Przepisy art. 385(1) i następne ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stanowią implementację dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz. Urz. UE 1993 L 95, s. 29, ze zm.), które wprowadzają instytucję niedozwolonych postanowień (klauzul) umownych nazywanych inaczej klauzulami abuzywnymi.
Więcej na temat klauzul niedozwolonych przeczytasz w niniejszym artykule.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny zawiera przykładową listę najczęściej stosowanych w praktyce rozwiązań będących klauzulami niedozwolonymi w umowach cywilnoprawnych.
Zgodnie z przepisem art. 383(3) Kodeksu cywilnego w razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. akt VI ACa 519/10 uznał, iż:
Dla uznania klauzuli za niedozwoloną nie jest wystarczające ustalenie nierównomiernego rozkładu praw i obowiązków stron umowy (sprzeczność z dobrymi obyczajami), lecz konieczne jest stwierdzenie prawnie relewantnego znaczenia tej nierównowagi (rażące naruszenie interesów konsumenta).
Przepis art. 353(1) Kodeksu cywilnego nie daje przedsiębiorcy pełnej dowolności w formułowaniu postanowień regulaminu, jak również nie uchyla możliwości badania ich pod kątem abuzywności.
Chcesz wiedzieć na czym polega przedawnienie roszczeń w relacji konsument – przedsiębiorca, to zajrzyj tutaj.
Przepis art. 385(1) Kodeksu cywilnego stosuje się do umów zawieranych między przedsiębiorcą a konsumentem i zawiera katalog niezadowolonych postanowień umownych. Zgodnie z tym przepisem:
Oceny zgodności postanowienia umowy z dobrymi obyczajami dokonuje się według stanu z chwili zawarcia umowy, biorąc pod uwagę jej treść, okoliczności zawarcia oraz uwzględniając umowy pozostające w związku z umową obejmującą postanowienie będące przedmiotem oceny [por. art. 385(2) Kodeksu cywilnego].
Sprzecznymi z dobrymi obyczajami są postanowienia regulaminów, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta, nie pozwalając na realizację takich wartości jak szacunek wobec partnera, uczciwość, szczerość, zaufanie, lojalność, rzetelność i fachowość. Tak zaś kwalifikowane są wszelkie postanowienia, które zmierzają do naruszenia równorzędności stron stosunku umownego, nierównomiernie rozkładając uprawnienia i obowiązki między partnerami umowy [tak Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 8 lutego 2011 r., sygn. akt VI ACa 913/10].
Warty zapamiętania jest fakt, iż wyłączenie z umowy postanowień uznanych za nie powoduje nieważności całej umowy, nawet wtedy, gdy bez tych postanowień umowa nie zostałaby zawarta [tak wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 lutego 2013 r., sygn. akt I CSK 408/12].
Chcesz wiedzieć jakie zmiany szykują się w ustawie o Prawach konsumenta od dnia 1 stycznia 2023 r., to przeczytaj ten artykuł.
Na oficjalnej stronie UOKIK znajduje się szereg praktycznych informacji dotyczących klauzul i postanowień o charakterze niedozwolonym.
UOKIK wyjaśnił m.in., że:
Niedozwolone postanowienia umowne można znaleźć w bazie decyzji UOKiK, dostępnej tutaj.
Co więcej do roku 2026 będzie istniał stary rejestr klauzul niedozwolonych, dostępny tutaj.
W przedmiocie rejestru, na stronie UOKIK czytamy, iż rejestr zawiera postanowienia wzorców umowy, które Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prawomocnym wyrokiem uznał za niedozwolone oraz te, w sprawach których pozwy wpłynęły do tego sądu do dnia 17 kwietnia 2016 r. Wszystkie klauzule zamieszczone w starym rejestrze nadal są traktowane jako niedozwolone, a posługiwanie się nimi jest zabronione. W przyszłości rejestr będzie miał głównie charakter historyczny.
Nie bez powodu ustawodawca wprowadził do obrotu prawnego otwarty katalog klauzul abuzywnych, albowiem na to na celu uchronienie konsumentów przed nieuczciwymi warunkami w umowach. Warto pamiętać utrwalone w orzecznictwie stanowisko, że w przypadku stwierdzenia abuzywności klauzuli umownej lub jej fragmentu, gdy jednocześnie nie istnieje możliwość dalszego wykonywania umowy, nieważność czynności prawnej powinna zostać orzeczona co do zasady. Jedyny wyjątek zachodzi wówczas, gdyby orzeczenie nieważności doprowadziło do pokrzywdzenia samego konsumenta [tak Postanowienie Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 21 września 2022 r., sygn. akt I CSK 2656/22].
Warto zatem każdorazowo weryfikować wszelkie niejasne klauzule, tak aby uchronić siebie jako konsumenta przed nieuczciwymi praktykami ze strony przedsiębiorcy. A jeśli chcesz wiedzieć na czym polega ochrona konkurencji i konsumentów przeczytaj ten artykuł.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!