Pozostając w tematyce produktów cyfrowych, nie możemy przejść obojętnie obok oprogramowań.
Na pewno spotkałeś się z tym słowem, jednak czy znasz jego definicję? W poniższym artykule nie tylko odpowiemy na pytanie „Czym jest oprogramowanie”, ale również przedstawimy najpopularniejsze rodzaje i sposoby dystrybucji.
Zanim odpowiemy na pytanie, jak sprzedawać oprogramowanie, spróbujmy przybliżyć jego definicję. Niektórzy używają synonimicznie terminu „program komputerowy”, jednak znaczenie „oprogramowania” jest nieco szersze. Najprościej można napisać, że są to instrukcje i procedury zapisane w kodzie komputerowym, co umożliwa im wykonywanie konkretnych i określonych funkcji.
Do oprogramowania możemy zaliczyć systemy operacyjne, programy komercyjne (np. Microsoft Word), aplikacje, programy, które sterują działaniem innych urządzeń, czy nawet złośliwe oprogramowania, takie jak wirusy komputerowe.
Oprogramowania użytkowe są zapewne najpopularniejszym rodzajem oprogramowań, ponieważ są przeznaczone dla użytkowników końcowych. Mają za zadanie pomagać w wykonywaniu określonych zadań, przez co są tak powszechnie używane w życiu codziennym przez wielu ludzi. Przykładami są:
Zaprojektowanie oprogramowania systemowego ma stanowić platformę i umożliwić działanie innego oprogramowania. Przykładami są:
Jest kilka sposobów na rozpowszechnienie i dystrybucję oprogramowania. Omówimy poniżej popularne typy licencji, które regulują prawnie warunki użytkowania oraz zasady odpłatności.
Ta licencja pozwala na bezpłatne korzystanie i rozprowadzanie oprogramowania. Twórca pozwala na darmowe korzystanie z kodu źródłowego, jednak go nie ujawnia, ani nie udostępnia. Użytkownicy nie mogą czerpać z takiego oprogramowania korzyści finansowych. W niektórych wersjach licencji jest zaznaczone, że darmowe oprogramowanie jest przeznaczone tylko do użytku domowego (prywatnego). Firmy mogą więc potrzebować płatnej licencji. Przykładami freeware są:
Podobnie jak freeware, shareware pozwala na darmowe korzystanie z oprogramowania. Bezpłatny okres jest jednak możliwy tylko przez określony czas, po którym dalsze użytkowanie wymaga poniesienia konkretnej opłaty lub zakupu licencji. Użytkownicy lubią tego typu rozwiązanie, ponieważ mogą przetestować bezpłatnie dane oprogramowanie i lepiej go poznać, zanim zdecydują się na zakup.
Dostępnych jest kilka rodzajów modeli licencjonowania Shareware:
Przykładami Shareware są: WinZip, Nero, Skype, Spotify.
W tej wersji licencji użytkownikowi udostępniane jest oprogramowanie wraz z kodem źródłowym, które może modyfikować, ulepszać i sprawdzać według swoich upodobań. Open Source może występować w wersji bezpłatnej i płatnej. Popularność tego rozwiązania jest związana w możliwością uzyskania większej kontroli nad oprogramowaniem, a dla początkujących programistów jest to idealny sposób na naukę, na podstawie dostępnego kodu. Najpopularniejszym przykładem oprogramowania open source jest system operacyjny Linux.
W tej wersji licencji użytkownikowi udostępniane jest oprogramowanie wraz z kodem źródłowym, które może modyfikować, ulepszać i sprawdzać według swoich upodobań. Open Source może występować w wersji bezpłatnej i płatnej. Popularność tego rozwiązania jest związana w możliwością uzyskania większej kontroli nad oprogramowaniem, a dla początkujących programistów jest to idealny sposób na naukę, na podstawie dostępnego kodu. Najpopularniejszym przykładem oprogramowania open source jest system operacyjny Linux.
Przeszliśmy przez cały artykuł tłumaczący czym jest oprogramowanie oraz jakie są jego rodzaje i sposoby dystrybucji. Potraktuj ten wpis jako wstęp do następnego zagadnienia, dotyczącego sposobów sprzedaży i marketingu własnych oprogramowań. Śledź nasz cykl blogowy, aby nie przegapić żadnego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.