Jeśli jesteś przedsiębiorcą bądź znajdujesz się dopiero na etapie zakładania firmy i zastanawiasz się nad stworzeniem logo dla swojej marki w serwisie
Canva, to musisz wiedzieć, że nie zawsze stworzony projekt będzie Twoją własnością oraz nie zawsze nie będziesz mógł się nim posługiwać w obrocie gospodarczym.
Dlaczego? O tym dowiesz się z niniejszego artykułu.
W praktyce coraz częściej pojawia się wątpliwości w przedmiocie zaprojektowanego logo w serwisie Canva i możliwości jego dalszego legalnego wykorzystywania. W końcu prowadząc przedsiębiorstwo istotne jest legitymowanie się takim logo swojej marki, aby móc wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób stworzyć dobre i chwytliwe logo firmy przejdź do naszego artykułu, w którym sposób szczegółowy opisaliśmy zagadnienia, dzięki którym krok po kroku zaplanujesz niepowtarzalny projekt logotypu dla swojej marki.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych definiuje pojęcie utworu w przepisie art. 1, zgodnie z którym Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Z powyższego przepisu wynikają przesłanki, których spełnienie daje możliwość uznania danego działa za utwór w rozumieniu ww. ustawy, a co za tym idzie objęcia go ochroną prawnoautorską. Niemniej szczególną uwagę należy zwrócić na warunek indywidulanego charakteru, który wręcz nakazuje, aby powstały utwór wyróżniał się oryginalnością i niepowtarzalnością, co oznacza, że nie może w żaden sposób być podobny do innego dzieła oraz zawierać tożsamych elementów.
Słusznie zatem w piśmiennictwie wskazuje się, że przy ustalaniu statusu utworu, należy zbadać, jak duży wpływ na jego kształt miały narzędzia zastosowane przez użytkownika (twórcę). Nie ulega wątpliwości, że w obecnych czasach istnieje szereg interaktywnych instrumentów, które zawierają gotowe szablony i bloki konstrukcyjne, tak jak np. omawiany serwis Canva. Gotowe elementy można wykorzystać do przygotowania postów na social media, stron internetowych, logotypów, czy innych dokumentów. Co więcej warto mieć na uwadze, że owe narzędzia gwarantują co prawda możliwość modyfikacji i dostosowania do swoich potrzeb i oczekiwanych szablonów, niemniej jednak efekty posługiwania się nimi są podobne.
Dlatego też słusznie w doktrynie wskazuje się, że Organ stosujący prawo przed porównywaniem wytworów opartych na szablonach powinien najpierw zbadać, czy oparto je na tym samym bloku konstrukcyjnym. Może się bowiem okazać, że doszło do posłużenia się szablonem, którego macierzysty kształt został nieznacznie zmodyfikowany. Skutkiem tego jest istnienie kilku lub większej ilości bardzo zbliżonych dóbr intelektualnych. W takim przypadku rzeczywistym twórcą jest autor szablonu. Pozostałe dokonania są odtwórcze.
Dzieło jest przejawem działalności twórczej o ile jest nowym utworem przynajmniej dla jego autora, co oznacza, że nie może ono zostać w całości zapożyczone z istniejącego zasobu dóbr intelektualnych.
Więcej o własności grafiki stworzonej w serwisie Canva przeczytacie tutaj.
Canva zezwala na korzystanie z darmowych grafik i zdjęć w celach komercyjnych oraz niekomercyjnych w celu stworzenia projektu. Jednakże serwis zastrzega m.in., że bezpłatnie udostępnione przez program materiały nie mogą być wykorzystane w celu tworzenia logo czy znaków towarowych, co innymi słowy oznacza, że nie można tworzyć za ich pomocą logotypów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a w szczególności znaków towarowych, o czym szerzej mowa będzie w kolejnym punkcie. Istnieje wyłącznie możliwość korzystania z własnych materiałów oraz takich (udostępnionych przez serwis), które nie są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Tym samym wykorzystywanie grafik tudzież zdjęć udostępnianych w bibliotece serwisu Canva nie będzie możliwe do stworzenia oryginalnego logo. Użycie gotowych szablonów, elementów bądź zdjęć z biblioteki Canva, które mogą być utworami, niesie za sobą następujące ryzyko:
Wobec powyższego, tym miejscu należy odnieść się do informacji znajdujących się na stronie serwisu Canva, gdzie wskazano, iż
Jeśli chcesz zaprojektować niepowtarzalne logo do znaku towarowego, możesz:
Nasze szablony logo są przydatne przy małych lub osobistych projektach, w przypadku których nie potrzebujesz wyłącznych praw. Możesz je również wykorzystać jako inspirację – punkt wyjścia do opracowania własnego, niepowtarzalnego projektu.
Aby zatem nie naruszyć praw osób trzecich (praw autorskich) oraz wyróżniać się oryginalnością i niepowtarzalnością w zakresie stworzonego projektu – logo marki – warto skorzystać z własnych materiałów przesłanych do serwisu oraz podstawowych elementów udostępnionych przez program, tj. kształtów, linii czy darmowych czcionek.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat praw autorskich zajrzyj na nasz kanał na YouTube, w którym szczegółowo omawiamy tę kwestię.
Na oficjalnej stronie serwisu Canva widnieje również informacja, że Znak towarowy musi być unikatowym symbolem używanym wyłącznie przez właściciela marki. Z tego powodu w znaku towarowym nie można używać żadnych treści bezpłatnych ani Pro z biblioteki multimediów Canva (z wyjątkiem czcionek, kształtów podstawowych i linii). Jeśli użyjesz treści bezpłatnych lub Pro w materiałach oznaczonych marką, w tym w logo, pamiętaj, że inni użytkownicy platformy Canva mogą swobodnie korzystać z tych samych treści i nie możesz rościć sobie do nich wyłącznych praw.
Stworzone logo w serwisie Canva można zarejestrować jako znak towarowy na dwa sposoby:
stworzenie od początku unikatowego logo w Canva, z możliwością użycia podstawowych linii i kształtów z darmowej biblioteki oraz czcionek;
niemożność skorzystania z zawartości z biblioteki (np. zdjęć i grafiki), ponieważ program Canva daje na to licencję niewyłączną (pozostali użytkownicy Canva mogą swobodnie korzystać z tych samych treści, co oznacza, że wykorzystywanie bezpłatnych treści w logo danego użytkownika nie jest możliwe w przypadku znaków towarowych).
po przesłaniu logo użytkownik może wówczas używać narzędzi Canva do tworzenia materiałów marki na potrzeby swojej firmy.
Gdy masz już finalnie stworzone logo, które od strony formalnej stanowi znak towarowy Twojej firmy, możesz przejść do jego formalnego zastrzeżenia w Urzędzie Patentowym. O tym jak to zrobić dowiesz się w tym artykule, w którym wyjaśniamy jak i dlaczego warto zastrzec znak towarowy.
Jeśli chcesz stworzyć logo dla swojej firmy i móc go legalnie wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej musisz wiedzieć, iż wszelkie elementy używane do stworzenia projektu w serwisie Canva muszą albo pochodzić od Ciebie albo stanowić podstawowe elementy udostępnione przez program, tj. kształty, linie czy czcionki, czyli takie które nie zawierają w sobie utworu. Wykorzystanie bowiem jakiegokolwiek materiału objętego prawami autorskimi osoby trzeciej nie daje podstawy do stworzenia logo służącego dalszemu wykorzystywaniu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy logo z canvy jest legalne?