W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o popularnych pomysłach na produkty cyfrowe.
W dzisiejszej publikacji chcemy przyjrzeć się bliżej jednej z tych propozycji – e-bookowi. Odpowiemy na pytanie czym jest e-book oraz jakie są jego zalety.
Według definicji e-book to „książka elektroniczna”, czyli inaczej „utwór literacki w wersji elektronicznej”. Jest to skrót od słów „electronic book”. Powstaje w różnych formatach, między innymi: pdf, rtf oraz doc.W skład e-booka może wchodzić nie tylko treść, ale również obrazy i grafiki. Te e-książki są przeznaczone do otwierania i czytania na urządzeniach elektronicznych. Można posłużyć się dedykowanym do tego czytnikiem lub innym dowolnym urządzeniem, takim jak laptop, tablet czy smartphone.
Zwolennicy e-booków najczęściej wśród zalet wymieniają:
Spór pomiędzy zwolennikami książek tradycyjnych, a elektronicznych jest widoczny na większości forach i grupach internetowych, przeznaczonych dla miłośników czytelnictwa. Trudno jednak wymienić konkretne wady e-booków, ponieważ ich czytanie to zupełnie inne doświadczenie niż czytanie książek tradycyjnych. Wielu jednak zwolenników papierowych publikacji wymienia minusy, które może nie do końca dotyczą konkretnie książek elektronicznych, ale właśnie doświadczenia obcowania z nimi.
Sporo czytelników nie potrafi przekonać się do e-booków, ponieważ brakuje im fizycznej postaci książki. Lubią czuć pod palcami kartki papieru, czuć jego zapach i słyszeć szelest przekręcanych stron. Niektóre osoby czerpią również radość z posiadania książek i tworzenia z nich domowej biblioteczki.
Nie oznacza to jednak, że książki elektroniczne są zbędne. Wystarczy przyjrzeć się statystykom. E-booki zyskały na popularności podczas pandemii, kiedy to stacjonarne księgarnie zostały zamknięte z powodu obostrzeń. Książki elektroniczne były łatwiejszą do kupienia oraz bezpieczniejszą alternatywą. Świadczą o tym dane, które mówią o wzroście sprzedaży e-booków o 22% w 2020 roku, w porównaniu do 2019 roku. Pomimo iż w 2021 wskaźnik spadł, to i tak był wyższy niż przed pandemią.
Statystyki dotyczące e-booków
O tym, że e-booki zyskują na popularności, pisaliśmy w powyższym akapicie. Przyjrzyjmy się innym statystykom dotyczącym tego rynku.
Kto czyta książki? Statystyki przeprowadzone na Amerykańskich respondentach pokazują, że:
Osoby czytające książki to przede wszystkim absolwenci szkół wyższych. Duże znaczenie mają również dochody – 86% czytelników zarabia powyżej 75,000$ na rok. Według danych w 2020 roku w Stanach Zjednoczonych zostało sprzedanych 191 milionów e-booków. Mimo iż książki papierowe cały czas przynoszą najwięcej dochodów, to popularność elektronicznych odpowiedników powoli rośnie
Zobacz również: Sprzedaż produktów w modelu subskrypcyjnym.
Wiele osób twierdzi, że papierowe książki pozostaną z nami jeszcze na długo. Pomimo jednak ich przeważającej popularności, e-booki stają się coraz częściej wybieraną alternatywą lub uzupełnieniem czytelniczej przygody. Warto więc śledzić ten rynek, ponieważ spora część użytkowników jest przekonana o tym, że e-booki będą ewoluować. Tym samym powstaną nowe możliwości dla wydawnictw, jak i samodzielnych publikacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.