Jednym z najważniejszych czynników, dzięki któremu firma ciągle się rozwija i osiąga sukcesy w branży, jest zadowolenie zatrudnionych w niej osób.
Dlatego tak ważne jest ograniczanie dużej rotacji pracowników i poznanie przyczyn, dla których decydują się na odejście z pracy. Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!
Rotacja pracowników polega na odchodzeniu lub zwalnianiu zatrudnionych osób w firmie. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – wynikać z wewnętrznych pobudek danej osoby lub czynników zewnętrznych związanych z działaniem danej organizacji. Wysoka rotacja pracowników stanowi niepokojący sygnał, który może świadczyć o popełnianiu błędów w zakresie zarządzania. Należy kontrolować tę sytuację i jeśli to konieczne – podejmować kroki, aby jej zapobiegać.
Do przeprowadzenia okresowej analizy zatrudnienia, warto korzystać ze wskaźników KPI, aby otrzymać dokładniejsze dane i wyciągnąć wnioski. W tym celu mogą posłużyć takie mierniki jak np.:
Wysoki wskaźnik rotacji pracowników może stanowić cenną informację dla firmy. Warto pamiętać, iż jego wartość jest uzależniona od specyfiki danej branży. Zakłada się, że im niższa wartość tych mierników, tym lepsza sytuacja firmy.
Według raportu Monitor Rynku Pracy sporządzonego przez Instytut Badawczy Randstad w 2022 roku, co 6 miesięcy pracodawcę zmienia 21% respondentów. Dotyczyło to głównie mieszkańców dużych miast, kierowców, sprzedawców, inżynierów, pracowników z branż handlowych, logistycznych, telekomunikacyjnych i IT.
Fluktuację pracowników można podzielić na kilka typów, które wiążą się z przyczynami odejść z pracy. Wyróżniamy zatem rotację:
Powodów wysokiej fluktuacji pracowników może być wiele. Jako przedsiębiorca powinieneś/powinnaś dążyć do znalezienia przyczyn tej sytuacji, aby móc wprowadzić działania naprawcze.
Co możesz zrobić, aby zmniejszyć rotację pracowników w swojej firmie? Oto kilka wskazówek:
Motywuj swoich pracowników do udziału w konferencjach, spotkaniach branżowych, szkoleń. Możesz skorzystać z dofinansowania na szkolenia pracowników, aby podnosili swoje kwalifikacje.
W ten sposób pracownicy będą wiedzieli, czego od nich oczekujesz oraz mają stały wgląd w efekty swojej pracy.
Przeanalizuj oferty pracy na podobne stanowiska w Twojej firmie. Jeśli chcesz pozostać konkurencyjnym i uniknąć dużej rotacji pracowników, musisz przynajmniej wyrównać poziom wynagrodzenia do ogólnej średniej. Bierz również pod uwagę takie aspekty jak lata doświadczenia pracownika, wykształcenie, osiągnięcia zawodowe, posiadane certyfikaty. Warto wprowadzić również system premiowy.
EVP można rozumieć jako powody, dla których warto pracować w danej firmie. Są one wykorzystywane podczas przygotowywania oferty rekrutacyjnej, która przyciągnie najlepszych kandydatów na dane stanowisko. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie korzyści może Ci przynieść określenie Employee Value Proposition oraz jak ją stworzyć – przeczytaj ten artykuł!
Pozytywne relacje odgrywają kluczową rolę w odczuwaniu zadowolenia z pracy. Jako pracodawca możesz co jakiś czas organizować spotkania poza miejscem zatrudnienia, w mniej formalnych okolicznościach. Może być to wspólna wycieczka, skorzystanie oferty firm eventowych, które organizują ciekawe atrakcje dla zespołów pracowniczych, wprowadzić wolontariat pracowniczy dla chętnych osób. Ciekawym sposobem będzie również wprowadzenie elementów grywalizacji w swojej strategii zarządzania zespołem.
Niekiedy pracownicy mogą mieć pewne opory przed komunikowanie swoich potrzeb i wskazywania na niedociągnięcia w sposobie zarządzania firmą. Może to wynikać z obawy przed negatywną odpowiedzią przełożonych i powstaniem niepotrzebnych konfliktów. W miejscu pracy warto dbać o przyjazną atmosferę i propagować otwartą komunikację, aby rozwiać ich wątpliwości w tych aspekcie. Nie zawsze jest to wystarczająco efektywne. W związku z tym możesz przeprowadzić wśród swoich pracowników anonimową ankietę, aby poznać ich opinię o warunkach pracy itp. W ten sposób poznasz ich perspektywę, dowiesz się, co należy poprawić oraz pokażesz, że liczysz się z opiniami członków zespołu.
Dobrze opracowana strategia rekrutacyjna pozwoli Ci na wytypowanie idealnych kandydatów na dane stanowisko, którzy będą mieć potencjał do pozostania na dłużej w firmie. Zwróć uwagę, czy kierujesz swoją ofertę do odpowiedniej grupy docelowej, czy korzystasz z właściwych kanałów komunikacji. Kolejną kwestią jest opracowanie atrakcyjnej i konkurencyjnej oferty, która przyciągnie osoby, których poszukujesz. Przyjrzyj się, w jaki sposób robią to inne przedsiębiorstwa. Aby jak najlepiej poznać kompetencje kandydatów, możesz wykorzystać do tego narzędzia oceny przed zatrudnieniem – mogą być to różnego rodzaju testy osobowościowe, assessment center do oceny potencjału zawodowego itd.
Nie zawsze możliwe jest uniknięcie rotacji pracowników. Warto jednak śledzić wybrane wskaźniki zatrudnienia oraz zachęcać do dzielenia się opinią o warunkach w miejscu pracy. W ten sposób zmniejszysz ryzyko utraty cennych pracowników, co przełoży się na lepszą sytuację całej firmy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!