Na przestrzeni lat wiele firm zdążyło dostrzec potencjał w procesie angażowania społeczności w swój rozwój i poszukiwania innowacyjnych pomysłów. Ponadto wszechobecność Internetu znacząco ułatwiła to zadanie i zapoczątkowała w biznesie zjawisko crowdsourcingu. Czy wiesz, w jaki sposób możesz je wykorzystać?
Ideą crowdsourcingu jest wykorzystanie wiedzy, umiejętności, opinii, pomysłów lub zasobów grupy osób do realizacji wybranych działań lub rozwiązywania problemów. Najczęściej komunikacja z nimi odbywa się za pomocą platform internetowych lub mediów społecznościowych.
Crowdsourcing może być oparty o 4 typy działań:
Zanim zdecydujesz się na wdrożenie crowdsourcingu do swojej strategii zarządzania, upewnij się, czy jest to taktyka odpowiednia dla Twojej działalności.
ZALETYStrategię crowdsourcingu możesz wykorzystać do różnych obszarów swojej działalności gospodarczej. Mogą to być:
Możliwości, jakie niesie ze sobą crowdsourcing, zachęca coraz więcej przedsiębiorców do jego wdrożenia i zaangażowania społeczności do czynnego udziału w tworzeniu marek dostosowanych do ich potrzeb. Istnieje mnóstwo przykładów zastosowania tej idei praktyce, natomiast my przedstawimy dwie wybrane kampanie, które odniosły duży sukces na rynku.
Celem, który przyświecał twórcom Airbnb, było umożliwienie podróżowania w różne zakątki świata poprzez wynajmowanie domów, mieszkań przez osoby prywatne. Stanowiło to ciekawą alternatywę dla hoteli, pensjonatów itp. Na rzecz tej inicjatywy została stworzona strona internetowa, na której można było dokonać wynajmu krótkoterminowego. Dodatkowo firma w 2014 roku zainicjowała akcję promującą swoją misję. Polegała ona na opublikowaniu przez użytkowników serwisu krótkich filmików, przedstawiających powody, dla których podróżni odwiedzają dane lokalizacje. Autor najlepszego materiału mógł liczyć na atrakcyjne nagrody, a z kolei Airbnb nawiązało do swoich kluczowych wartości, czyli chęci odkrywania nowych miejsc i przeżywania przygód.
Zorganizowany przez firmę konkurs Do Us a Flavor, polegał na nadesłaniu przez użytkowników propozycji na kolejny smak popularnych chipsów ziemniaczanych. Najciekawsze pomysły zostały wdrożone w życie – nowe warianty trafiły do sklepów, umożliwiając konsumentom ich spróbowanie. Zwycięski pomysłodawca miał szansę wygrać 1 mln dolarów bądź 1% przychodów ze sprzedaży określonego smaku. Strategia pozwoliła konsumentom mieć wpływ na kształtowanie oferty produktowej zgodnie z ich upodobaniami, co niejako buduje pozytywny wizerunek marki, która troszczy się o swoich odbiorców. Do komunikacji wykorzystano platformę Facebook, poprzez którą można było przesyłać swoje propozycje.
Jeśli nadal zastanawiasz się skąd pozyskiwać kreatywne rozwiązania dla swojej firmy, w jaki sposób nawiązać bliższe relacje ze swoimi odbiorcami i klientami bądź zebrać opinie dotyczące swoich pomysłów – skorzystaj z crowdsourcingu! Jest to niekosztowna, a jednocześnie skuteczna strategia, która ułatwi Ci podejmowanie decyzji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Co to jest crowdsourcing?
Jak mogę wykorzystać crowdsourcing w swojej firmie?