Global sourcing jest powszechnie znanym rozwiązaniem biznesowym. Obecne warunki rynkowe, globalizacja i rosnące oczekiwania klientów wymuszają na przedsiębiorcach ciągłego rozwoju, doskonalenia swoich procesów oraz poszukiwania nowych rozwiązań.
Zatem jakie zalety wiążą się z zastosowaniem tej strategii i w jaki sposób należy ją wdrożyć w swojej firmie? Dowiesz się tego z tego artykułu!
Nie wszystkie materiały czy surowce, niezbędne w realizacji celów naszej działalności są możliwe do nabycia na terenie Polski. Rozwiązaniem jest zastosowanie strategii global sourcing, czyli określonego sposobu zarządzaniem łańcuchem dostaw. Polega na poszukiwaniu dostawców, partnerów biznesowych, od których byłoby możliwe nabycie towarów po opłacalnej cenie. Dzięki temu możliwe byłoby zoptymalizowanie niektórych kosztów związanych z produkcją lub dystrybucją.
Global sourcing polega na zbudowaniu relacji z kontrahentami z rynku międzynarodowego, dzięki którym możliwe będzie rozszerzenie swojego łańcuchu dostaw i zasięgu terytorialnego, outsourcingu usług. Powierzając ten obszar działalności zewnętrznemu podmiotowi, możemy skupić się na innych aspektach prowadzenia firmy. W związku z tym jest to jedno z narzędzi pozwalających na zwiększanie swojej przewagi konkurencyjnej.
Za główne zalety zastosowania tej strategii można uznać:
Warto mieć jednak na uwadze możliwe zagrożenia, z którymi wiąże się global sourcing. Np.:
Obecnie współpraca międzynarodowa stanowi wymóg dla firm, jeżeli chcą utrzymać się na rynku. Zatem w jaki sposób możesz wprowadzić global sourcing do swojej strategii zarządzania przedsiębiorstwem?
Oceń możliwości swojej firmy. Zdecyduj, w jakiej ilości potrzebujesz danego towaru, surowca itd., ile środków finansowych możesz przeznaczyć na zakup, czy posiadasz wystarczające zasoby transportowe i z jakimi krajami, obszarami geograficznymi mógłbyś nawiązać współpracę. Przeprowadź także analizę ryzyka, aby upewnić się, czy firma jest na nie przygotowana i opracuj działania zapobiegawcze.
To ważny element, któremu warto poświęcić dużo uwagi. Od doboru odpowiedniego podmiotu zależy powodzenie całej inicjatywy i osiągnięcie Twoich celów strategicznych. Zbierz jak najwięcej informacji o firmie, która Cię interesuje. Weź pod uwagę takie aspekty jak m.in. sytuację finansową (weź pod uwagę sprawozdania i raporty finansowe, przeanalizuj poszczególne wskaźniki finansowe), ich otoczenie rynkowe oraz sytuację prawną, stosunek do ochrony środowiska, skorzystaj z opinii ekspertów z danej branży, prześledź doniesienia medialne.
Karta wyboru dostawcy umożliwia dokładne przeanalizowanie ofert kontrahentów, aby przedsiębiorca mógł je obiektywnie ocenić i dokonać najlepszą dla siebie decyzję. Kryteria zawarte w karcie dotyczą następujących kwestii (mogą się one różnić w zależności od danego projektu):
– Sytuacji finansowej;
– Poziomu zaawansowania technologicznego, innowacyjności;
– Kompleksowości oferty;
– Czasu realizacji;
– Potencjału produkcyjnego i jakości procesów produkcyjnych (posiadane licencje, certyfikaty jakości itp.);
– Strategii i skuteczności stylu zarządzania;
– Zgodności z regulacjami prawnymi;
– Społecznej odpowiedzialności firmy i aspektów związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Przygotowany projekt strategii wraz z kartą wyboru dostawcy wystawia się na licytację. Jest to moment, w którym możemy oczekiwać napływania ofert od potencjalnych kontrahentów. Wyróżniamy 3 rodzaje ofert, które mogą się wtedy pojawić:
Po wybraniu którejś z ofert następuje czas negocjacji i wstępne ustalanie warunków współpracy global sourcing. Następnie sporządza się odpowiednią umowę. Niekiedy ten proces może trwać kilka miesięcy.
Rozwijający się rynek wymaga od przedsiębiorców ciągłego poszukiwania nowych sposobów ekspansji, dostarczania najlepszych produktów i jakości usług, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Jest to kluczowy aspekt, aby prowadzenie działalności było rentowne i przynosiło zyski. Global sourcing jest właśnie jednym z ciekawych rozwiązań, które warto wypróbować. Znając zalety, zagrożenia oraz proces wdrożenia tej strategii możesz ocenić, czy możliwe jest jej zastosowanie w Twojej firmie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.