Relacje na Instagramie to jedna z funkcji platformy, której wykorzystanie warto rozważyć w swojej strategii marketingowej. W artykule wyjaśniam, w jaki sposób pomagają wzmocnić relacje z odbiorcami oraz dzielę się wskazówkami na stworzenie skutecznych InstaStories.
Chociaż z relacji na Instagramie dziennie korzysta ponad 900 milionów użytkowników z całego świata, to wciąż wiele marek nie decyduje się na uwzględnienie ich w swojej strategii marketingowej. Według statystyk firmy publikują około jednej trzeciej relacji na Instagramie, głównie w celu promowania swoich produktów, tym samym nie wykorzystując w pełni możliwości tej funkcji (źródło). Dlatego w dzisiejszym artykule omówię podstawowe korzyści wynikające z publikowania InstaStories oraz zaprezentuję sposób ich tworzenia.
Relacje na Instagramie (zwane również InstaStories, Instagram Stories lub po prostu Stories) to funkcja, która pozwala użytkownikom udostępniać zdjęcia lub krótkie filmy w formacie pionowym (inne formaty można także udostępniać, ale są mniej atrakcyjne dla odbiorców i nie wykorzystują całej przestrzeni ekranu). Charakterystyczne dla stories jest to, że znikają one po 24 godzinach, tzn. po upływie doby nie można ich ponownie odtworzyć, chyba że zostaną zapisane przez twórcę w wyróżnionych relacjach.
Podstawowe funkcje i cechy InstaStories:
Instagram wciąż testuje nowe rozwiązania, również w obrębie Stories, jak chociażby opcję zmiany tła zdjęcia w relacji na Instagramie za pomocą sztucznej inteligencji. Rozwiązania są wprowadzane stopniowo, dlatego niektórzy użytkownicy mogą nie mieć jeszcze do nich dostępu lub aplikacja wymaga aktualizacji. Można jednak zaobserwować nowe funkcje u niektórych twórców.
Proces dodawania relacji na Instagramie można zacząć na cztery sposoby.
Po przejściu przez dowolny z powyższych kroków wyświetli się na ekranie okno służące do dodania relacji. Możesz zrobić zdjęcie, nagrać film lub użyć gotowego pliku z galerii. Na tym etapie dostępne są następujące funkcje widoczne po lewej stronie ekranu:
W następnym kroku widoczne są narzędzia, których twórca może użyć w celu uatrakcyjnienia swojego Stories, m.in. funkcja dodawania tekstu, naklejek, filtrów, muzyki, czy rysowania. Gdy projekt jest gotowy, wystarczy kliknąć ikonę strzałki lub przycisk „Twoja relacja” widoczny na dole ekranu.
Twórca ma również możliwość udostępnienia relacji tylko wybranej grupie odbiorców, tzw. bliskim znajomym. O tym, kto do niej należy, można decydować z poziomu zakładki „Bliscy znajomi”. Aby ją znaleźć, wejdź na swój profil i kliknij ikonę rozwijanego menu (tzw. hamburgera, czyli trzech poziomych kresek).
Jeżeli twórca ma połączone konto na Instagramie z profilem na Facebooku, może jednocześnie dodać relacje na obu platformach.
Niektóre firmy mogą mieć wątpliwości co do zasadności tworzenia relacji na Instagramie. Głównym argumentem będzie zapewne to, że Stories wymagają nakładu dodatkowej pracy, a efekty tego widoczne są tylko przez 24 godziny. Tak rozumiany temat rzeczywiście nie zachęca do uwzględniania relacji w strategii działań firmy. Zanim jednak powiesz kategoryczne „nie”, zapoznaj się z zaletami tej funkcjonalności.
I tak, może być to ogromna zaleta, ponieważ dzięki temu odbiorcy zainteresowani Twoimi treściami będą musieli odwiedzać Twój profil i wyświetlać Twoje relacje regularnie. Im ciekawszy content zaoferujesz, tym częściej będą „klikali” w Twoje Stories.
Jeżeli masz wizję na to, jak ma wyglądać Twój profil, masz obraną stylistykę i nie chcesz burzyć tej koncepcji, nie musisz rezygnować z publikowania treści, które nie pasują do feedu. Takie materiały możesz udostępnić w relacji.
Publikując wpisy, wiele firm nie tylko zwraca uwagę na wizualne aspekty, ale także poruszaną tematykę i język. Jak wykorzystać w tym kontekście InstaStories? Przykładowo za pomocą rolek lub postów marka/twórca może kreować swój wizerunek jako specjalisty i znawcy w danej dziedzinie. Relacje pozwalają natomiast zachować balans i pokazać się odbiorcom od tej innej strony. Stories to sposób na odmienną formę komunikacji w obrębie jednego medium z zachowaniem spójności w głównym feedzie.
Jeszcze do niedawna odbiorcy odbierali relacje jako spontaniczną i naturalną formę przekazu, co budowało wizję autentyczności marki. Obecnie wielu twórców udostępnia wcześniej przygotowane Stories, o czym często otwarcie komunikują. Nie ma w tym nic złego, ponieważ ułatwia to planowanie pracy. Interaktywne dodatki pozwalają natomiast pozostać w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami, przez co widzowie nie czują się „oszukani” oglądając przygotowany wcześniej materiał.
Często marki pomimo researchu publikują wpisy, które nie interesują obserwujących. Stories pomagają rozwiązać ten problem, dzięki interaktywnym dodatkom. Przykładowo twórcy mogą sprawdzić wiedzę followersów tworząc quiz, zbadać potrzeby odbiorców za pomocą ankiet, zachęcić do bezpośredniego dzielenia się przeżyciami bądź zadawania pytań o markę.
Za pomocą statystyk można obserwować zachowania odbiorców oraz ocenić skuteczność publikowanych treści. Twórcy mogą przejrzeć wskaźniki dotyczące relacji organicznych, jak i płatnych. Warto jednak pamiętać, że można podejrzeć statystyki tylko tych Stories, które zostały dodane po przejściu na konto profesjonalne.
Wiesz już, jak dodać relację i dlaczego warto to robić. Co jednak publikować, aby Twoje Stories zaciekawiły odbiorców? Oto kilka przydatnych wskazówek.
Stories znikają po 24 godzinach, jednak jako twórca możesz zapisać je w wyróżnionych relacjach. Dodatkowo możesz je posegregować w mniejsze partie – nadając każdej z nich krótką nazwę. Warto wykorzystać tę funkcjonalność, szczególnie, jeśli chcesz, aby dana informacja była cały czas dostępna.
Przykładowo, jako sprzedawca internetowy możesz tworzyć Stories, w których:
a następnie dodasz je do poszczególnych kategorii w wyróżnionych relacjach. Dzięki temu nowi użytkownicy będą mogli w szybki sposób zapoznać się z informacjami, które chcesz im przekazać w pierwszej kolejności.
Przykładowe wyróżnione relacje utworzone przez firmę Nike:
Kolejny przykład firmy FedEx, która udostępniła w relacji post jednego z klientów, a następnie zapisała Stories w wyróżnionych relacjach.
Instagram pozwala użytkownikom udostępniać oglądane relacje nie tylko w obrębie platformy, ale również w innych serwisach, czy komunikatorach. Daje to firmom/markom możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców poprzez tzw. marketing szeptany, czyli sytuację, w której użytkownicy zaczynają rozmawiać o marce lub stworzonym przez nią contencie z własnej inicjatywy.
Staraj się więc tworzyć treści, którymi odbiorcy będą chcieli się dzielić. Więcej na temat marketingu szeptanego dowiesz się z naszego artykułu: Jak sprzedawać więcej – marketing szeptany.
Tworzenie Stories nie ogranicza się tylko do udostępniania zdjęć lub filmów. Twórcy mogą wybierać między dodatkami, które mają na celu przykuć uwagę i zaangażować odbiorców. Przeanalizujmy więc dostępne możliwości:
Przykładowo możesz zadać pytanie Jak bardzo kochasz naszą pizzę? i do slidera dodać emotikon 😍, który zawsze pozostawi po sobie ślad stwierdzenia „uwielbiam” lub tak jak Zalando zrobić głosowanie przy użyciu slidera, którego celem jest wybranie przez odbiorców dodatku bardziej pasującego do konkretnego modelu obuwia;
Pomóż odbiorcom wyrobić nawyk regularnego odwiedzania Twojego profilu, poprzez systematyczne publikowanie ciekawych treści. Z czasem Instagram doceni Twoje starania i będzie polecał Twój content, czyli relacja zacznie wyświetlać się jako jedna z pierwszych. Platformie zależy na tym, aby zatrzymać użytkowników w serwisie jak najdłużej, a Twoje angażujące Stories pomagają osiągnąć ten cel.
Relacje wypełniają cały ekran urządzenia mobilnego. Są jednak miejsca, na których lepiej nie załączać interaktywnych dodatków, czy tekstu, ponieważ kliknięcie, może skutkować przesunięciem relacji do kolejnego kafelka.
Zachowaj więc po 250px górnego i dolnego marginesu (jest to dokładnie ta przestrzeń, którą zajmuje nazwa profilu i awatar u góry oraz box wpisywania tekstu na dole), nie umieszczaj też na lewym i prawym skraju elementów interaktywnych, aby mieć pewność, że treść będzie dobrze widoczna i prawidłowo klikalna.
Nie musisz inwestować w profesjonalny sprzęt. Większość smartfonów ma zadowalającą jakość nagrań i zdjęć. Jeśli chcesz nagrać wideo, w którym wystąpisz, pamiętaj o kilku prostych zasadach:
Pamiętaj, że użytkownicy nie wiedzą, kiedy dokładnie powstał dany materiał. Możesz bez problemu nagrać materiał wcześniej, zrobić powtórki i poprawić go w miarę potrzeb i możliwości.
Oprócz ogólnych porad przygotowałam dla Ciebie zbiór wskazówek, które pozwolą Ci tworzyć jeszcze lepsze relacje (nie musisz stosować wszystkich jednocześnie, jest to zbiór dobrych praktyk):
Jak widzisz, relacje na Instagramie dają twórcom wiele możliwości do tego, aby zaciekawić odbiorców, zbudować z nimi relację oraz zwiększyć lojalność i zaangażowanie.
Chociaż narzędzie do tworzenia relacji w aplikacji Instagram jest w zupełności wystarczające, niektórzy twórcy decydują się korzystać z dedykowanych aplikacji. Oto najczęściej wybierane programy.
To aplikacja internetowa, za pomocą której możesz w szybki i łatwy sposób przygotować prezentacje, posty, czy inne materiały graficzne. Narzędzie oferuje wiele płatnych i darmowych szablonów, w tym również na InstaStories. Dzięki filtrom możesz znaleźć szablon w danym stylu, kolorze, czy motywie. Aplikacja dostępna jest na urządzenia mobilne oraz w przeglądarce internetowej.
Prosty w obsłudze edytor, z którego możesz korzystać bez posiadania konta. Aplikację możesz używać za darmo lub wykupić wersję pro. Dużą zaletą tego narzędzia jest to, że można w nim edytować zarówno zdjęcia, jak i filmy.
To kolejna aplikacja, która pozwala tworzyć różnego rodzaju kolaże, czy animacje. Posiada sporą bazę oryginalnych szablonów, które pozwolą twórcy wyróżnić się spośród relacji innych profili. Z narzędzia można korzystać bez zakładania konta. Wersja darmowa dostępna jest przez 7 dni, następnie należy wykupić wersję płatną w cenie 7,50 zł miesięcznie.
Relacje na Instagramie to funkcja o szerokim zastosowaniu. Sprawdzi się zarówno w przypadku kont twórców budujących markę osobistą, jak i firm, które chcą dotrzeć ze swoimi produktami/usługami do szerszego grona odbiorców, a także budować swój wizerunek. Za pomocą Stories możesz pokazać inną stronę swojej marki, zbudować relacje z odbiorcami i zachęcić ich do większego zaangażowania, a także badać ich nastroje i potrzeby w sposób symulujący dialog.
Przemyślane działania w obrębie Stories to nie tylko większy zasięg, ale także wartościowe odpowiedzi odbiorców, których zdanie i opinie możesz wykorzystać do doskonalenia swojego produktu. To również sposób na to, aby poznać oczekiwania klientów, ich preferencje oraz sposób myślenia. A jeśli chcesz jeszcze lepiej wykorzystać Instagrama i posiadasz profil twórcy, stwórz swój kanał nadawczy, o którym pisaliśmy szerzej w osobnym artykule.
A czy Ty korzystasz już z relacji na Instagramie? Daj znać w komentarzu!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.