



Produkcja wymaga zapanowania nad materiałami podstawowymi i produktami. Aby sobie w tym pomóc, warto zapoznać się z dowodami magazynowymi, a także innymi dowodami wewnętrznymi, które pomagają w prowadzeniu księgowości.
W przedsiębiorstwach bazujących na działalności produkcyjnej bieżąca kontrola materiałów, półproduktów i wyrobów gotowych to podstawa sukcesu. Aby widzieć wszystko czarno na białym, warto wprowadzać dowody wewnętrzne. W jakich sytuacjach mogą się one przydać?
Magazyn w działalności produkcyjnej to nie obowiązek, jednak warto o nim pomyśleć. Dzięki dobrze prowadzonej wewnętrznej dokumentacji magazynowej dużo łatwiej jest kontrolować stany magazynowe materiałów podstawowych, półproduktów czy wyrobów gotowych. W tym celu wykorzystuje się następujące dowody wewnętrzne:
Wewnętrzne dowody magazynowe nie mają co do zasady wpływu na księgowanie w KPiR.
Zgodnie z ogólną zasadą, zakup materiałów podstawowych przeznaczonych do produkcji wyrobów gotowych księguje się w kolumnie 10 KPiR. Pozostałe wydatki natomiast powinny zostać ujęte w kolumnie 13.
Może się jednak zdarzyć, że nie wszystkie materiały lub produkty rzeczywiście trafią na sprzedaż – w sytuacji gdy:
W tym przypadku również wykorzystamy dowody wewnętrzne. W przypadku zniszczenia bądź utraty wyrobów konieczne będzie sporządzenie protokołu zniszczenia, na podstawie którego zaksięgujemy dowód wewnętrzny przesuwający koszt z 10 do 13 kolumny.
Gdyby nastąpiło przekazanie dla celów działalności, również należałoby sporządzić dokumentację i analogicznie jak w poprzednim przypadku, dokonać przeksięgowania. Natomiast w sytuacji, gdy wyroby zostaną pobrane przez przedsiębiorcę, konieczne będzie wystawienie faktury wewnętrznej– dokumentu, na podstawie którego zmniejszymy koszt, a także dokonamy opodatkowania przekazania VAT należnym.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.