Wsparcie finansowe w ramach tarczy antykryzysowej skierowane jest do szerokiego grona przedsiębiorców. W ramach różnego rodzaju środków przedsiębiorcy mogą ubiegać się zarówno o pieniądze na bieżące wydatki jak również z przeznaczeniem na współfinansowanie wynagrodzeń pracowników. W sytuacji spadku obrotów gospodarczych z powodu pandemii można wystąpić do Wojewódzkiego Urzędu Pracy z wnioskiem o dofinansowanie części wynagrodzeń.
- 1. W jakim zakresie można składać wnioski do WUP?
- 2. Czy dofinansowanie z FGŚP do wynagrodzeń stanowi przychód podatkowy?
- 3. W jaki sposób i kiedy ewidencjonować dofinansowanie z WUP?
Jak księgować dofinansowanie z WUP – omówione zagadnienia:
W jakim zakresie można składać wnioski do WUP?
Przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) możliwe jest z 2 powodów:
- przestoju ekonomicznego lub
- obniżonego wymiaru czasu pracy.
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od liczby pracowników objętych wnioskiem.
Dofinansowanie wypłacane jest w okresach miesięcznych, nie dłużej niż przez 3 miesiące.
Czy dofinansowanie z FGŚP do wynagrodzeń stanowi przychód podatkowy?
Różne źródła finansowania w ramach tarczy antykryzysowej mogą stanowić dla przedsiębiorcy problem z właściwą ich kwalifikacją. Źródłem dofinansowania w ramach FGŚP nie są środki europejskie, nie pochodzą z budżetu państwa, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, są to opłaty finansowane przez pracodawców.
Ustawa o tarczy antykryzysowej nie odnosi się do tej kwestii w sposób bezpośredni, dlatego w takiej sytuacji należy się odnieść do przepisów podatkowych.
W podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 129 zostało zapisane, że dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 są zwolnione z podatku. W konsekwencji wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT). Ale jak zostało to zaznaczone na początku nie są to środki pochodzące ze wskazanych źródeł więc ten przepis nie będzie stanowił podstawy do ujęcia dofinansowania w podatku dochodowym.
Do przychodów w działalności gospodarczej, z pewnymi wyjątkami, zalicza się dotacje, subwencje, dopłaty, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT). Natomiast w art. 14 ust. 3 pkt 3a jest mowa, że do przychodów w działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. W naszej sytuacji wskazane przepisy będą odnosiły się do dofinansowania z FGŚP.
W jaki sposób i kiedy ewidencjonować dofinansowanie z WUP?
W sytuacji, gdy przedsiębiorca otrzyma dofinansowanie w WUP mogą wystąpić 2 przypadki:
- Dofinansowanie wpłynie po wypłacie wynagrodzeń pracowników i opłaceniu składek ZUS.
- Dofinansowanie wpłynie przed wypłatą wynagrodzeń i opłaceniem składek ZUS.
W pierwszym przypadku jeżeli przedsiębiorca wypłacił wynagrodzenia i składki ZUS ze środków własnych i w rozliczeniach podatkowych w PKPiR wykazał je po stronie kosztów uzyskania przychodów, w części otrzymanego dofinansowania będzie musiał wykazać przychód w działalności gospodarczej. Księgowanie przychodu w PKPiR powinno zostać wykazane w poz. 8 “Pozostałe przychody”.
W drugim przypadku jeśli przedsiębiorca otrzymał dofinansowanie przed wypłatą wynagrodzenia wówczas w PKPiR ujmie w kosztach uzyskania przychodów tylko tę część wynagrodzenia i składek ZUS, które zostały sfinansowane z jego środków własnych. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie zalicza do pozostałych przychodów z działalności gospodarczej otrzymanego dofinansowania z WUP.
Końcowo przypominamy, że otrzymane dofinansowanie z WUP nie stanowi pomocy publicznej.
Uwaga! Zgodnie z wyjaśnieniami jakie znajdują na stronie podatki.gov.pl oraz stanowiskiem jakie pierwotnie wskazywała Krajowa Informacja Skarbowa (KIS): wypłata wynagrodzeń z dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej, kiedy dokonywana była ze środków już otrzymanych z urzędów pracy – nie stanowi przychodu zaś samo wynagrodzenie nie stanowi kosztu. Obecnie KIS wskazuje również stanowisko odmienne, iż w tej sytuacji otrzymane środki powinny stanowić przychód, zaś samo wynagrodzenie koszt.
W ogólnym rozrachunku bez względu na wybraną opcję, zdarzenie będzie neutralne podatkowo, gdyż wykazanie takiej samej wysokości przychodu jak i kosztu daje ten sam efekt co brak ich wykazania. Należy mieć jednak na uwadze, że przyjęcie, którejś z opcji powoduje odmienne księgowanie w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.
Z uwagi na to, iż jak pokazała praktyka stanowisko na przestrzeni czasu ulega zmianie i jest niejednolite w razie wątpliwości, czy któraś z opcji jest bardziej słuszna każdy przedsiębiorca może wystąpić w swojej indywidualnej sprawie o interpretację podatkową do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Udzielona odpowiedź będzie wiążąca dla przedsiębiorcy. Dowiedz się jak złożyć wniosek. Pamiętaj – wniosek można również złożyć przez e-PUAP.
Jednym słowem nie zapłacimy podatku od dotacji, natomiast zapłacimy od dochodu, który osiągniemy w wyniku obniżenia kosztów wynagrodzeń. Dobra przykrywka…