Jak wiadomo, ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Wśród obowiązków pracowniczych leży obowiązek wykonywania pracy w sposób sumienny i staranny oraz stosowania się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy. Za wykonywanie pracy w powyższy sposób należy się pracownikowi godziwe wynagrodzenie.
Co jednak w przypadku, gdy pracownik wadliwie wykona swoją pracę? O tym w niniejszym artykule.
Zgodnie z przepisem art. 13 Kodeksu pracy Pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Pojęcie godziwego wynagrodzenia jest pojęciem nieokreślonym. Jego treść uzależniona jest głównie od ekonomicznego rozwoju kraju lub regionu. W Europejskiej Karcie Społecznej, w szczególności przepisie art. 4 wskazano, że w celu zapewnienia skutecznego wykonywania prawa do sprawiedliwego wynagrodzenia, Umawiające się Strony zobowiązują się:
1) uznać prawo pracowników do takiego wynagrodzenia, które zapewni im i ich rodzinom godziwy poziom życia;
2) uznać prawo pracowników do zwiększonej stawki wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, z zastrzeżeniem wyjątków w przypadkach szczególnych;
3) uznać prawo pracowników, mężczyzn i kobiet, do jednakowego wynagrodzenia za pracę jednakowej wartości;
4) uznać prawo wszystkich pracowników do rozsądnego okresu wypowiedzenia w razie zwolnienia z pracy;
5) zezwolić na dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń tylko na warunkach i w zakresie przewidzianym w ustawodawstwie krajowym lub ustalonym w układach zbiorowych pracy lub w orzeczeniach arbitrażowych.
Wykonywanie tych praw powinno być zapewnione w drodze swobodnie zawartych układów zbiorowych pracy bądź w drodze prawnie określonych mechanizmów ustalania wynagrodzeń, bądź za pomocą innych środków odpowiednich do warunków krajowych [tak E. Maniewska [w:] K. Jaśkowski, E. Maniewska, Kodeks pracy. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2023, art. 13].
Z kolei w orzecznictwie sądowym godziwe wynagrodzenie obejmuje rozumiane jest następująco, tj.:
Z kolei przepis art. 78 Kodeksu pracy stanowi, że:
Tym samym, za podstawę do ustalenia wynagrodzenia pracownikowi, należy uznać następujące elementy, tj.:
Korzystasz w firmie z ulgi na działalność badawczo-rozwojową? Tutaj sprawdzisz kiedy nie zapłacisz zaliczek od wynagrodzeń pracowników.
Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią [por. art. 80 Kodeksu pracy].
Jednym z podstawowych obowiązków pracownika jest wykonywanie pracy w sposób sumienny i staranny, co zostało szczegółowo uregulowane w przepisie art. 100 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
W orzecznictwie słusznie wskazuje się, że:
Zgodnie z przepisem art. 82 Kodeksu pracy:
Skoro jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych jest wykonywanie pracy w sposób sumienny i staranny, to nie ulega wątpliwości, że wykonywanie pracy w sposób wadliwy narusza tę zasadę.
Przepisy prawa pracy nie definiują pojęcia wadliwie wykonanej pracy, dlatego też należy sięgnąć do poglądów doktryny, gdzie wskazuje się, iż:
Analizowany przepis niewątpliwie dopuszcza odmowę pracodawcy zapłaty lub pomniejszenie wynagrodzenia wyłącznie za wadliwe wykonanie produktów lub usług z winy pracownika, a nie za wadliwe lub niezgodne z przepisami prawa bądź umową o pracę wykonywanie obowiązków przez pracownika. Co do zasady, pracownik ponosi odpowiedzialność za wadliwy rezultat wytworzenia produktu lub wykonania usługo, pod warunkiem, że to jest to wynikiem złej jakości jego pracy. Należy przy tym pamiętać, że okoliczności takie jak zamęczenie, obciążenie obowiązkami, brak stosownych kwalifikacji mogą wyłączać winę pracownika z wadliwości wykonywanej pracy w danych zakładzie pracy.
Pracownikowi nie będzie przysługiwać wynagrodzenie za wadliwe wykonanie produktu lub usługi niezależnie od tego, czy pracodawca poniósł z tego tytułu szkodę. Zasadą jest, ze pracownik nie nabywa prawa do wynagrodzenia w całości lub części, jeżeli ze swej winy wytworzył produkt lub wykonał usługę wadliwie przez co doszło do obniżenia jakości produktu/usługi. Jednakże należy pamiętać, że wykazanie winy pracownika za wadliwe wykonywanie obowiązków pracowniczych spoczywa na pracodawcy, przede wszystkim wadliwość pracy musi być przez pracownika zawiniona obiektywnie jak i subiektywnie. Sąd Okręgowy w Gliwicach wskazał, że chcąc wykazać, że praca powoda była wadliwa, pozwany winien udowodnić, że powód dopuścił się konkretnych naruszeń dotyczących zasad projektowania, w taki sposób aby ewentualne błędy powoda mogły podlegać weryfikacji – najpierw przez pracownika – a w razie wystąpienia z pozwem, przez Sąd [por. Wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach z dnia 9 października 2014 r., sygn. akt VIII Pa 109/14].
Jeśli doszło do wadliwie wytworzonego produktu lub wykonania usługi, to warto mieć na uwadze, że pracodawca nie jest obowiązany do umożliwienia pracownikowi usunięcia wady. Dopiero na żądanie pracodawcy pracownik jest obowiązany do usunięcia wady, za co nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenia, co więcej usuwanie następstw wadliwie wykonanej pracy, usterek nie należy do czasu pracy pracownika.
Zastanawiasz się ile wynosi wynagrodzenie minimalne w 2023 roku? Jeśli tak, to przejdź tutaj.
Wyrok Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Łodzi z dnia 20 lutego 1979 r., sygn. akt I P 142/79
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 29 lutego 2008 r., sygn. akt III APa 272/06
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 kwietnia 2016 r., sygn. akt II PK 54/15
Zastanawiasz się co w przypadku, gdy wykonawca nie wykonana dzieła w ogóle albo w określonym w umowie terminie – czy można zatem żądać wynagrodzenia na niewykonane dzieło? O tym przeczytasz tutaj.
Pracownik jest zobowiązany do wykonywania swoje pracy z należytą starannością, za co otrzymuje od pracodawcy wynagrodzenie. Jednakże w myśl przepisu art. 82 Kodeksu pracy za wadliwe wykonanie produktów lub usług z winy pracownika wynagrodzenie nie przysługuje, a przy obniżeniu ich jakości może ulec odpowiedniemu zmniejszeniu. Należy pamiętać, że nadrzędną przesłanką do odmowy albo zmniejszenia wynagrodzenia jest zawsze wina pracownika.
Jeśli chcesz wiedzieć, które rozwiązanie się bardziej opłaca – model sita czy kapitału ludzkiego, to przejdź do tego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!