Dotacja ze środków unijnych na kapitał obrotowy skierowana jest przede wszystkim do średnich firm. Jednym z najważniejszych kryteriów przyznania dotacji jest odnotowanie spadku obrotów o co najmniej 30% w relacji miesiąc do poprzedniego miesiąca bieżącego roku lub analogicznego miesiąca roku poprzedniego odnotowany po 1 lutego 2020 r. Sprawdźmy na co jeszcze zwrócić uwagę przy dotacji na kapitał obrotowy.
- 1. Odpowiedzi na ważne pytania dotyczące dotacji na kapitał obrotowy
- 2. Gdzie można znaleźć dokumenty niezbędne do podpisania umowy?
- 3. Jak złożyć wniosek?
- 4. W jaki sposób należy podpisać umowę?
- 5. Jak złożyć zabezpieczenie realizacji umowy?
- 6. Które pozycje z deklaracji VAT należy zsumować do określenia przychodu ze sprzedaży?
- 7. W jakim okresie należy wydatkować przyznaną dotację?
- 8. Czy z otrzymanej dotacji będzie można regulować przeterminowane zobowiązania?
- 9. Na jaki dzień ustala się stan zatrudnienia?
- 10. Czy do liczby zatrudnionych zalicza się osobę zatrudnioną na umowę zlecenie i umowę o dzieło?
- 11. Jeżeli w okresie 3 miesięcy od otrzymania dotacji przedsiębiorca zwolni pracownika będzie zmuszony zwrócić dotację?
- 12. Czy dotacja może być przeznaczona na zakup środków trwałych?
- 13. Co w sytuacji jeśli Wnioskodawca nie osiągnie wartości wskaźnika rezultatu: “Liczba miesięcy utrzymania działalności przedsiębiorstwa”?
- 14. Czy dotacja na kapitał obrotowy jest bezzwrotna czy częściowo podlega zwrotowi?
- 15. Jakie są wydatki kwalifikowane?
- 16. W jakiej wysokości można uzyskać dofinansowanie?
Dotacje na kapitał obrotowy – omówione zagadnienia:
Odpowiedzi na ważne pytania dotyczące dotacji na kapitał obrotowy
Dotacja dla średniego przedsiębiorcy będzie przyznawana przez PARP na podstawie wniosków składanych przez przedsiębiorców. Termin naboru zgłoszeń rozpoczął się 15.06.2020 r. a planowane zakończenie jest na dzień 31.07.2020 r. Na podstawie opracowania PARP przedstawimy kilka pytań i odpowiedzi na pytania, które mogą być pomocne na etapie składania wniosków.
1. Gdzie można znaleźć dokumenty niezbędne do podpisania umowy?
Dokumenty można znaleźć na stronie internetowej parp.gov.pl w sekcji Dokumenty_Składanie wniosku o dofinansowanie.Lista dokumentów niezbędnych do podpisania umowy znajduje się tutaj.
2. Jak złożyć wniosek?
- Należy założyć konto w generatorze wniosków.
- Wybrać konkurs „Dotacje na kapitał obrotowy”.
- Wybrać województwo, w którym prowadzona jest działalność zarejestrowana w KRS, CEIDG lub REGON.
- Wypełnić informacje o firmie zgodne z danymi rejestrowymi na dzień złożenia wniosku – wskazane jest podanie prawidłowego adresu e-mail.
- Wybrać sposób ustalenia spadku obrotów o 30%.
- Wprowadzić dane o obrotach firmy.
- Wybrać liczbę pracowników.
- Pozostałe dane, w tym wysokość dofinansowania zostaną ustalone i obliczone automatycznie.
- Kliknąć i złożyć wniosek.
3. W jaki sposób należy podpisać umowę?
Umowa o dofinansowanie zawierana jest w formie elektronicznej, dlatego Wnioskodawca podpisuje taką umowę kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Dokumenty nie mogą być podpisane Profilem zaufanym. Jeżeli w imieniu przedsiębiorcy będzie występowała osoba przez niego upoważniona wówczas ta osoba musi posiadać taki podpis.
4. Jak złożyć zabezpieczenie realizacji umowy?
W celu zabezpieczenia umowy z PARP niezbędne jest złożenie weksla podpisanego notarialnie. Taki weksel wraz z deklaracją wekslową nie może zostać przesłany elektronicznie dlatego należy to zrobić osobiście, wysłać kurierem lub pocztą.
5. Które pozycje z deklaracji VAT należy zsumować do określenia przychodu ze sprzedaży?
W przypadku deklaracji VAT-7 bądź VAT-7K należy zsumować następujące pola:
Nr pola deklaracji | Opis |
10 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku |
11 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju |
13 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0% |
15 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 5% |
17 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 7% albo 8% |
19 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 22% albo 23% |
21 | Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów |
22 | Eksport towarów |
31 | Dostawa towarów oraz świadczenie usług, za których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 lub 8 ustawy |
6. W jakim okresie należy wydatkować przyznaną dotację?
Okres wydatkowania środków z dotacji nie może być krótszy niż 1 miesiąc kalendarzowy i dłuższy niż 3 miesiące kalendarzowe.
7.Czy z otrzymanej dotacji będzie można regulować przeterminowane zobowiązania?
Dotacja jest przeznaczona na bieżące koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa.
8.Na jaki dzień ustala się stan zatrudnienia?
Liczbę pracowników ustala się na dzień składania wniosków.
9.Czy do liczby zatrudnionych zalicza się osobę zatrudnioną na umowę zlecenie i umowę o dzieło?
Nie zalicza się osób zatrudnionych na umowę zlecenie i umowę o dzieło. Na potrzeby określenia stawki jednostkowej uwzględnia się liczbę osób związanych z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty zgodnie z ustawowym czasem pracy.
10.Jeżeli w okresie 3 miesięcy od otrzymania dotacji przedsiębiorca zwolni pracownika będzie zmuszony zwrócić dotację?
Jeśli stan zatrudnienia nie zostanie utrzymany, dotacja nie będzie podlegała zwrotowi.
11. Czy dotacja może być przeznaczona na zakup środków trwałych?
Środki finansowe z dotacji nie mogą być przeznaczone na zakupy inwestycyjne.
12. Co w sytuacji jeśli Wnioskodawca nie osiągnie wartości wskaźnika rezultatu: “Liczba miesięcy utrzymania działalności przedsiębiorstwa”?
Wnioskodawca jest zobowiązany prowadzić działalność gospodarczą przez okres określony we wniosku o dofinansowanie. W przypadku, gdy Beneficjent osiągnie ten wskaźnik na poziomie niższym niż określony we wniosku, kwota dofinansowania, umieszczona w umowie, zostanie zmniejszona do poziomu iloczynu stawki jednostkowej i wartości faktycznie osiągniętego wskaźnika rezultatu.
13. Czy dotacja na kapitał obrotowy jest bezzwrotna czy częściowo podlega zwrotowi?
Co do zasady dotacja jest bezzwrotna. Do zwrotu środków może dojść w sytuacji, gdy firma zaprzestanie prowadzenia działalności w okresie zadeklarowanego wskaźnika rezultatu – liczba miesięcy utrzymania działalności przedsiębiorstwa. Wnioskodawca może wybrać okres 1, 2, 3 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Inną sytuacją może być pomyłka w obliczeniu liczby pracowników – zostanie zawyżony stan zatrudnienia wówczas będzie musiał nastąpić proporcjonalny zwrot środków. W każdym przypadku zwrotu, jeśli będzie on dobrowolny, bez wydanej decyzji o konieczności odzyskania środków, zwrot następuje bez odsetek.
14. Jakie są wydatki kwalifikowane?
Wydatkami kwalifikowalnymi w ramach wsparcia są koszty związane z finansowaniem kapitału obrotowego i funkcjonowania przedsiębiorstwa, i te wydatki rozliczane będą poprzez stawki jednostkowe. Do wydatków kwalifikowanych nie zalicza się m.in. wynagrodzeń pracowników.
15. W jakiej wysokości można uzyskać dofinansowanie?
Wysokość dofinansowania uzależniona jest od liczby zatrudnionych pracowników i okresu wsparcia 1, 2, 3 miesiące. Jaką kwotę dofinansowania może otrzymać przedsiębiorca można sprawdzić tutaj.