|
|
2 minut czytania

Definicje: marża handlowa, strata, remanent

Koniec roku to właściwy moment, aby zrobić przegląd magazynu towarów handlowych zwłaszcza że stan zapasów będzie miał wpływ na wysokość podatku dochodowego wykazanego w zeznaniu rocznym.

VAT marża
Definicje kilku ważnych pojęć. Czym jest marża handlowa, strata czy remanent? Jak rozumieć należy towary handlowe? Poznaj szczegóły.

Towary handlowe

Nie możemy sprzedawać towarów, których pojawienie się w firmie nie jest prawidłowo udokumentowane. Oprócz wniesienia towarów remanentem początkowym, na każdy inny MUSIMY mieć dokument potwierdzający zakup. Najczęściej jest to faktura VAT. W przypadku nabycia od osoby prywatnej należy sporządzić umowę kupna – sprzedaży.

Marża handlowa

Marżą powszechnie nazywamy różnicę między ceną zakupu a ceną sprzedaży. Nie jest to do końca prawidłowe. Zapominamy, że należy brać pod uwagę wszystkie koszty poniesione przez firmę, zarówno bezpośrednie jak i pośrednie. Doliczona marża powinna pokryć nie tylko cenę zakupu towaru, ale również ogólne koszty prowadzenia działalności. Dlatego tłumaczenie straty z działalności dużymi kosztami pośrednimi nie jest dla US argumentem. Odpowiedzą, że marża powinna pokryć cenę zakupu i wszystkie inne koszty, łącznie ze stratami i ubytkami wynikającymi np. z utraty przydatności do spożycia. Nie ma ustalonej odgórnie marży, może wynosić 3%, może 20% może i 100%, ważne aby osiągać dochód pozwalający na utrzymanie. Jeżeli 3 rok z rzędu będziemy wykazywać stratę, a domek na przedmieściach będzie coraz większy a samochód coraz lepszy, kontrolujący zapyta “z czego Pan żyje?”.

Strata

Przedmioty ulegają zniszczeniu, mija im termin przydatności do spożycia, przestają być modne lub stają się przestarzałe technologicznie. Tracą swój walor jako towary handlowe, ale jako niesprzedane nadal figurują na stanie magazynu. Przez co mogą wpływać na wysokość dochodu  przez następne lata. Sposobem jest przeksięgowanie ich z kolumny, w której księgujemy zakup towarów do kolumny „pozostałe koszty”. Zmiana statusu musi być  prawidłowo udokumentowana, np. protokołem straty.

Remanent

Remanent końcowy sporządzony na koniec roku, to spis z natury stanu magazynu towarów handlowych na dzień 31 grudnia i jego wycena w cenach zakupu. Wartość remanentu odejmuje się od kosztów poniesionych w trakcie roku podatkowego, czyli ma on wpływ na dochód za cały rok rozliczany w zeznaniu rocznym. Dlatego nie warto robić dużych zakupów towarów pod koniec roku. Problemem w działalności handlowej jest wypośrodkowanie między rozszerzeniem i wzbogaceniem asortymentu przed świętami i sylwestrem a koniecznością sporządzenia remanentu, w którym znajdą się niesprzedane towary. Skutkiem będzie nie tylko zamrożenie gotówki, ale także konieczność zapłacenia podatku.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie