Podpis elektroniczny jest bardzo często wykorzystywany przy załatwianiu spraw urzędowych czy firmowych online. Skoro zatem własnoręczny podpis może być zastąpiony podpisem elektronicznym, to czy istnieje możliwość posiadania i wykorzystywania pieczęci elektronicznej? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym uchylające dyrektywę 1999/93/WE (dalej jako Rozporządzenie) ma na celu zapewnienie bezpiecznej elektronicznej identyfikacji i uwierzytelniania na potrzeby dostępu do transgranicznych usług online oferowanych przez państwa członkowskie.
Rolą pieczęci elektronicznej jest:
Pieczęć elektroniczna to nic innego jak jedne dane w postaci elektronicznej dodane do innych lub logicznie z nimi powiązane w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia oraz integralności powiązanych danych;
Z kolei:
Pieczęć elektroniczna może być dopuszczona jako dowód w postępowaniu sądowym bez względu na to, że ma ona formę elektroniczną lub że nie spełnia wymogów dla kwalifikowanych pieczęci elektronicznych. Z kolei kwalifikowana pieczęć elektroniczna korzysta z domniemania integralności danych i autentyczności pochodzenia tych danych, z którymi kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest powiązana.
Zaawansowana pieczęć elektroniczna musi spełniać następujące wymogi:
Kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych muszą spełniać wymogi określone w załączniku III do Rozporządzenia, czyli muszą zawierać:
WAŻNE — kwalifikowane certyfikaty pieczęci elektronicznych mogą zawierać nieobowiązkowe dodatkowe szczególne atrybuty. Atrybuty te nie mogą wpływać na interoperacyjność i uznawanie kwalifikowanych pieczęci elektronicznych.
Pieczęć elektroniczna nie jest fizycznie stawiana przez człowieka, tylko przez system informatyczny, wskutek jakiegoś wcześniej zdefiniowanego zdarzenia, np. wydania jakiegoś dokumentu. Tym samym zadaniem pieczęci elektronicznej jest uwierzytelnienie dokumentu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!