Jak założyć własną spółkę przez portal S24?

Spółka z o.o. krok po kroku

Własna spółka – jakie są możliwości?

Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością możemy zarejestrować na dwa sposoby. Pierwszy z nich jest nieco bardziej wymagający, gdyż musimy udać się fizycznie do notariusza. Drugi jest zdecydowanie wygodniejszy, gdyż, jedyne co jest od nas wymagane, to komputer i dostęp do internetu. Taką spółkę z o.o możemy założyć w pełni online w systemie S24.

Założenie spółki – ważne informacje na początek

Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez portal S24 niesie za sobą niewątpliwie dużo zalet. Pierwszą z nich z punktu widzenia przyszłego właściciela spółki z o.o jest to, że całą procedurę założenia własnej spółki wkonujemy online, nie musimy wychodzić z domu, wystarczy nam dostęp do komputera i internetu. Drugą zaletą są niewątpliwie niższe koszty, gdyż zarejestrowanie naszej spółki to połowa opłaty, którą normalnie ponieślibyśmy przed notariuszem. Wynosi ona ok. 250 zł.

Kolejną zaletą jest fakt, że nie musimy sami od początku do końca sporządzać naszej umowy spółki. System S24 podsuwa nam już gotowy wzorzec umowy i naszym zadaniem jest wyłącznie uzupełnienie pustych pól naszymi danymi i danymi naszej przyszłej spółki.

Jak założyć spółkę z o.o. przez internet – instrukcja w formie video:
 
    Czytaj więcej 

Musisz jednak pamiętać, żeby przed przystąpieniem do samej czynności rejestracji spółki z o.o w systemie S24 przemyśleć kilka najważniejszych rzeczy, a mianowicie, jaka będzie nazwa Twojej spółki, gdzie będzie miała siedzibę, jakie będą dane teleadresowe Twojej przyszłej firmy i przede wszystkim, jakie chcesz wybrać Kody PKD, czyli co będzie stanowić główny i pozostały przedmiot Twojej działalności gospodarczej.

W celu uniknięcia ewentualnego popadnięcia w zwłokę w trakcie rejestracji Twojej spółki w systemie S24, warto pamiętać o wcześniejszym przygotowaniu następujących dokumentów w formacie PDF. Takimi dokumentami są:

  • oświadczenie czy spółka jest cudzoziemcem,
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody osoby powołanej do reprezentowania spółki likwidatora lub prokurenta;
  • lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę;
  • lista adresów do doręczeń członków organów lub osób uprawnionych do reprezentowania zarządu.

Pamiętaj, że ww. dokumenty najlepiej sporządzić w formacie PDF, aby w następnej kolejności załączyć je w systemie S24 i podpisać.

Niezależnie od tego, czy będziemy jedynym wspólnikiem, czy naszą spółkę będziemy zakładać z innymi wspólnikami – każdy z przystępujących do rejestracji spółki powinien mieć konto w systemie S24, a także posiadać profil zaufany bądź też legitymować się podpisem kwalifikowanym. Pamiętaj, że jeżeli będziesz już przystępować do rejestracji spółki to pojawi się konieczność zalogowania na takie konto.

Niezależnie od tego, czy będziesz zakładał spółkę sam, czy z naszym wspólnikiem, to będziesz logować się wyłącznie na jedno konto. Tutaj już sposób jest dowolny – kogo konto zostanie wybrane. Na początek najważniejsze jest, aby każdy wspólnik (chyba że będziemy jedynym wspólnikiem) miał konto w systemie S24, a także posiadał profil zaufany bądź podpis kwalifikowany, tak żeby w sposób swobodny podpisać wszelkie dokumenty, które będziesz składać na każdym kolejnym etapie rejestracji naszej spółki.

S24 – jak założyć konto?

Aby utworzyć konto musisz przejść na stronę: ekrs.ms.gov.pl/s24.

Zakładanie konta krok po kroku

  1. Przewiń do dołu strony i wybierz opcję Utwórz konto

    jak założyć konto w s24?

  2. Następnie wypełnij wymagane dane, utwórz hasło do konta i potwierdź klauzulę:

    utworzenie konta krok 2

  3. Teraz musisz dokonać autoryzacji nowego konta. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego bądź podpisu kwalifikowanego:

    krok 3 autoryzacja

  4. Zostanieszy przeniesiony na inną stronę w zależności od wybranego rodzaju autoryzacji. Po udanej autoryzacji wracamy do ekranu logowania w S24 klikając Wstecz

    powrót do strony logowania

Pamiętaj, że do założenia spółki podpis kwalifikowany lub profil zaufany są niezbędne. Sprawdź naszą instrukcję: Jak założyć Profil Zaufany krok po kroku.

S24 – logowanie

Teraz możesz się już zalogować do swojego konta w serwisie S24.

  1. Ponownie muisz zejść na dół strony, ale tym razem musisz kliknąć przycisk Zaloguj

    kliknij i zaloguj się

  2. Wypełnij swoje dane logowania i kliknij zaloguj

    dane do logowania

  3. Przy pierwszym logowaniu do konta otrzymasz maila z kodem weryfikacyjnym – wpisz kod i kliknij Weryfikuj

    weryfikacja kodem

Dodanie nowego przedsiębiorstwa

Po zalogowaniu się do systemu S24 możesz już intuicyjnie, krok po kroku, przechodzić kolejne etapy rejestracji spółki z o.o. 

  1. Przejdź do zakładki Moje przedsiębiorstwa. Następnie kliknij Dodaj przedsiębiorstwo. Będziesz poproszony o uzupełnienie danych Twojej spółki. Pierwszą rubryką jest nazwa spółki. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, to warto upewnić się, czy Twoja nazwa jest unikatowa.

    dodaj przedsiębiorstwo w s24

  2. W wyszukiwarce KRS możesz sprawdzić, czy nie istnieje inne przedsiębiorstwo o tej nazwie. W wyszukiwarce wpisz swoją wybraną nazwę i kliknij Wyszukaj. Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawia się informacja o braku danych, oznacza to, że dana nazwa jest wolna i możesz jej użyć.

    wyszukiwarka krs

  3. Ostatni krok – musisz wybrać formę prawną, w tym przypadku jest to spółka z o.o. Uzupełnij resztę danych, a następnie kliknij Zapisz

    nazwa spółki w s24

Uzupełnienie dokumentów – Umowa spółki z o.o.

Kolejnym krokiem jest wypełnienie wzorca umowy. W przypadku wzorca umowy na S24 warto pamiętać, że jest on nieco inny, bowiem jest bardziej uproszczony niż ten sporządzany w sposób tradycyjny u notariusza (umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego). Jeżeli rejestrujesz spółkę w sposób tradycyjny, z pomocą notariusza, możesz modyfikować lub tworzyć pewne indywidualne zapisy umowy, które wykraczają poza te standardowe i ustawowe zapisy. W przypadku szablonu umowy z S24 postanowienia są sztywne i nie można ich modyfikować.

  1. Po utworzeniu nowego przedsiębiorstwa system przeniesie Cię do zakładki Dokumenty. Aby uzupełnić wzór umowy rejestracji spółki, kliknij nowy dokument

    umowa spółki krok 1

  2. Z listy dostępnych dokumentów wybierz Umowa spółki z o. o.

    umowa spółki krok 2

  3. Ustaw datę umowy. Następnie możesz przejść do dodawania osób wchodzących w skład spółki. Wybierz przycisk Dodaj

    umowa spółki krok 3

  4. W naszym przykładzie mamy dwóch wspólników. Uzupełnij dane pierwszego wspólnika, po czym kliknij Zapisz. Następnie dodaj drugiego wspólnika, uzupełnij jego dane oraz ponownie kliknij Zapisz.

    umowa spółki krok 4

  5. Następnie określ przedmiot działalności spółki. Kliknij Dodaj

    umowa spółki krok 5

  6. Teraz musisz wybrać kod PKD z dokładnością do podklasy. Kod możesz wybrać z listy bądź wpisać go w okno wyszukiwania, a następnie kliknąć Szukaj. Możesz wpisać dowolną liczbę kodów, ale ostatecznie tylko jeden kod będzie przeważający (będzie on odpowiadać Twojemu głównemu przedmiotowi działalności gospodarczej), a dziewięć pozostałych kodów będzie miało charakter pomocniczych. Więc nie ma potrzeby wpisywania większej liczby kodów. Po wybraniu odpowiednich kodów PKD i kliknij Wybierz

    umowa spółki krok 6

  7. Zapisz wprowadzone dane klikając Zapisz. Warto o tym pamiętać, bo w przypadku przerwania procesu rejestracji będziemy mogli wrócić do częściowo wypełnionego wniosku. Następnie przejdź do drugiego kroku klikając Następny

    umowa spółki krok 7

  8. W drugim kroku musisz określić wartość nominalną każdego udziału, dla przykładu wpisaliśmy kwotę 50 zł. Jest to minimalna wartość. Następnie dodaj udziałowców, poprzez kliknięcie przycisku Dodaj.

    umowa spółki krok 8

  9. Pojawi się okno ze wspólnikami. Wybierz pierwszą osobę i wpisz liczbę udziałów, a następnie kliknij Zapisz

    umowa spółki krok 9

  10. Zapisz swoje dane i przejdź do następnego kroku. W identyczny sposób dodaj drugą osobę. Po określeniu liczby udziałów każdego ze wspólników przejdź do paragrafu 8, który odnosi się do udziałów i prawa głosu. My wybraliśmy wariant B ze względu na to, że pozwala on dodatkowo na umorzenie udziałów za zgodą wspólnika.

    umowa spółki krok 10

  11. Następnie w paragrafie 10 wybierz sposób zbycia i zastawienia spółki. Następnie przejdź do paragrafu 11, który dotyczy tworzenia kapitału zakładowego i zapasowego. Zapisz swoje dane i przejdź do następnego kroku.

    umowa spółki krok 11

  12. Teraz musisz wybrać organy spółki. My wybraliśmy wariant A, czyli spółkę składającą się z zarządu i zgromadzenia wspólników. Następnie określ czas kadencji członka zarządu. W naszym przykładzie wpisaliśmy 5 lat.

    umowa spółki krok 12

  13. Teraz musisz określić sposób składania oświadczeń w imieniu spółki. Wybraliśmy wariant B. Następnie wybierz osoby wchodzące w skład zarządu spółki. Kliknij Dodaj

    umowa spółki krok 13

  14. Pojawia się okno ze wspólnikami. Wybierz pierwszego wspólnika, a następnie określ jego funkcję np. jako członka zarządu. Potwierdź swój wybór klikając Zapisz. Podobnie musisz postąpić z drugim wspólnikiem.

    umowa spółki krok 14

  15. Następnie określ, kto upoważniony jest do składania oświadczeń w imieniu spółki:

    umowa spółki krok 15

  16. Musisz również zadecydować, czy rozporządzenie prawem lub zaciągnięcie zobowiązania wymaga uchwały wspólników bądź nie. Wybraliśmy wariant A. Następnie musisz określić pierwszy rok obrotowy. W przypadku gdy wniosek uzupełniasz w pierwszej połowie roku, będziemy mieć tylko jedną datę do wyboru. W przypadku gdy składasz wniosek w drugiej połowie roku, do wyboru są dwie daty. Zapisujemy dane i przechodzimy do ostatniego kroku umowy, jakim są podpisy.

    wariant A

  17. Każdy ze wspólników musi podpisać dokument profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. W tym celu kliknij więc przycisk Podpisz

    umowa spółki krok 17

  18. Następnie wybierz sposób podpisania dokumentu. Serwer powinien przenieść Cię do wybranej opcji podpisu.

    umowa spółki krok 18

Uzupełnienie dokumentów – lista wspólników

Po podpisaniu umowy spółki przez wszystkich wspólników, w widoku naszych dokumentów zobaczysz informację, że dokument został podpisany. Umowa spółki -utworzona. Jest to pierwszy z wymaganych dokumentów. Teraz możesz przejść do utworzenia kolejnego dokumentu, jakim jest lista wspólników.

  1. Pierwszy krok to kliknięcie przycisk Nowy dokument

    nowy dokument lista wspólników

  2. Następnie musisz wybrać opcję lista wspólników

    lista wspólników krok 2

  3. Lista wspólników będzie automatycznie uzupełniona musisz jedynie wybierać tylko datę.

    lista wspólników krok 3

  4. Zapisz swój wybór oraz przejdź do podpisów klikając Podpisy. W przypadku tego dokumentu musisz dodać osoby podpisujące dokument. Kliknij Dodaj osobę podpisującą

    lista wspólników krok 4

  5. Pojawia się nam okno ze wspólnikami. Wybierz pierwszą osobę, i potwierdź swój wybór klikając Dodaj

    lista wspólników krok 5

  6. Tak samo musisz zrobić z drugą osobą podpisującą. Podobnie jak w przypadku umowy spółki, każda z osób musi podpisać dokument profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

    lista wspólników krok 6

Uzupełnienie dokumentów – Oświadczenie o wniesieniu kapitału

Następnym dokumentem, który musimy wygenerować na drodze do założenia własnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest oświadczenie o wniesieniu kapitału.

  1. Tak jak poprzednio, cały proces rozpocznij od kliknięcia w opcję Nowy dokument

    Oświadczenie o wniesieniu kapitału krok 1

  2. Następnie wybierz Oświadczenie o wniesieniu kapitału

    Oświadczenie o wniesieniu kapitału krok 2

  3. Wybierz Oświadczenie o wniesieniu kapitału. W oświadczeniu wybierz datę i przejdź do podpisów.

    Oświadczenie o wniesieniu kapitału krok 3

  4. Tak samo jak w przypadku poprzednich dokumentów, każda z osób musi podpisać dokument profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

    Oświadczenie o wniesieniu kapitału krok 4

Uzupełnienie dokumentów – Oświadczenie czy spółka jest cudzoziemcem

Oprócz umowy spółki, listy zarządu oraz oświadczenia o wniesieniu kapitału, do założenia własnej spółki z o.o będą Ci potrzebne dokumenty PDF. Pierwszym z nich jest oświadczenie, czy spółka jest cudzoziemcem.

  1. Kolejny raz rozpocznij od kliknięcia opcji Nowy dokument

    czy spółka jest cudzoziemcem krok 1

  2. W tym przypadku nie korzystasz z wzoru dokumentu – musisz wczytać więc swoje ooświadczenie o statusie cudzoziemca jako dokument zewnętrzny. Wybierz Wczytaj

    czy spółka jest cudzoziemcem krok 2

  3. Następnie wybierz z listy nazwę dokumentu, który chcemy załączyć w tym przypadku będzie to oświadczenie, czy spółka jest cudzoziemcem.

    czy spółka jest cudzoziemcem krok 3

  4. Wybierz dokument, załącz go z dysku swojego komputera. Pamiętaj o tym, że nazwy plików nie powinny zawierać polskich znaków.

    czy spółka jest cudzoziemcem krok 4

  5. Dokument został poprawnie wczytany, kliknij Zapisz. Pamiętaj, że każdy z dokumentów zewnętrznych będzie musiał zostać podpisany przez każdego ze wspólników.

    czy spółka jest cudzoziemcem krok 5

Uzupełnienie dokumentów – lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu

Następnym dokumentem, jaki wczytamy w procesie zakładania własnej spółki będzie Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania spółki.

  1. Wybierz opcję Nowy dokument

    Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu krok 1

  2. Kolejnym krokiem jest wybór opcji Wczytaj

    Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu krok 2

  3. Wybierz z listy odpowiedni dokument, w tym przypadku będzie to lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu.

    Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu krok 3

  4. Wybierz i załaduj dokument z dysku.

    Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu krok 4

  5. Kliknij Zapisz

    Lista adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu krok 5

Uzupełnienie dokumentów – Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę

Ostatnim dokumentem, który musisz załączyć jest lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę.

  1. Po raz kolejny rozpocznij od kliknięcia opcji Nowy dokument

    Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę krok 1

  2. Wybierz Wczytaj

    Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę krok 2

  3. Wybierz z listy nazwę odpowiedniego dokumentu.

    Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę krok 3

  4. Wybierz dokument, do zalączenia z dysku swojego komputera.

    Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę krok 4

  5. Gdy dokument zostanie wczytany, kliknij Zapisz

    Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę krok 5

Uzupełnienie dokumentów – podusmowanie

Ostatnim krokiem, jeśli chodzi o kwestię związaną z dokumentami, jest sprawdzenie czy wszystkie z nich załadowane są poprawnie oraz podpisanie ich przez wszystkich wspólników nowo zakładanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

  1. Lista dokumentów powinna wyglądać w tym momencie w ten sposób:

    dokumenty podsumowanie krok 1

  2. Aby przejść do następnego kroku, każdy z dokumentów musi zostać podpisany przez wszystkich wspólników. W momencie, w którym wszystkie dokumenty są podpisane, to ich statusy są widoczne po prawej stronie. Następnie możesz przejść do składania wniosku. Przejdź do zakładki Wnioski

    dokumenty podsumowanie krok 2

Wniosek – utworzenie i dodanie dokumentów

Kolejnym krokiem jest dodanie wniosku.

    `
  1. Kliknij w Nowy wniosek

    uzupełnienie wniosku krok 1

  2. Z dostępnej listy wniosków wybierz Wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców – spółka z o.o. przy wykorzystaniu wzorca umowy

    uzupełnienie wniosku krok 2

  3. Pierwszym krokiem w tworzeniu wniosku jest dołączenie dokumentów, które należało przygotować na wcześniejszym etapie. Umowa spółki oraz lista wspólników zostały dołączone automatycznie przez system. Teraz dołącz oświadczenie o wniesieniu kapitału. Kliknij Wybierz

    uzupełnienie wniosku krok 3

  4. Pojawia się okno z załączonym wcześniej oświadczeniem:

    uzupełnienie wniosku krok 4

  5. Oświadczenie zostało załączone. Następnie przejdź do dodawania zewnętrznych dokumentów. Kliknij Dodaj

    uzupełnienie wniosku krok 5

  6. Zobaczysz listę wcześniej załączonych dokumentów zewnętrznych. Wybierz pierwszy z nich, czyli oświadczenie, czy spółka jest cudzoziemcem:

    uzupełnienie wniosku krok 6

  7. Dokument został załączony.

    uzupełnienie wniosku krok 7

  8. Dwa następne dokumenty możesz załączyć dokładnie w taki sam sposób. To jest ostatni moment na dodanie załączników, dlatego sprawdź i upewnij się, czy wszystkie zostały już załączone do wniosku. Jeżeli wszystkie są załączone, to przejdź dalej klikając OK

    uzupełnienie wniosku krok 8

Uzupełenie wniosku – krok po kroku

Uzupełnijmy razem wniosek krok po kroku.

  1. W pierwszym kroku wybierz odpowiedni wydział KRS, do którego kierujesz wniosek. Przed wybraniem upewnij się, czy Twój adres podlega danemu wydziałowi. Wybierz odpowiedni sąd i przejdź do następnego kroku.

    wniosek krok 1

  2. W drugim kroku wypełnij adres spółki, a następnie przejdź do kroku trzeciego.

    wniosek założenie spółki krok 2

  3. W kroku trzecim są automatycznie dodane informacje o wspólnikach, jedyne, co musisz zrobić, to dodać informacje o każdej osobie w zarządzie, czy jest ona zawieszona w pełnieniu obowiązków. Wybierz pierwszą osobę i kliknij edytuj

    wniosek założenie spółki krok 3

  4. Na pytanie, czy dana osoba jest zawieszona kliknij odpowiedź Nie. Zapisz swój wybór, klikając zapisz. Tak samo postąp z drugim wspólnikiem i przejdź do następnego kroku.

    wniosek założenie spółki krok 3

  5. W czwartym kroku określ przedmiot przeważającej działalności spółki. Kliknij Wybierz

    wniosek założenie spółki krok 4

  6. Wybierz odpowiedni kod PKD z listy. Po wybraniu kodów PKD kliknij Zatwierdź

    wniosek założenie spółki krok 4

  7. Przejdź do kolejnego kroku jakim są podpisy.

    wniosek założenie spółki krok 4a

  8. W zakładce podpisy każdy ze wspólników musi podpisać wniosek, tak jak w przypadku dokumentów, profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

    podpisy wspólników

Założenie spólki przez S24 – koszty

Rejestracja spółki za nami! Dzięki temu, że zrobiliśmy to online, to mogliśmy trochę zaoszczędzić. 

Opłaty, które poniesiemy to:

  • 250 zł za wpis spółki do rejestru przedsiębiorców (kwota o połowę mniejsza niż w przypadku utworzenia spółki z o.o. drogą tradycyjna u notariusza)
  • 100 zł za ogłoszenie naszej spółki z o.o. w monitorze sądowym i gospodarczym
  • *17 zł za ustanowienie pełnomocnictwa (o ile takiego pełnomocnika ustanowimy)
  • koszty operatora płatności
 

Nie zapłacimy, z kolei:

  • kosztów taksy notarialnej
 

Całkowity koszt rejestracji spółki wyniesie nas około 350 zł.

Gotowe, wniosek opłacony i wysłany do sądu. Po wysłaniu wniosek otrzyma sygnaturę, a następnie zostanie rozpatrzony przez referenta i wpisana do KRS.

Pozostaje nam oczekiwanie na wpis, a status możemy sprawdzić w zakładce korespondencja. 

Więcej o spółkach