W sytuacjach, gdy masz do czynienia z transakcjami zagranicznymi, o wysokiej wartości czy podwyższonym ryzyku, warto szukać sposobów na redukcję potencjalnych strat.
Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa handlu międzynarodowego jest akredytywa. Na czym ona polega i jakie są jej funkcje? Sprawdźmy!
Akredytywa jest formą bankowego zabezpieczenia transakcji pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Ma na celu ograniczenie ryzyka, które może mieć miejsce w chwili niewypłacalności, opóźnień zapłaty itd. Działanie tego instrumentu finansowego polega na przeznaczeniu danej sumy pieniężnej z rachunku bankowego kupującego, aby trafiły do sprzedawcy. Zapewnia to gwarancję zapłaty i chroni obie strony umowy przed niespełnieniem warunków zawartej umowy.
Rozpoczęcie procesu jest uzależnione od oceny banku i dostarczonych przez firmę dokumentów, świadczących o jej wiarygodności. Kupujący składa wniosek o akredytywę w banku otwierającym, który po uzgodnieniu warunków akredytywy, zajmuje określoną kwotę na rachunku zleceniodawcy. Następnie powiadamia sprzedawcę i jego bank pośredniczący, po pozytywnej finalizacji transakcji, przelewa mu ustaloną kwotę.
Akredytywa to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców w sytuacjach, gdy:
Jakie funkcje możemy wyróżnić w przypadku tego typu dokumentu? W dużej mierze zależy to od ustaleń pomiędzy stronami umowy, jednak co do zasady są to np.:
Istnieje wiele rodzajów akredytywy, najpowszechniejszy ich podział został ujęty w art. 85 i 86 ustawy Prawo bankowe. Wyróżnia się w nich 2 rodzaje akredytyw – pieniężną i dokumentową.
Jakie inne rodzaje możemy wyróżnić? Są to akredytywy:
Jakie zalety i wady można zauważyć w tym rozwiązaniu? Za zalety uznaje się przede wszystkim:
Jakie są zatem wady zawarcia akredytywy?
Najczęstszymi dokumentami uwzględnionymi w umowie akredytywy są:
Banki pobierają opłaty za świadczenie akredytywy i są one uzależnione od wartości danej transakcji, czasu trwania umowy itp. Każda instytucja ustala indywidualnie koszt tej usługi, choć zazwyczaj ustala się określony procent wartości całego kredytu (zwykle do 0,3%).
Akredytywa jest to jedna z metod zmniejszania ryzyka w firmie, w szczególności opłacalnej w przypadku dużych transakcji międzynarodowych. Dzięki niej strony umowy mają dosyć dużą dowolność w ustalaniu korzystnych dla siebie warunków, aby dbać o swoje interesy i sukcesywnie rozszerzać sieć kontaktów biznesowych. Jednakże przed wybraniem takiego rozwiązania, warto dokonać precyzyjnej analizy ryzyka, aby upewnić się, czy jest to dobra opcja dla Twojego biznesu. Więcej o niej, dowiesz się z tego artykułu!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!