Dropshipping jest to rozwiązanie logistyczne, które polega na przeniesieniu wysyłki towaru z przedsiębiorcy na dostawcę towaru – hurtownię, producenta. W zależności od modelu dropshippingu może to być rodzaj pośrednictwa w sprzedaży lub wysyłki dokonywanej przez magazyn zewnętrzny. Pośrednictwo jest ciekawą alternatywą na małych firm lub przedsiębiorców dopiero rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Firmy, które posiadają ugruntowaną pozycję na rynku mogą z kolei poszerzyć swoją ofertę handlową.
- 1. Jak działa dropshipping?
- 2. Modele dropshippingu
- 3. Wady i zalety dropshippingu
- 4. Rozliczenia dropshippingu w podatku dochodowym
- 5. Rozliczenia dropshippingu w podatku VAT na terenie kraju
Dropshipping w obrocie krajowym – omówione zagadnienia:
Jak działa dropshipping?
Zasada działania jest dość prosta. Przedsiębiorca zbiera zamówienia od swoich klientów, przekazuje zlecenie do hurtowni, producenta, magazynu zewnętrznego, który przygotowuje wysyłkę i jej dokonuje.
Dropshipping działa w obiegu zamkniętym.
Modele dropshippingu
Dropshipping może funkcjonować według dwóch modeli. Model pośrednictwa w sprzedaży charakteryzuje się tym, że przedsiębiorca nie jest pod względem prawnym właścicielem towarów, które oferuje swoim klientom. Jego wynagrodzeniem jest prowizja, jaką wynegocjuje z hurtownią lub producentem. Model działalności we własnym imieniu i na własny rachunek, w którym przedsiębiorca jest prawnym właścicielem wysyłanego towaru. Rozlicza więc pełne przychody i pełne koszty. Natomiast wysyłka dokonywana jest przez magazyn, w którym towary są pakowane.
Wady i zalety dropshippingu
Zalety:
- firma nie musi posiadać magazynu, a więc nie ponosi kosztów z tym związanych,
- firma nie zajmuje się pakowaniem i wysyłaniem towarów,
- nie musi posiadać dużych środków finansowych na rozpoczęcie działalności gospodarczej,
- można trudnić się pośrednictwem w sprzedaży szerokiego asortymentu towarów,
- ponosi mniejsze ryzyko finansowe związane z prowadzeniem firmy,
- może skupić się na reklamie, marketingu, który pełni w tym modelu kluczową rolę,
Wady:
- brak pewności czy i w jakim terminie towar trafi do klienta,
- w przypadku pośrednictwa brak pewności co do jakości oferowanego towaru,
- zwrot towarów czy reklamacje mogą być załatwiane przez hurtownię lub producenta, lub przez właściciela firmy.
Co z kasą fiskalną w dropshippingu – sprawdź.
Rozliczenia dropshippingu w podatku dochodowym
Jak do tej pory tego typu rozwiązanie prowadzenia działalności gospodarczej nie zostało usankcjonowanego w przepisach podatkowych. W tej sytuacji należy dokonywać rozliczeń na zasadach ogólnych. Sposób ewidencjonowania będzie uzależniony od wybranego modelu dropshippingu.
Przy dropshippingu prowizyjnym podstawowym dokumentem do rozliczeń podatkowych będzie faktura jedynie na kwotę prowizji. Przy dropshippingu jako działalności we własnym imieniu i na własny rachunek w urządzeniach księgowych znajdą się pełne obroty z tytułu przychodów i kosztów.
Dropshipping a ryczałt ewidencjonowany sprawdź.
Rozliczenia dropshippingu w podatku VAT na terenie kraju
Podobnie jak w podatku dochodowym przepisy ustawy o VAT nie odnoszą się wprost do tego modelu działalności gospodarczej. Dlatego również w tej sytuacji należy stosować zasady opodatkowania na zasadach ogólnych. Jeżeli przedsiębiorca ma prawo i korzysta ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego to jego sprzedaż nie będzie opodatkowana podatkiem VAT. Z kolei jeżeli mamy do czynienia z czynnym podatnikiem VAT wówczas stawka podatku będzie zależała od przyjętego modelu dropshippingu.
W wykazie usług objętych obniżonymi stawkami podatku VAT brak jest tego typu usługi. Biorąc powyższe pod uwagę przy modelu prowizyjnym powinna to być zastosowana stawka podstawowa 23% na terenie kraju. W podstawie opodatkowania znajdzie się kwota otrzymanej prowizji.
Przy modelu działalności we własnym imieniu stawka podatku VAT powinna być właściwa dla stawki podatku VAT jakim jest objęty towar. Inaczej będzie wyglądało opodatkowanie usługi dropshippingu w transakcjach z UE lub poza jej terytorium.