Pierwsza marka produktowa powstała prawie 7 tysięcy lat temu w Transylwanii. Były to wyroby ceramiczne, które miały oznaczenie warsztatu, w którym zostały wykonane. Jeśli już 7 tysięcy lat temu oznaczano wyroby, aby wskazać ich producenta, warto zastanowić się, czy ta zasada nadal obowiązuje na współczesnych marketplace’ach i czy możemy ją wykorzystać, aby się wyróżnić.
Duże platformy e-commerce współpracują z firmami na różnych zasadach. Najpopularniejszą formą jest zaprezentowanie oferty sklepu internetowego w większym serwisie. Dzięki temu niemalże każda branża i każdy sprzedawca mogą pojawić się na marketplace. W łatwy sposób możemy więc zacząć prowadzenie sklepu, jednak musimy liczyć się z tym, że czeka nas rywalizacja z wieloma innymi sprzedawcami. Najtrudniej w tym przypadku mają resellerzy (osoby, które kupują produkt od dystrybutora i sprzedają go pod określoną marką), ponieważ im łatwiej jest pozyskać produkt na lokalnym rynku, tym więcej osób będzie próbowało zbudować na nim swój biznes.
W innej sytuacji znajdują się więksi przedsiębiorcy, którzy otrzymują propozycje od dużych graczy, żeby ich produkty pojawiły się na konkretnym marketplace. Do tej grupy można zaliczyć wszystkie dyskonty czy sieciówki, które dzięki swojej popularności efektem domina pojawiają się na różnych platformach sprzedażowych, niejednokrotnie mając przy tym indywidualne stawki prowizyjne. Dojście do tego pułapu jest jednak trudne do osiągnięcia i znajdą się tam jedynie wyjątkowo duże marki, które, sprzedając swoje czy resellerowane produkty, niejednokrotnie zapewniają bardzo niskie ceny przy zachowaniu odpowiednich marż.
Trzecim sposobem współpracy jest posiadanie marki produktowej. Ta przez wiele lat niedoceniana na polskim rynku forma ma też duże znaczenie w efektywnym marketingu. Wielu importerów czy dystrybutorów posiada oczywiście własne marki, jednak ogranicza się to zwykle do pojawienia się ich produktu w katalogu danej platformy. Są jednak inne rozwiązania, które dodatkowo gratyfikują sprzedawcę posiadającego własną markę. Do takich możemy zaliczyć m.in. Amazon Brand Registry oraz Oficjalny Sklep w Strefie Marek Allegro.
Źródło: https://allegro.pl/strefamarek
Jakie warunki należy spełnić, aby dołączyć do tej strefy? W oficjalnym regulaminie Allegro zwraca uwagę na:
Jak wygląda praktyka? Mimo że regulamin jest w zasadzie jasny i zrozumiały, to istnieje kilka potencjalnych odstępstw, które czasami udaje się wynegocjować z Allegro. Do tego musi być jednak spełniony dodatkowy warunek.
Pierwsze 3 punkty (rozpoznawalność, renoma i udział marki w rynku poza Allegro) są dosyć pojemne i sumarycznie wpływają na atrakcyjność marki. Jak o to zadbać? Po pierwsze im szerszy zakres sprzedaży poza Allegro, tym większe szanse na pojawienie się w Strefie Marek. Liczone są inne serwisy marketplace, sklepy internetowe czy rozwinięta sprzedaż B2B i oferowanie produktów marki u innych sprzedawców. Sprawdza się też popularność marki w serwisie, dlatego kluczowe jest, aby nazwy w katalogu były spójne i jasno wskazywały przynależność do danego brandu. Proces porządkowania katalogu w przypadku wcześniejszego zaniedbania jest bardzo czasochłonny, dlatego lepiej zadbać o to od samego początku.
Zdarza się, że marki, które nie odebrały jeszcze odpowiednich certyfikatów, ale przeszły już wstępną weryfikację w urzędzie, mają możliwość rozpoczęcia procesu rejestracji, aby móc przygotować się do sprzedaży zaraz po otrzymaniu certyfikatu. Nie jest to jednak częsta praktyka, dlatego przed wypełnieniem odpowiedniego formularza warto mieć już zarejestrowany znak towarowy.
Znacznie bardziej skomplikowaną kwestią jest przekształcenie starego konta Allegro w oficjalny sklep. Jeżeli sprzedajemy tam tylko towary naszej marki, to jest szansa, że Allegro przystanie na taką zmianę. Pamiętajmy, że nazwa nie może sugerować zakupów pod określoną domeną, czyli dopisek .pl albo .com może negatywnie wpłynąć na proces rejestracji.
Chociaż nie ma tej informacji w regulaminie, Allegro wymaga katalogu pod zewnętrzną domeną. Jeżeli prowadzisz sklep tylko z produktami własnej marki, powinno to wystarczyć, ale jeśli nie posiadasz takiego sklepu lub sprzedajesz w nim produkty innej marki, warto stworzyć osobny katalog (można to zrobić, korzystając z silnika sklepu). To powinno zagwarantować akceptację przez Allegro.
Kiedy spełnisz już wszystkie wymagania, czas na wypełnienie wniosku. Jeśli support nie wróci do Ciebie z odpowiedzią w ciągu miesiąca, warto się przypomnieć – w niektórych okresach w roku możesz nie otrzymać feedbacku w określonym terminie.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zostaniesz przydzielony do konkretnej grupy sprzedających. W zależności od wielkości Twojego sklepu staniesz się Partnerem Strategicznym, Top Brand Partnerem albo Brand Partnerem. Przynależność do każdej z grup wiąże się z innymi korzyściami i kosztami.
Prowadzenie oficjalnego sklepu marki wiąże się ze sporą liczbą benefitów. Te wymienione w regulaminie Allegro to:
Jak widać, oficjalnych benefitów jest sporo. Od zniżek na abonamenty i darmowych wyróżnień, po wyróżnienia tekstowe, które w największym stopniu mają wpływ na konwersję i liczbę wizyt.
Źródło: https://allegro.pl/strefamarek/formularz-zgloszeniowy
Koszty związane z prowadzeniem oficjalnego sklepu marki na Allegro zależą od grupy sprzedawców, do której trafisz. Jako Partner Strategiczny i Top Brand Partner musisz zapłacić 3 tys. zł miesięcznie, jako Brand Partner – 199 zł miesięcznie. Oczywiście skala ma znaczenie, ale wiele nisz nadal czeka na zagospodarowanie, przez co Allegro może przychylniej spojrzeć na obecność na marketplace również małych marek.
Jak widać, Strefa Marek Allegro to nic innego jak dodatkowa forma promocji firmy w bardzo przystępnej cenie. Dzięki niej jesteśmy w stanie budować świadomość naszej marki, a także korzystać z dodatkowych profitów oferowanych przez Allegro. Właśnie te zalety zmotywowały wielu sprzedawców do zarejestrowania swoich znaków towarowych. Przewidujemy, że ze względu na wygodę pracy z dużymi graczami, Allegro w najbliższym czasie obierze kierunek działania nastawiony na promowanie marek.
Autor: Jakub Szarek
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.