowała w biznesie zjawisko crowdsourcingu. Czy wiesz, w jaki sposób możesz je wykorzystać?

Crowdsourcing

Wakacje ZUS - ifirma.pl

Crowdsourcing – co to znaczy?

Ideą crowdsourcingu jest wykorzystanie wiedzy, umiejętności, opinii, pomysłów lub zasobów grupy osób do realizacji wybranych działań lub rozwiązywania problemów. Najczęściej komunikacja z nimi odbywa się za pomocą platform internetowych lub mediów społecznościowych.

Crowdsourcing może być oparty o 4 typy działań:

  • Kreację – wspólny wysiłek grupy do stworzenia koncepcji, produktu, projektu itp.;
  • Dzielenie się wiedzą – przekazywanie sobie nawzajem informacji, wiedzy czy doświadczeń;
  • Finansowanie społeczne – dobrowolne wpłacanie środków pieniężnych na nowe przedsięwzięcia, nie tylko o charakterze biznesowym, ale również charytatywnym, kulturowym itd., może opierać się na darowiźnie lub systemie pożyczkowym;
  • Głosowanie – wybór najlepszego pomysłu, rozwiązania danej kwestii drogą demokratycznego głosowania przez osoby chętne.

Zalety i wady crowdsourcingu

Zanim zdecydujesz się na wdrożenie crowdsourcingu do swojej strategii zarządzania, upewnij się, czy jest to taktyka odpowiednia dla Twojej działalności.

ZALETY
  • Zaangażowanie społeczności w swoje działania co zacieśnia więź z ideą firmy i zwiększa lojalność;
  • Integracja grup społecznych na rzecz danej sprawy, projektu;
  • Obiektywne spojrzenie innych osób może dostarczyć ciekawych pomysłów, rozwijających innowacyjność;
  • Możliwość znalezienia rozwiązań na występujące problemy, wyzwania.
WADY
  • Proponowane pomysły mogą się powtarzać, należy poświęcić wiele czasu na weryfikację ich oryginalności;
  • Otrzymane wyniki mogą błędnie odzwierciedlać rzeczywiste tendencje, opinie (np. z powodu błędnego doboru grupy docelowej);
  • Publikowanie pomysłów w sieci niesie ze sobą ryzyko kradzieży przez inną firmę;
  • Wśród wielu przedstawionych propozycji możesz pominąć najlepsze pomysły.

Jak przeprowadzić kampanię crowdsourcingową?

  1. Decyzja o zastosowaniu crowdsourcingu – deklarując chęć przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia, musisz określić jakiego obszaru ma dotyczyć kampania, jaką grupę docelową chcesz zapytać o opinie, pomysły oraz ile informacji o projekcie jesteś w stanie udostępnić opinii publicznej;
  2. Ustal zasady kampanii – treść regulaminu, warunki współpracy z uczestnikami sposób i wszelkie inne kwestie istotne do skutecznej realizacji projektu;
  3. Zmotywuj do działania – nie zapomnij wspomnieć o wartości dodanej dla biorących udział np. satysfakcję z możliwości podzielenia się swoimi pomysłami, nagrodę pieniężną lub uznanie społeczne, wyróżnienie się;
  4. Wybierz platformę, narzędzie komunikacji – w zależności do kogo chcesz trafić ze swoim przekazem, powinieneś/-aś dostosować właściwy kanał komunikacji. Mogą być to media społecznościowe, aplikacja lub któraś z platform crowdsourcingowych;
  5. Realizacja kampanii – po nawiązaniu kontaktu ze społecznością nadszedł czas na przeprowadzenie akcji, istotne jest, aby nadzorować działania użytkowników, rozwiewać ich wątpliwości oraz wybrać najlepsze propozycje.

Jak wykorzystać crowdsourcing w swojej firmie?

Strategię crowdsourcingu możesz wykorzystać do różnych obszarów swojej działalności gospodarczej. Mogą to być:

  • Inwestycje – możesz pozyskać potrzebne nakłady finansowe na rozwój, wprowadzenie zmian, nowych produktów lub usług, rozpoczęcie nowych projektów;
  • Rozwiązywanie problemów – kontakt z osobami trzecimi pomoże znaleźć alternatywne rozwiązania Twoich problemów, których dotychczas nie dostrzegałeś/-aś;
  • Nowi partnerzy – podczas kampanii możesz poznać wiele nowych osób, z którymi nawiążesz owocne współprace;
  • Pomysły – będziesz mógł/-a czerpać inspirację z zasugerowanych rozwiązań, aby ulepszyć swoją ofertę, zmienić wizerunek firmy itd.;
  • Dane – nawiązując kontakt z daną społecznością, możesz ją lepiej poznać i uzyskać przydatne informacje do stworzenia skutecznej strategii marketingowej.

Przykłady crowdsourcingu

Możliwości, jakie niesie ze sobą crowdsourcing, zachęca coraz więcej przedsiębiorców do jego wdrożenia i zaangażowania społeczności do czynnego udziału w tworzeniu marek dostosowanych do ich potrzeb. Istnieje mnóstwo przykładów zastosowania tej idei praktyce, natomiast my przedstawimy dwie wybrane kampanie, które odniosły duży sukces na rynku.

Airbnb

Celem, który przyświecał twórcom Airbnb, było umożliwienie podróżowania w różne zakątki świata poprzez wynajmowanie domów, mieszkań przez osoby prywatne. Stanowiło to ciekawą alternatywę dla hoteli, pensjonatów itp. Na rzecz tej inicjatywy została stworzona strona internetowa, na której można było dokonać wynajmu krótkoterminowego. Dodatkowo firma w 2014 roku zainicjowała akcję promującą swoją misję. Polegała ona na opublikowaniu przez użytkowników serwisu krótkich filmików, przedstawiających powody, dla których podróżni odwiedzają dane lokalizacje. Autor najlepszego materiału mógł liczyć na atrakcyjne nagrody, a z kolei Airbnb nawiązało do swoich kluczowych wartości, czyli chęci odkrywania nowych miejsc i przeżywania przygód.

Lay’s

Zorganizowany przez firmę konkurs Do Us a Flavor, polegał na nadesłaniu przez użytkowników propozycji na kolejny smak popularnych chipsów ziemniaczanych. Najciekawsze pomysły zostały wdrożone w życie – nowe warianty trafiły do sklepów, umożliwiając konsumentom ich spróbowanie. Zwycięski pomysłodawca miał szansę wygrać 1 mln dolarów bądź 1% przychodów ze sprzedaży określonego smaku. Strategia pozwoliła konsumentom mieć wpływ na kształtowanie oferty produktowej zgodnie z ich upodobaniami, co niejako buduje pozytywny wizerunek marki, która troszczy się o swoich odbiorców. Do komunikacji wykorzystano platformę Facebook, poprzez którą można było przesyłać swoje propozycje.

Podsumowanie

Jeśli nadal zastanawiasz się skąd pozyskiwać kreatywne rozwiązania dla swojej firmy, w jaki sposób nawiązać bliższe relacje ze swoimi odbiorcami i klientami bądź zebrać opinie dotyczące swoich pomysłów – skorzystaj z crowdsourcingu! Jest to niekosztowna, a jednocześnie skuteczna strategia, która ułatwi Ci podejmowanie decyzji.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Najważniejsze pytania

  1. Co to jest crowdsourcing?

    Crowdsourcing wykorzystuje wiedzę, umiejętności, opinie, pomysły lub zasoby grupy osób do realizacji wybranych działań, lub rozwiązywania problemów. Najczęściej komunikacja z nimi odbywa się za pomocą platform internetowych lub mediów społecznościowych.
  2. Jak mogę wykorzystać crowdsourcing w swojej firmie?

    Strategię crowdsourcingu możesz wykorzystać do różnych obszarów swojej działalności gospodarczej. Mogą to być m.in.: inwestycje, rozwiązywanie problemów czy nawiązywanie nowych współprac.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie