|
|
5 minut czytania

Czym jest global sourcing i jakie są zalety związane z zastosowaniem tej strategii?

Global sourcing jest powszechnie znanym rozwiązaniem biznesowym. Obecne warunki rynkowe, globalizacja i rosnące oczekiwania klientów wymuszają na przedsiębiorcach ciągłego rozwoju, doskonalenia swoich procesów oraz poszukiwania nowych rozwiązań.

global sourcing

Zatem jakie zalety wiążą się z zastosowaniem tej strategii i w jaki sposób należy ją wdrożyć w swojej firmie? Dowiesz się tego z tego artykułu!

Global sourcing – definicja

Nie wszystkie materiały czy surowce, niezbędne w realizacji celów naszej działalności są możliwe do nabycia na terenie Polski. Rozwiązaniem jest zastosowanie strategii global sourcing, czyli określonego sposobu zarządzaniem łańcuchem dostaw. Polega na poszukiwaniu dostawców, partnerów biznesowych, od których byłoby możliwe nabycie towarów po opłacalnej cenie. Dzięki temu możliwe byłoby zoptymalizowanie niektórych kosztów związanych z produkcją lub dystrybucją.

Global sourcing polega na zbudowaniu relacji z kontrahentami z rynku międzynarodowego, dzięki którym możliwe będzie rozszerzenie swojego łańcuchu dostaw i zasięgu terytorialnego, outsourcingu usług. Powierzając ten obszar działalności zewnętrznemu podmiotowi, możemy skupić się na innych aspektach prowadzenia firmy. W związku z tym jest to jedno z narzędzi pozwalających na zwiększanie swojej przewagi konkurencyjnej.

Zalety global sourcing

Za główne zalety zastosowania tej strategii można uznać:

  • Bardzo duża liczba podmiotów chętnych do nawiązania współpracy biznesowej;
  • Coraz łatwiejsze dotarcie i współpracę z kontrahentami z całego świata, dzięki technologii;
  • Obniżenie kosztów produkcji oraz cen towarów;
  • Dostęp do towarów, których nie ma na rynku krajowym – wzbogacenie swojego portfolio produktów;
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów;
  • Usprawnienie procesu zaopatrzenia;
  • Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na rodzimym rynku;
  • Współpraca sprzyja wzajemnym uczeniu się przedsiębiorstw i benchmarkingowi, czyli porównywaniu swoich procesów i wykorzystywaniu najlepszych praktyk biznesowych.

Wady global sourcing

Warto mieć jednak na uwadze możliwe zagrożenia, z którymi wiąże się global sourcing. Np.:

  • Sytuacja polityczna i regulacje prawne mogą mieć znaczący wpływ na możliwości kształtowania się tego rodzaju aliansów strategicznych. Dlatego też, przed nawiązaniem współpracy należy zawsze dokładnie zapoznać się z panującymi przepisami w danym kraju i bieżące kontrolowanie działań interesariuszy;
  • Różnice kulturowe mogą niekiedy uniemożliwić spójną komunikację pomiędzy przedsiębiorstwami i prowadzić do nieporozumień. Warto mieć na uwadze odmienne kultury organizacyjne, które panują w różnych częściach świata;
  • W transakcjach międzynarodowych ważny aspekt odgrywają kursy walutowe. Ich wahania mogą gwałtownie zmienić ceny towarów lub usług. Aby uchronić się, przed tego konsekwencjami możesz korzystać z narzędzi zabezpieczających, takich jak swapy walutowe, kontrakty futures, umowy forward (więcej o nich dowiesz się z artykułu o instrumentach finansowych). Innym rozwiązaniem może być zawarcie klauzuli waloryzacyjnej w umowie z kontrahentem, w której nie umieszcza się kwoty zapłaty za świadczenie usługi, a tylko sposób jej wyliczenia;
  • Kwestie etyczne mogą stanowić w tym przypadku poważny problem. Dosyć często w kontekście global sourcingu mówi się o warunki pracy, w jakich pracują osoby zatrudnione w np. zakładach produkujących odzież w Indiach, Chinach, Bangladeszu. W tych obszarach geograficznych raportuje się bowiem przypadki zatrudniania nieletnich, wyzysku w postaci niskich wynagrodzeń za pracę i zmuszania do brania dodatkowych godzin pracy, niebezpiecznych warunków pracy, zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w takich fabrykach.

Jak wprowadzić global sourcing w swojej firmie?

Obecnie współpraca międzynarodowa stanowi wymóg dla firm, jeżeli chcą utrzymać się na rynku. Zatem w jaki sposób możesz wprowadzić global sourcing do swojej strategii zarządzania przedsiębiorstwem?

  1. Określ cel, rodzaj i charakter dostaw, które chciałbyś realizować z kontrahentem.
  2. Oceń możliwości swojej firmy. Zdecyduj, w jakiej ilości potrzebujesz danego towaru, surowca itd., ile środków finansowych możesz przeznaczyć na zakup, czy posiadasz wystarczające zasoby transportowe i z jakimi krajami, obszarami geograficznymi mógłbyś nawiązać współpracę. Przeprowadź także analizę ryzyka, aby upewnić się, czy firma jest na nie przygotowana i opracuj działania zapobiegawcze.

  3. Przeprowadź badanie due diligence
  4. To ważny element, któremu warto poświęcić dużo uwagi. Od doboru odpowiedniego podmiotu zależy powodzenie całej inicjatywy i osiągnięcie Twoich celów strategicznych. Zbierz jak najwięcej informacji o firmie, która Cię interesuje. Weź pod uwagę takie aspekty jak m.in. sytuację finansową (weź pod uwagę sprawozdania i raporty finansowe, przeanalizuj poszczególne wskaźniki finansowe), ich otoczenie rynkowe oraz sytuację prawną, stosunek do ochrony środowiska, skorzystaj z opinii ekspertów z danej branży, prześledź doniesienia medialne.

  5. Przygotuj kartę wyboru dostawcy
  6. Karta wyboru dostawcy umożliwia dokładne przeanalizowanie ofert kontrahentów, aby przedsiębiorca mógł je obiektywnie ocenić i dokonać najlepszą dla siebie decyzję. Kryteria zawarte w karcie dotyczą następujących kwestii (mogą się one różnić w zależności od danego projektu):

    – Sytuacji finansowej;

    – Poziomu zaawansowania technologicznego, innowacyjności;

    – Kompleksowości oferty;

    – Czasu realizacji;

    – Potencjału produkcyjnego i jakości procesów produkcyjnych (posiadane licencje, certyfikaty jakości itp.);

    – Strategii i skuteczności stylu zarządzania;

    – Zgodności z regulacjami prawnymi;

    – Społecznej odpowiedzialności firmy i aspektów związanych ze zrównoważonym rozwojem.

  7. Wystawienie projektu na licytację
  8. Przygotowany projekt strategii wraz z kartą wyboru dostawcy wystawia się na licytację. Jest to moment, w którym możemy oczekiwać napływania ofert od potencjalnych kontrahentów. Wyróżniamy 3 rodzaje ofert, które mogą się wtedy pojawić:

    • Prośba o informację (RFI) – jest to prośba o udzielenie informacji i danych dotyczących przedsiębiorcy, jego zakresu usług, potencjału biznesowego;
    • Prośba o cenę (PFP) – jest to prośba o przedstawienie rozwiązania potrzeby biznesowej wraz z wyceną;
    • Prośba o ofertę (RFQ) – stosuje się w przypadku uzyskania ceny konkretnego produktu lub usługi.

    Po wybraniu którejś z ofert następuje czas negocjacji i wstępne ustalanie warunków współpracy global sourcing. Następnie sporządza się odpowiednią umowę. Niekiedy ten proces może trwać kilka miesięcy.

Podsumowanie

Rozwijający się rynek wymaga od przedsiębiorców ciągłego poszukiwania nowych sposobów ekspansji, dostarczania najlepszych produktów i jakości usług, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Jest to kluczowy aspekt, aby prowadzenie działalności było rentowne i przynosiło zyski. Global sourcing jest właśnie jednym z ciekawych rozwiązań, które warto wypróbować. Znając zalety, zagrożenia oraz proces wdrożenia tej strategii możesz ocenić, czy możliwe jest jej zastosowanie w Twojej firmie.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003