Zauważasz, że ostatnimi czasy osiągasz mniejsze zyski, Twoja baza klientów się nie powiększa, a pracownicy składają wypowiedzenia? Może dostrzegasz inne trudności w swojej firmie? Nie zawsze przyczyny złej sytuacji firmy są oczywiste i właśnie dlatego powstał diagram Ishikawy, który ułatwia ich identyfikację. W tym artykule wyjaśniamy, jak wykonać analizę przyczynowo-skutkową problemów przedsiębiorstwa!
Diagram Ishikawy to narzędzie obrazowo wskazującym na przyczyny i skutki danego problemu. Dzięki temu ułatwia analizowanie procesów zachodzącym w biznesie, czy to w obrębie produkcji, działań marketingowych czy jakichkolwiek wyzwań, z którymi mierzą się przedsiębiorcy.
Wyróżniamy kilka sposobów, na jakie można wykonać analizę przyczynowo-skutkową problemu. Najpopularniejszym z nich jest niewątpliwie tzw. 6M, ale zastosowanie znajdują również diagramy 3M, 8P, 4S. Oczywiście, wybór określonego rodzaju zależy od poruszanego przez nas problemu lub branży, którą się zajmujemy.
6M odpowiada za sześć czynników, które ma za zadanie przeanalizować. Należą do nich następująco:
Uproszczoną wersją powyższej metody jest 3M. Ogranicza się ona jedynie do 3 aspektów:
Sprawa się w przypadku mniej skomplikowany procesów, które nie muszą być aż tak często kontrolowane i udoskonalane.
Ten model jest najbardziej rozbudowany spośród wszystkich tutaj przedstawionych. Mianowicie 8P odpowiada za:
Stosuję się go zwłaszcza w branży usługowej. Obejmuje 4 elementy:
Aby stworzyć diagram Ishikawy należy wykonać poniżej przedstawione kroki. Posłużymy się przykładem z branży e-commerce (własny sklep internetowy).
Jakie są zauważalne skutki nieprawidłowego działania firmy? Mogą być to kwestie związaną z niską jakością produkcji, spadkiem zysków, niską rentownością itd. Określenie problemu nie zawsze będzie łatwe, dlatego warto co jakiś czas analizować poszczególne elementy procesów (np. sprzedażowego) oraz słuchać opinii klientów, a także zachęcać pracowników do zgłaszania błędów, burzy mózgów.
Innymi słowy – obszary, którym należy się przyjrzeć. Wykorzystaj w tym celu którąś z powyżej przedstawionych klasyfikacji – 6M, 3M, 8P lub 4S. Dopasuj je do swoich potrzeb i branży, w jakiej działasz. W tym przykładzie zdecydowaliśmy się na model 6M:
Na tym etapie, mając na uwadze, powyżej wspomniane aspekty, określ, jakie mogą być przyczyny pojawienia się problemu z niską rentownością firmy. Rozważ każdy element modelu 6M. Przyczyna nie zawsze będzie widoczna na pierwszy rzut oka, więc zastosuj technikę pięciokrotnego zadawania pytania „dlaczego” dany problem występuje. W ten sposób poznasz główny powód nieprawidłowości.
Powinien mniej więcej prezentować się jak ten poniższy. Znając powiązania pomiędzy skutkami a przyczynami, możesz zastosować odpowiednie rozwiązania dla problemu. Może być to np. użycie narzędzi charakterystycznych dla strategii lean managementu.
Rysunek 1. Przykład diagramu Ishikawy dla sklepu internetowego
Podobnie jak każda metoda analizy, ma ona swoje mocne i słabe strony. W tym przypadku wyróżniamy m.in.:
ZALETY
WADY
Diagram Ishikawy jest uniwersalnym narzędziem analizy, które wykorzystuje się w różnych gałęziach biznesu. Dzięki niej zminimalizujesz ryzyko ponoszenia kosztów i strat w obrębie procesów, a jeżeli zastosujesz środki zapobiegawcze – wyeliminujesz błędy oraz zwiększysz wydajność i zyski firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.