Wbrew pozorom, zatrudnienie nowego, dopasowanego kandydata do kultury organizacyjnej firmy czasami bywa problematyczne i czasochłonne. Przez długi czas mieliśmy do czynienia z rynkiem pracownika, który mógł dowolnie przebierać w rozmaitych ofertach pracy. Jak w takiej sytuacji przekonać kandydatów do pracy właśnie w naszej firmie? Odpowiedzią jest Employee Value Proposition (EVP)!
EVP, czyli skrót od Employee Value Proposition stanowi propozycję wychodzącą od danej firmy, aby przyciągnąć idealnego kandydata oraz zatrzymać tych, już będących w firmie. Wskazuje ona na wartości dodane, jakie wynikają z zatrudnienia w danym miejscu.
Employee Value Proposition jest powodem, dla którego ludzie chcą pracować w danym miejscu. Można porównać go do swego rodzaju kolejnego produktu sprzedażowego danej firmy, jedynie z nieco odmiennymi wartościami dodanymi dla klienta, aniżeli byłoby to ze zwykłym towarem.
Poniżej przedstawiamy kilka rozwiązań, jak możesz nie tylko znaleźć nowego, idealnego pracownika, ale również poprawić relację z tymi obecnymi, wykorzystując EVP.
Zastanów się, jakie cechy powinien posiadać Twój idealny kandydat do pracy? Jaką ma osobowość, umiejętności, kwalifikacje? Poznając jego cechy, będzie Ci łatwiej określić, co może być dla niego ważne w pracy i na jakie oferowane wartości, będzie zwracać uwagę podczas procesu rekrutacyjnego. Czy będzie to możliwość pracy zdalnej, specjalistyczne szkolenia z danej dziedziny czy dogodna lokalizacja?
Treść każdego, skutecznego Employee Value Proposition powinno zawierać te następujące cechy:
Przede wszystkim powinno być one spójne z misją Twojego przedsiębiorstwa oraz spełniać potrzeby pracowników. Do części składowych EVP możemy zaliczyć np.:
Powinieneś/-aś regularnie sprawdzać stan swojego EVP, czy są one w dalszym ciągu faktyczną zachętą dla potencjalnych pracowników, czy wymagają one poprawy?
Sporządź listę wszystkich aktualnych korzyści (finansowych i pozafinansowych), które oferujesz jako pracodawca. Ważne, aby było to zgodne z rzeczywistością. Jeżeli dostrzegasz nieprawidłowości pomiędzy swoją ofertą a stanem faktycznym – wprowadź ulepszenia.
Wybrane wskaźniki efektywności pozwolą na monitorowanie sytuacji i Twojej pozycji na rynku. Przydatnymi parametrami będą np. wskaźnik rotacji pracowników, czas potrzebny na znalezienie nowej osoby na stanowisko pracy, koszty zatrudnienia, satysfakcja pracowników. Warto również, abyś śledził jakie opinie pojawiają się o firmie w sieci, mediach społecznościowych i odpowiednio reagować.
Kapitał ludzki jest najważniejszym zasobem firmy. Dlatego tak ważne jest, aby interesować się opiniami, odczuciami swoich pracowników na temat miejsca pracy. Nawet drobna uwaga może unaocznić Ci problem, który występował od dawna, jednakże ze względu na brak szerszej perspektywy, nie byłes/-aś zdolny/-a tego dostrzec.
Bywa tak, że zdobycie najlepszego kandydata wymaga rozpoczęcia inicjatywy z naszej strony. Zadbaj o swoją komunikację w mediach społecznościowych i pokaż odbiorcom, że praca u Ciebie to spełnienie ich marzeń. Bądź obecny na wielu portalach rekrutacyjnych, opublikuj ofertę również na swojej stronie internetowych i social mediach. Zwróć uwagę, na sposób przedstawienia potencjalnemu odbiorcy danego stanowiska. Dopasuj styl komunikacji do odbiorcy i nie zapomnij o wszystkich praktycznych aspektach, które powinny znaleźć się w dobrym ogłoszeniu o pracę.
Sieć przedsiębiorstw PwC postanowiło rozpocząć inicjatywę Be well, work well, która miała zwrócić uwagę na samopoczucie pracowników pod względem psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Firma zaoferowała zniżki na siłownię, sesję z coachami bądź wsparcie w rzuceniu palenia. Dodatkowo umożliwia ona pomoc w spłacie kredytów studenckich oraz prowadzi program wsparcia dla matek, pracujących w PwC.
Airbnb w swoich komunikatach do odbiorców promuje wzajemne wsparcie, troskę, inkluzywność oraz innowacyjność. Ich EVP dobrze wpisuje się w specyfikę branży, w której działa, albowiem przedsiębiorstwo oferuje np. Płatne wyjazdy wolontariackie za granicę lub umożliwia udzielenie kredytu na podróże.
Employee Value Proposition pełni ważną funkcję wizerunkową każdej marki, więc należy zwracać uwagę, jak zapisujesz się w świadomości swoich odbiorców oraz na jaki okres. Najlepiej, aby ten sposób stał się stałym elementem Twojej komunikacji z potencjalnymi pracownikami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.