Darmowe fonty do pobrania
W Internecie istnieje wiele stron oferujących darmowe, profesjonalnie wyglądające fonty – za najpopularniejsze z nich uznać można dafont.com i Google Fonts, które stanowią bazę kilkudziesięciu tysięcy różnych krojów pism do wyboru. Nie wszystkie z nich posiadają jednak polskie znaki diakrytyczne. Przygotowaliśmy więc listę 18 darmowych fontów z polskimi znakami, które możecie wykorzystać w swoich projektach. Znajdziecie tu fonty ozdobne, szeryfowe, bezszeryfowe i pismo ręczne. Zapraszamy do oglądania i pobierania. Niżej znajdziecie też kilka przykładów prostej, ale efektywnej typografii, a także przydatne wskazówki dla początkujących grafików.Krój szeryfowy
- Andada
- Old Standard TT
- Sorts Mill Goudy
Krój bezszeryfowy
- Open Sans
- Istok
- Comfortaa
- Roboto
- Exo 2
- Caviar Dreams
- Fira Sans
Krój ozdobny i nietypowy
- Amatic
- Bahiana
- BPDOTS
- FoglihtenNo07
- SeasideResort
- Boycott
- Allura
- Azoft Sans
Czym różni się krój szeryfowy od bezszeryfowego?
Krój szeryfowy jest krojem pisma, który posiada ozdobniki – tzw. szeryfy – najczęściej w postaci poziomych kresek będących stopkami liter. Najpopularniejszym fontem szeryfowym jest Times New Roman (1).Krój bezszeryfowy jest natomiast krojem pisma pozbawionym ozdobników. Do najpopularniejszych fontów bezszeryfowych zaliczają się Arial (2), Verdana i Helvetica.
Jaki krój pisma będzie najlepszy dla danego projektu graficznego?
Nie każdy krój pisma sprawdzi się dobrze przy wszystkich projektach. Według UrbanFonts fonty szeryfowe ułatwiają czytanie tekstu drukowanego. Taki krój pisma sprawia, że poszczególne litery stają się bardziej wyraziste i łatwiejsze do rozpoznania. Mózg nie męczy się więc tak szybko, czytając tekst wydrukowany czcionką szeryfową. Natomiast w przypadku stron internetowych lepszym rozwiązaniem jest użycie kroju bezszeryfowego. Pismo pozbawione ozdobników zachowa swój kształt i będzie wyświetlało się poprawnie bez względu na to, czy będziemy je powiększać czy pomniejszać. James Felici, amerykański typograf, podpowiada, że krój bezszeryfowy sprawdzi się także w przypadku dużych drukowanych napisów, na przykład na tablicach reklamowych. Taki krój pisma jest dobrym rozwiązaniem, gdy chcemy podkreślić jakąś informację.Czcionka vs. font
Jedni mówią „font”, drudzy mówią „czcionka”. Wiele osób stosuje oba te pojęcia zamiennie. Czy istnieje jakaś duża różnica między nimi? Oba terminy oznaczają nośniki kroju pisma – na tym jednak kończy się całe podobieństwo. Czcionka to odciskany znak stosowany w drukarstwie: metalowy prostopadłościan, na którym znajduje się wypukła litera. Nie można go dowolnie zwiększać, pochylać czy wytłuszczać. Font jest natomiast cyfrową postacią pisma, obrazem pojedynczego znaku zakodowanym w postaci bitmapowej lub wektorowej. Można zmieniać jego rozmiar, wysokość czy grubość, na przykład w programach graficznych. Na co dzień najczęściej jednak posługujemy się terminem „czcionka” – to wygodny skrót myślowy, który daje pewność, że druga osoba będzie wiedziała, o czym mowa. Nie wszyscy wiedzą czym jest „font”, ale pojęcie czcionki na pewno jest im znane.Typografia w 10 minut
Matthew Butterick (poligraf, programista i prawnik, który wydał książkę „Praktyczna typografia” oraz prowadzi stronę internetową o nazwie Typografia dla prawników) opublikował pięć podstawowych zasad, które, jak twierdzi, pozwalają w 10 minut stać się lepszym typografem niż 95 proc. profesjonalnych pisarzy i 70 proc. profesjonalnych designerów. Matthew podpowiada, że w przypadku druku warto stosować znaki o rozmiarze od 12 do 15 pikseli, a w przypadku stron internetowych – od 15 do 25 pikseli. Zaleca również, aby długość wersu odpowiadała długości 45-90 znaków, lub 2-3 małych alfabetów („abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcd”). Odradza przy tym stosowanie standardowych fontów typu Times New Roman lub Arial. „Oryginalne, ciekawe fonty i czcionki pozwalają osiągnąć efekt, jaki osiągnąłby jedynie profesjonalny designer bez konieczności zatrudniania go”, radzi.Na koniec – kilka inspirujących przykładów
Przedstawiamy kilka przykładów projektów graficznych, w których profesjonalny efekt osiągnięto przede wszystkim dzięki dobrze dobranym i umiejętnie wykorzystanym fontom.- Plum (400.co.uk)
Logo firmy Plum stworzone przez grupę kreatywną 400 pokazuje, że warto bawić się fontem i kolorem. Litera „u” została ucięta i zespolona z literą „m”, co zaowocowało bardzo ładnym i harmonijnym efektem wizualnym.
- Make (effektivedesign.co.uk)
Kolejny przykład udanej zabawy formą. W tym przypadku projektant wyciął fragment litery „m”, przenosząc go na sam koniec – i tak powstała kropka. Proste i efektywne.
- KitchenSinkStudios.com
Kitchen Sink Studios udowadnia, że aby mieć ładną stronę internetową, nie trzeba wymyślnych stocków i skomplikowanych programów graficznych. Wszystko to, co widzicie na powyższym screenie, to zwykły tekst i dobrze dobrane fonty. Dzięki temu dowolny fragment strony w każdej chwili może być zmieniony bez konieczności kontaktowania się z webdesignerem, a także indeksowany przez Google.
- Scytale.pt
Tutaj zdecydowano się na zastosowanie prostego fontu bezszeryfowego. Dzięki temu strona wygląda lekko i estetycznie, nawet pomimo ciemnej kolorystyki.
- denisechandler.com
Dzięki fantazyjnemu, zabawnemu krojowi pisma Denise Chandler, webdesignerce, udało się podkreślić swoją kreatywność – umiejętnie dobrany krój pisma nie odejmuje jej przy tym profesjonalizmu.
- Gregory J. Wills
Proste i efektywne zastosowanie dwóch różnych krojów pisma. Napisy na wizytówce pełnią zarówno funkcję informacyjną, jak i po części dekoracyjną. Wizytówka wygląda bardzo prosto i estetycznie, a przy tym przyciąga wzrok.
- elizabethmaybury.com
Wizytówka Elizabeth MayBury składa się tylko i wyłącznie z tekstu, a przy tym wygląda niezwykle efektownie. Bezszeryfowy krój pisma w połączeniu z ciemnym tłem stworzył bardzo elegancki i profesjonalny efekt. Niczego tu nie brakuje.
Znacie jakieś inne przykłady prostej, ale efektywnej typografii? Który z fontów podoba Wam się najbardziej? Z jakich korzystacie najczęściej? Podzielcie się w komentarzu.