|
|
5 minut czytania

Czym jest reklamacja? Jak wygląda proces reklamacji krok po kroku

Zdarzają się sytuacje, że zakupiony w sklepie towar jest wadliwy albo po prostu niezgodny z umową. W takim przypadku można skorzystać z uprawnienia, jakim jest reklamacja.

reklmacja

Reklamacja krok po kroku – omówione zagadnienia

Pokaż więcej ↓

Co to jest reklamacja?

Reklamacja to nic innego jak uprawnienie konsumenta do zgłoszenia sprzedawcy albo producentowi danego przedmiotu (towaru) jego wadliwości albo niezgodności z umową.

Celem reklamacji jest:

  • otrzymanie nowego towaru (wolnego od wad),
  • naprawa towaru,
  • obniżenie ceny albo
  • zwrot pieniędzy.

Konsument może złożyć reklamację na podstawie:

  • rękojmi – jest to odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne lub prawne towaru;
  • gwarancji – może, ale nie musi być udzielona przez producenta lub sprzedawcę, jej celem jest zagwarantowanie dodatkowych praw konsumentowi.

WAŻNE – decyzja, czy konsument dokona reklamacji towaru na podstawie rękojmi, czy gwarancji należy do konsumenta. Prawo do reklamacji z tytułu rękojmi przysługuje konsumentowi niezależnie od tego, czy została mu udzielona gwarancja na zakupiony towar.

Konsument może złożyć reklamację w formie:

  • ustnej,
  • pisemnej,
  • elektronicznej.

Rękojmia a gwarancja

Rękojmia została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, a w szczególności w przepisie art. 556 i następnych.

Zgodnie z regulacjami rękojmia charakteryzuje się tym, że:

  • odpowiedzialność z tytułu rękojmi kieruje się wyłącznie w stosunku do sprzedawcy towaru;
  • okres obowiązywania rękojmi wynosi 2 lata (w przypadku nieruchomości zakupionej od dewelopera rękojmia deweloperska trwa 5 lat);
  • sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana posiada wadę;
  • wada może być fizyczna albo prawna;
  • sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeśli konsument wiedział o wadzie w momencie zawarcia umowy sprzedaży;
  • można rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność z tytułu rękojmi;
  • jeśli rzecz sprzedana ma wadę, to:
    • konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie;
    • konsument może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad, usunięcia wady albo – jeśli sprzedana wadliwa rzecz została zamontowana – demontażu i ponownego zamontowania nowych niewadliwych części.

    WAŻNE – konsument w ramach rękojmi może zażądać usunięcia wady (1), wymiany towaru na nowy (2), obniżenia ceny (3), odstąpienia od umowy (4), demontażu wadliwej części i zamontowania części wolnej od wad (5).

    Wada fizyczna to niezgodność sprzedanego towaru z umową i charakteryzuje się tym, że:

    • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
    • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
    • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
    • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

    O wadzie prawnej można mówić na przykład w sytuacji, gdy towar stanowi własność osoby trzeciej, jest obciążony prawem osoby trzeciej albo występuje ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą, które wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

    Z kolei ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta wyróżnia również instytucję, jaką jest niezgodność towaru z umową.

    Towar jest niezgodny z umową, jeśli:

    • nie nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju;
    • nie występuje w takiej ilości i nie ma takich cech, w tym trwałości i bezpieczeństwa, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju;
    • nie został dostarczony z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami;
    • nie jest takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i nie odpowiada opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.

    Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany albo może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny bądź odstąpieniu od umowy, gdy przykładowo sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową. Należy jednak pamiętać, że konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.

    Gwarancja

    Kolejną możliwością złożenia reklamacji jest gwarancja, która również została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego.

    Gwarancja polega na tym, że:

    • udziela jej gwarant (zazwyczaj jest nim producent, importer, dystrybutor danego przedmiotu);
    • jej udzielenie następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, w przypadku gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu;
    • odpowiedzialność jej z tytuł obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy;
    • jeśli wadliwy towar został wymieniony na nowy albo został naprawiony, to jej termin biegnie od nowa, tj. od momentu dostarczenia kupującemu nowej lub naprawionej rzeczy;
    • termin trwania gwarancji zależy od gwaranta, ale jeśli taki termin nie zostanie określony, to gwarancja wynosi 2 lata od daty wydania towaru.

    A jeśli chcesz wiedzieć, czym jest reklamacja przy sprzedaży, to przejdź tutaj.

    Reklamacja – ile czasu na naprawę?

    Przede wszystkim przedsiębiorca (zazwyczaj sprzedający) jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeśli odpowiedź nie została udzielona w tym terminie, to uważa się, że reklamacja została uznana.

    Dodatkowo warto pamiętać, że odpowiedź na reklamację przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku.

    Jak złożyć reklamację?

    Aby złożyć reklamację, należy pamiętać o kilku najważniejszych krokach:

    • Warto sprawdzić umowę sprzedaży albo na przykład regulamin sklepu internetowego pod kątem tego, jak wygląda proces składania reklamacji u danego przedsiębiorcy.
    • Warto przygotować dowód zakupu, na przykład paragon albo fakturę, które potwierdzą kiedy, za jaką cenę i jaki produkt został zakupiony.
    • Przy składaniu reklamacji zgodnie z zapisami w umowie należy określić żądanie, na przykład wymianę produktu na nowy;
    • Sprzedawca ma 14 dni od złożenia reklamacji na udzielenie odpowiedzi.

    Reklamacja powinna zawierać następujące elementy:

    • imię i nazwisko,
    • adres do korespondencji (adres, na który ma zostać wysłana odpowiedź na reklamację),
    • datę nabycia towaru,
    • opis reklamowanego towaru,
    • opis wady oraz datę jej stwierdzenia,
    • określenie żądania.

    WAŻNE – jeśli zakupiłeś towar poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład przez Internet w sklepie online, to masz 14 dni na odstąpienie od umowy sprzedaży bez podawania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

    Podsumowanie

    Pamiętaj, że jeśli składasz reklamację na podstawie rękojmi, nie możesz skorzystać z gwarancji – reklamację możesz złożyć albo na podstawie gwarancji, albo rękojmi. Można oczywiście dochodzić odpowiedzialności z tych dwóch tytułów, ale nie jednocześnie.

Autor ifirma.pl

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003