Posiadasz kredyt i prowadzisz działalność? Sprawdź czy odsetki mogą stanowić koszt.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu mają prawo ująć w kosztach firmowych część wydatków związanych z jego eksploatacją (np. czynsz, opłaty za prąd etc.) Czy do tej kategorii zalicza się także odsetki na prywatny kredyt?
Odsetki są kosztem, jeśli spełniają następujące przesłanki:
Dowodem pozwalającym na ujęcie tego typu wydatku w KPiR jest wyciąg bankowy, do którego należy dołączyć harmonogram spłat kredytu wraz z przedstawionym wyliczeniem odsetek stanowiących koszt podatkowy.
Warto podkreślić, że z możliwości zaliczenia do kosztów firmowych części odsetek od kredytu na mieszkanie można skorzystać także wówczas, gdy nie stanowi ono majątku firmy (nie jest przyjęte jako środek trwały). Wystarczy właściwie wyznaczyć i udokumentować wspomnianą wyżej proporcję do wyliczania części kosztów przypadającej na prowadzoną działalność.
Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, wówczas do kosztów uzyskania przychodu może zaliczyć także odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania. Ważne jest, by w tym wypadku zastosować odpowiednią proporcję.
Przedsiębiorca powinien określić, jaka część lokalu mieszkalnego faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wtedy może w odpowiednim udziale i proporcji zaliczyć odsetki do kosztów podatkowych. Do tej pory interpretacje wskazywały konieczność wyodrębniania pomieszczenia przeznaczonego tylko na działalność gospodarczą. Stanowisko te jednak uległo zmianie.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej 15 września 2022 r. zmienił wydaną wcześniej interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w 2016 r. Zgodnie z najnowszą interpretacją w tym zakresie – DOP3.8220.114.2020.HTCE odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, które w części jest wykorzystywane na prowadzoną działalność gospodarczą mogą stanowić koszt podatkowy. Stanowią koszt w proporcji w jakiej mieszkanie jest wykorzystywane na prowadzoną działalność gospodarczą w odrębnym pomieszczeniu, a także w proporcji w jakiej powierzchnie pomieszczeń użytku ogólnego (kuchnia, korytarz, toaleta) wykorzystywane są na prowadzoną działalność gospodarczą.
Nie ma jednak przepisu w ustawie, który wskazuje jak wyliczyć taką proporcję. Należy ją ustalić samodzielnie. Przedsiębiorca ustala ten udział poprzez wydzielenie części powierzchni ogólnego użytku do celów działalności. Często ustalana jest proporcja w stosunku do ilość godzin w ciągu doby przeznaczonej na wykonywanie działalności gospodarczej.
Pan Jan prowadzi firmę informatyczną we własnym mieszkaniu. Określił, że do celów działalności wykorzystuje 15% powierzchni całego lokalu, w związku z czym taką część wydatków z nim związanych zalicza do kosztów uzyskania przychodu. Na zakup mieszkania Pan Jan zaciągnął kredyt, którego raty wraz z odsetkami spłaca co miesiąc. Wysokość odsetek wynosi 500 PLN. W związku z powyższym, do kosztów firmowych może on zaliczyć co miesiąc 500 * 0,15 = 75 PLN (kol. 13 KPiR).
W razie wątpliwości w zakresie prawidłowego wyliczenia udziału procentowego mieszkania na cele prowadzonej działalności gospodarczej zalecany jest kontakt ze swoim US lub oczywiście najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przydatne informacje, jednak proszę napisać- jak można ten koszt odsetek wpisać w portalu? czy jako dowód wewnętrzny (wydatki na media niefirmowe) czy wydatek uniwersalny? Jeśli uniwersalny, jaki rodzaj dokumentu powinien zostać wybrany?
W serwisie Ifirma.pl, odsetki od kredytu można zaksięgować poprzez kilka opcji. Najwygodniej zrobić to poprzez zakładkę Wydatki > dodaj wydatek – opcja odsetki od kredytu.
W przypadku dodatkowych pytań związanych z obsługą serwisu zachęcamy do kontaktu z BOK Ifirma.pl