|
|
2 minut czytania

Czy usługi wydawnicze powinny posiadać oznaczenie GTU?

Świadczysz usługi wydawnicze? Sprawdź, czy należy je oznaczać kodami GTU.

usługi wydawnicze GTU

Wielu przedsiębiorców ma obecnie dylemat związany z oznaczeniami GTU. Obowiązek został wprowadzony, a zasady nie zawsze są do końca jasne. Najgorsze jest to, że obojętnie jaki ruch wykonamy, to i tak może się okazać, że jest to błąd w ewidencji: jeżeli nie oznaczymy a powinniśmy, jeżeli oznaczymy, a nie powinniśmy, jeżeli zastosowaliśmy błędny kod GTU. Pojawiają się publikacje i wyjaśnienia, ale i tam nie znajdziemy wszystkich odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Dlatego w tym artykule zajmiemy się usługami wydawniczymi – czy należy stosować do nich kod GTU?

Co to są usługi wydawnicze?

Pod kodem PKD 58 mieszczą się usługi związane z działalnością wydawniczą. W ramach tego grupowania sklasyfikowane jest wiele form działalności, m.in.:

  • działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania.

    To grupowanie obejmuje dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania, bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta:

    • systemów operacyjnych,
    • programów użytkowych i pozostałych;
  • pozostała działalność wydawnicza.

    To grupowanie obejmuje wydawanie, włączając udostępnianie w trybie on-line m.in.:

    • katalogów,
    • materiałów reklamowych,
  • sprzedaż miejsca reklamowego w periodykach drukowanych i elektronicznych.

Oczywiście w grupowaniu pod kodem PKD 58 mieści się o wiele więcej usług, a powyżej zwrócono jedynie uwagę, że usługi wydawnicze pod tym PKD mieszczą bardzo dużo różnego rodzaju usług.

W takim razie pozostaje nam odpowiedzieć na pytanie: czy usługi wydawnicze powinny być oznaczone kodem GTU?

Usługi wydawnicze a kod GTU

W przypadku świadczenia usług wydawniczych firma może również udostępniać powierzchnie reklamowe, a to może być potraktowane jako świadczenie usługi reklamowej (PKWiU 73.1), marketingowej (73.11.12), która z kolei podlega pod oznaczenie GTU_12 jako świadczenie usług niematerialnych. Jest to przekazywanie treści marketingowych i reklamowych do potencjalnego odbiorcy tych usług za pomocą kanału dystrybucyjnego. Jednakże sprzedaż miejsca reklamowego w książkach i gazetach została sklasyfikowana pod kodami PKWiU 2015 n.p.: 58.11.41; 58.14.3; 58.19, a takie kody nie znalazły się w grupowaniu GTU_12.

Oczywiście nie znajdziemy w przepisach informacji wprost odnoszących się do tego zagadnienia, ale należy domniemywać, że w nowym JPK_V7 takie usługi nie powinny być oznaczane kodem GTU_12.

Jak widzimy właściwe przyporządkowania oznaczenia GTU wiąże się z szerokim spojrzeniem i głębszą analizą. Na tym etapie trudno też przewidzieć, w jaki sposób organy podatkowe będą podchodziły do klasyfikowania GTU w przypadku tego typu czynności. Pozostaje nam czekać i jak zwykle na bieżąco wszystko monitorować i przekazywać posiadane informacje.

▶ Przeczytaj również: Czy należy wpisywać kody GTU na fakturze?
 

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie