Pracownicy są kluczowym i strategicznym zasobem organizacji, determinującym jej rozwój i przetrwanie na rynku.
Są potencjałem, w który warto zainwestować, natomiast nie można rozpatrywać go jako kosztu, który należy redukować i obniżać. Kapitał ludzki w przedsiębiorstwach należy postrzegać jako źródło przewagi konkurencyjnej tym bardziej, że na rynku wygrywają organizacje oparte na wiedzy. Dlatego tak ważne jest, aby strategię przedsiębiorstwa budować w oparciu o kapitał intelektualny.
Zasoby ludzkie, kapitał intelektualny to określenia odnoszące się bezpośrednio do pracowników. Nie są one determinowane przez liczbę zatrudnionych, lecz przez ich potencjał i wiedzę, jakie wnoszą do firmy. Czyli inaczej ujmując są to umiejętności i kompetencje do realizacji zadań i celów określanych przez przedsiębiorstwa. Ten swoisty zbiór wiedzy jest trudno policzalny, ale powinien przynosić wymierne korzyści dla organizacji. Potencjał ludzki to zasób możliwości, zdolności, sprawności i motywacji pracowników. Dlaczego potencjał pracy jest tak ważny dla wszystkich organizacji? Odpowiedzi są oczywiste:
W oparciu o powyższe można wnioskować, że pracownicy swoim zachowaniem oraz postawami budują i wpływają na relacje wewnątrz i na zewnątrz firmy oraz kreują jej wizerunek.
Społeczna odpowiedzialność organizacji za swoich pracowników sprzyja w kształtowaniu ,,zdrowej” kultury organizacyjnej, która jest ważnym wyznacznikiem konkurencyjności. I nie ma znaczenia, czy mówimy o personelu, pracownikach, kapitale intelektualnym, czy też zasobach ludzkich. Samo określenie nie ma większego znaczenia, zasadniczym jest stosunek i podejście firmy do osób, które zatrudnia. Jeżeli kreowane są pozytywne postawy i wsparcie w rozwój zawodowy to wzrastają szanse firmy na znalezienie i utrzymanie wartościowych pracowników. O tym czy warto inwestować w pracowników świadczą wymierne korzyści takie jak:
Dlatego rozwój zasobów ludzkich powinien być traktowany jako integralna części długofalowego rozwoju organizacji. W ogólnym zarysie rozwój kadr to zespół czynności, wspierający i realizujący proces doskonalenia kwalifikacji i motywacji pracowników oraz modelowania ich postaw. W efekcie przyczynia się do osiągnięcia wyznaczonych celów przez organizację oraz pracowników. Rozwój zasobów ludzkich powinien być planowany w oparciu o identyfikację indywidualnych cech, potrzeb, aspiracji i celów pracowników w korelacji z oczekiwaniami organizacji.
Rozwój pracowników powinien być wspólnym mianownikiem wszystkich przedsiębiorstw, które dążą do uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku. Jednakże plan rozwoju nie będzie taki sam w każdej firmie. Ustalenie ścieżki rozwoju pracowników powinno uwzględniać:
Doskonalenie kompetencji i umiejętności pracowników powinno stanowić celowy i zaplanowany proces rozwoju, opracowany w oparciu o strategię przedsiębiorstwa. Rodzaj potrzebnej wiedzy i kwalifikacji powinien przekładać się na realizację długofalowych celów organizacji. Podnoszenie kompetencji to inwestycja w ludzi, wymagająca nakładu czasu i pieniędzy, która jednak z całą pewnością przełoży się na efektywniejszą realizację zadań. Kompetentny i kreatywny pracownik jest równoznaczny z wyższymi standardami świadczonej przez niego pracy. Dlatego warto zainwestować w jego rozwój.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dlaczego dostosowanie rozwoju pracowników do potrzeb organizacji jest tak ważne?
Co należy uwzględnić przy dostosowywaniu ścieżki rozwoju do potrzeb organizacji?