Zdarzają się sytuacje, że zakupiony w sklepie towar jest wadliwy albo po prostu niezgodny z umową. W takim przypadku można skorzystać z uprawnienia, jakim jest reklamacja.
Reklamacja to nic innego jak uprawnienie konsumenta do zgłoszenia sprzedawcy albo producentowi danego przedmiotu (towaru) jego wadliwości albo niezgodności z umową.
Celem reklamacji jest:
Konsument może złożyć reklamację na podstawie:
Konsument może złożyć reklamację w formie:
Rękojmia została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, a w szczególności w przepisie art. 556 i następnych.
Zgodnie z regulacjami rękojmia charakteryzuje się tym, że:
Wada fizyczna to niezgodność sprzedanego towaru z umową i charakteryzuje się tym, że:
O wadzie prawnej można mówić na przykład w sytuacji, gdy towar stanowi własność osoby trzeciej, jest obciążony prawem osoby trzeciej albo występuje ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą, które wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Z kolei ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta wyróżnia również instytucję, jaką jest niezgodność towaru z umową.
Towar jest niezgodny z umową, jeśli:
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany albo może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny bądź odstąpieniu od umowy, gdy przykładowo sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową. Należy jednak pamiętać, że konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
Kolejną możliwością złożenia reklamacji jest gwarancja, która również została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego.
Gwarancja polega na tym, że:
A jeśli chcesz wiedzieć, czym jest reklamacja przy sprzedaży, to przejdź tutaj.
Przede wszystkim przedsiębiorca (zazwyczaj sprzedający) jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeśli odpowiedź nie została udzielona w tym terminie, to uważa się, że reklamacja została uznana.
Dodatkowo warto pamiętać, że odpowiedź na reklamację przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku.
Aby złożyć reklamację, należy pamiętać o kilku najważniejszych krokach:
Reklamacja powinna zawierać następujące elementy:
Pamiętaj, że jeśli składasz reklamację na podstawie rękojmi, nie możesz skorzystać z gwarancji – reklamację możesz złożyć albo na podstawie gwarancji, albo rękojmi. Można oczywiście dochodzić odpowiedzialności z tych dwóch tytułów, ale nie jednocześnie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.