Zastanawiasz się, czy zawsze masz obowiązek przekazywania klientowi paragonu? Sprawdź, co na ten temat mówią przepisy.
Przedsiębiorcy, którzy posiadają kasę fiskalną mają sporo dodatkowych obowiązków, o których nie mogą zapominać. Niektóre zmiany przepisów podatkowych wprowadzają rozwiązania, które mogą usprawnić prowadzenie działalności gospodarczej. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy zawsze trzeba przekazać paragon fiskalny klientowi.
Z ustawy o podatku VAT jednoznacznie wynika, że przedsiębiorca jest obowiązany wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci:
Pomimo takiego zapisu w ustawie o podatku VAT przez dłuższy czas nie było możliwości skorzystania z przywileju wystawiania paragonów w postaci elektronicznej, a to za sprawą braku przepisów wykonawczych na ten temat. Zmiana przepisów nastąpiła stosunkowo niedawno, bo we wrześniu 2021 roku. Zgodnie z tym co zostało opisane powyżej jednoznacznie wynika, że paragon należy przekazać klientowi w każdym przypadku.
W dniu 28 września 2021 roku opublikowane zostało rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, w którym znalazł się zapis odnośnie wymagań technicznych, jakie musi spełniać kasa fiskalna, żeby można było wystawiać na niej paragon w postaci elektronicznej, tzw. e-paragon. Wprowadzenie tego typu rozwiązania może być wreszcie stosowane i wykorzystywane. Tym samym wielu przedsiębiorców, którzy posiadają kasę fiskalną i chce ograniczać, na ile oczywiście pozwalają przepisy, swoje obowiązki, może skorzystać z tej opcji.
Forma przesłania e-paragonu klientowi nie została doprecyzowana w przepisach. Z ustawy wynika jedynie, że ma być uzgodniona z nabywcą. Można więc przyjąć, że przekazanie e-paragonu może być dokonane przykładowo drogą mailową lub przez wysłanie sms-a.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!