|
|
5 minut czytania

Czym jest Employee Value Proposition (EVP)?

Wbrew pozorom, zatrudnienie nowego, dopasowanego kandydata do kultury organizacyjnej firmy czasami bywa problematyczne i czasochłonne. Przez długi czas mieliśmy do czynienia z rynkiem pracownika, który mógł dowolnie przebierać w rozmaitych ofertach pracy. Jak w takiej sytuacji przekonać kandydatów do pracy właśnie w naszej firmie? Odpowiedzią jest Employee Value Proposition (EVP)!

Employee Value Proposition

Employee Value Proposition - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

EVP – co to takiego?

EVP, czyli skrót od Employee Value Proposition stanowi propozycję wychodzącą od danej firmy, aby przyciągnąć idealnego kandydata oraz zatrzymać tych, już będących w firmie. Wskazuje ona na wartości dodane, jakie wynikają z zatrudnienia w danym miejscu.

Employee Value Proposition jest powodem, dla którego ludzie chcą pracować w danym miejscu. Można porównać go do swego rodzaju kolejnego produktu sprzedażowego danej firmy, jedynie z nieco odmiennymi wartościami dodanymi dla klienta, aniżeli byłoby to ze zwykłym towarem.

Korzyści wynikające z EVP

  • Przewaga konkurencyjna – dobrze skonstruowane EVP jest w stanie wyróżnić firmę na tle konkurencji i przyciągnąć kandydatów, dopasowanych do Twojego profilu;
  • Ciągłe doskonalenie – przygotowując employee value proposition, możesz dowiedzieć się, jakie obszary są uznawane przez innych pracowników za atrakcyjne, a które wciąż wymagają pewnych modyfikacji. Jest to cenna informacja, gdyż dzięki niej wiesz co poprawić i w jaki sposób stawać się jeszcze lepszym na rynku;
  • Wybór najlepszego kandydata do pracy – skuteczna strategia rekrutacji, która pozwoli wyłonić najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy;
  • Zmniejszenie kosztów związanych z rekrutacją – wynika to z faktu, że atrakcyjna oferta szybko przyciągnie aplikantów dopasowanych do Twoich wymogów. W przeciwnym razie byłbyś/-abyś zmuszony/-a ponosić dodatkowe opłaty za pomoc agencji rekrutacyjnych, wstawiania ogłoszeń itd.;
  • Przekazanie wartości firmy – pokazując, iż dbasz o swoich pracowników poprzez oferowanie atrakcyjnych benefitów, korzyści, komunikujesz jaka kultura organizacyjna panuje w danym miejscu pracy i jaką wagę przykładasz do tego aspektu.

Jak zdefiniować własne Employee Value Proposition?

Poniżej przedstawiamy kilka rozwiązań, jak możesz nie tylko znaleźć nowego, idealnego pracownika, ale również poprawić relację z tymi obecnymi, wykorzystując EVP.

Profil idealnego kandydata

Zastanów się, jakie cechy powinien posiadać Twój idealny kandydat do pracy? Jaką ma osobowość, umiejętności, kwalifikacje? Poznając jego cechy, będzie Ci łatwiej określić, co może być dla niego ważne w pracy i na jakie oferowane wartości, będzie zwracać uwagę podczas procesu rekrutacyjnego. Czy będzie to możliwość pracy zdalnej, specjalistyczne szkolenia z danej dziedziny czy dogodna lokalizacja?

Filary EVP

Treść każdego, skutecznego Employee Value Proposition powinno zawierać te następujące cechy:

  • Stabilność – firma musi zapewniać pracownikowi bezpieczeństwo zatrudnienia;
  • Szczerość – każda informacja przekazana w procesie rekrutacji może zostać zweryfikowane przez kandydata, dlatego nie warto zakłamywać rzeczywistości;
  • Emocjonalność – wzbudzenie (pozytywnych) emocji u odbiorcy jest kluczem do nawiązania z nim relacji, a właśnie na tym nam zależy;
  • Atrakcyjność – zarówno forma, jak i treść Twojego EVP powinny być nienaganne i pozbawione wszelkich błędów czy niedociągnięć;
  • Unikalność – w warunkach silnej konkurencji, musisz znaleźć sposób, aby podkreślić swoją wyjątkowość i przekonać odbiorcę, że praca właśnie u Ciebie, jest tą wymarzoną.

Co oferować w EVP?

Przede wszystkim powinno być one spójne z misją Twojego przedsiębiorstwa oraz spełniać potrzeby pracowników. Do części składowych EVP możemy zaliczyć np.:

  • Wynagrodzenie, premie;
  • Świadczenia społeczne w postaci np. dodatkowych płatnych urlopów, urlopy zdrowotne lub rodzicielskie;
  • Bezpłatna opieka medyczna;
  • Możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej;
  • Biuro przyjazne zwierzętom – właściciele kotów lub psów mogą przyprowadzać swoje zwierzęta do pracy;
  • Możliwość zaczynania pracy o elastycznych godzinach (np. przyjście do pracy między 7:30, a 9:00);
  • Uczestnictwo w szkoleniach, kursach, wyjazdach, aby rozwijać dodatkowo swoje kompetencje itd.;
  • Dbałość o work-life balance;
  • Lokalizacja z dobrym dojazdem, bezpłatny parking dla pracowników;
  • Zwrot kosztów związanych z transportem do pracy.

Mierzenie employee value proposition

Powinieneś/-aś regularnie sprawdzać stan swojego EVP, czy są one w dalszym ciągu faktyczną zachętą dla potencjalnych pracowników, czy wymagają one poprawy?

  1. Określ swoje employee value proposition.
  2. Sporządź listę wszystkich aktualnych korzyści (finansowych i pozafinansowych), które oferujesz jako pracodawca. Ważne, aby było to zgodne z rzeczywistością. Jeżeli dostrzegasz nieprawidłowości pomiędzy swoją ofertą a stanem faktycznym – wprowadź ulepszenia.

  3. Po wyróżnieniu poszczególnych EVP, przypisz im wskaźniki KPI.
  4. Wybrane wskaźniki efektywności pozwolą na monitorowanie sytuacji i Twojej pozycji na rynku. Przydatnymi parametrami będą np. wskaźnik rotacji pracowników, czas potrzebny na znalezienie nowej osoby na stanowisko pracy, koszty zatrudnienia, satysfakcja pracowników. Warto również, abyś śledził jakie opinie pojawiają się o firmie w sieci, mediach społecznościowych i odpowiednio reagować.

  5. Jeśli to konieczne, popraw swoje EVP.

Zbierz opinie od pracowników

Kapitał ludzki jest najważniejszym zasobem firmy. Dlatego tak ważne jest, aby interesować się opiniami, odczuciami swoich pracowników na temat miejsca pracy. Nawet drobna uwaga może unaocznić Ci problem, który występował od dawna, jednakże ze względu na brak szerszej perspektywy, nie byłes/-aś zdolny/-a tego dostrzec.

  1. Informacje możesz uzyskać z codziennych rozmów z pracownikami (miej jednak na uwadze, że nie zawsze muszą oni być szczerzy podczas tego rodzaju feedbacku).
  2. Przeprowadź anonimowe ankiety wśród zatrudnionych oraz zwłaszcza porozmawiaj z pracownikami, którzy postanowili odejść z firmy.
  3. Staraj się, jak najwięcej dowiedzieć, nie próbując oceniać ich decyzji lub wypominać określonego postępowania. Skup się na tym, aby uzyskać z tych rozmów odpowiedzi na następujące pytania:
  • Dlaczego jedni pracownicy zostają, a inni odchodzą z firmy?
  • Co przyciąga kandydatów do pracy do mojej firmy?
  • Co obecni pracownicy cenią w firmie?
  • Jakie inne korzyści, benefity, okazałyby się atrakcyjne dla pracowników?
  • Czy są obszary w moim biznesie, które wymagają większej uwagi i poprawy (np. W dziale kadr)?
  • Dlaczego nasza firma jest lepsza od konkurencji?

Promuj swoje EVP

Bywa tak, że zdobycie najlepszego kandydata wymaga rozpoczęcia inicjatywy z naszej strony. Zadbaj o swoją komunikację w mediach społecznościowych i pokaż odbiorcom, że praca u Ciebie to spełnienie ich marzeń. Bądź obecny na wielu portalach rekrutacyjnych, opublikuj ofertę również na swojej stronie internetowych i social mediach. Zwróć uwagę, na sposób przedstawienia potencjalnemu odbiorcy danego stanowiska. Dopasuj styl komunikacji do odbiorcy i nie zapomnij o wszystkich praktycznych aspektach, które powinny znaleźć się w dobrym ogłoszeniu o pracę.

Przykłady Employee Value Proposition

PwC

Sieć przedsiębiorstw PwC postanowiło rozpocząć inicjatywę Be well, work well, która miała zwrócić uwagę na samopoczucie pracowników pod względem psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Firma zaoferowała zniżki na siłownię, sesję z coachami bądź wsparcie w rzuceniu palenia. Dodatkowo umożliwia ona pomoc w spłacie kredytów studenckich oraz prowadzi program wsparcia dla matek, pracujących w PwC.

Airbnb

Airbnb w swoich komunikatach do odbiorców promuje wzajemne wsparcie, troskę, inkluzywność oraz innowacyjność. Ich EVP dobrze wpisuje się w specyfikę branży, w której działa, albowiem przedsiębiorstwo oferuje np. Płatne wyjazdy wolontariackie za granicę lub umożliwia udzielenie kredytu na podróże.

Podsumowanie

Employee Value Proposition pełni ważną funkcję wizerunkową każdej marki, więc należy zwracać uwagę, jak zapisujesz się w świadomości swoich odbiorców oraz na jaki okres. Najlepiej, aby ten sposób stał się stałym elementem Twojej komunikacji z potencjalnymi pracownikami.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003