Dyrektywa Omnibus nakłada nowe obowiązki na sprzedawców on-line (w tym dostawców internetowych platform handlowych) oraz stacjonarnych.
Zobacz nasz film na temat Dyrektywy Omnibus
Celem unijnej dyrektywy Omnibus jest lepsze egzekwowanie i unowocześnienie przepisów UE dotyczących ochrony praw konsumenta. Ma to zostać osiągnięte poprzez nałożenie nowych obowiązków na sprzedawców (również tych on-line). Nowe regulacje dotyczą m.in:
W związku z nowymi regulacjami, ustawodawca zdefiniował pojęcia dostawcy internetowej platformy handlowej oraz internetowej platformy handlowej, którymi posługuje się w przepisach.
Internetową platformą handlową jest usługa korzystająca z oprogramowania, w tym strony internetowej, części strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, w ramach której umożliwia się zawieranie umów na odległość.
Dostawcą internetowej platformy handlowej jest zaś przedsiębiorca, który obsługuje internetową platformę handlową, dostarcza ją lub umożliwia korzystanie z niej przedsiębiorcom lub konsumentom (osobom prywatnym). Przy czym nie ma znaczenia, czy kwestie techniczne związane z obsługą oprogramowania, z którego korzysta internetowa platform handlowa, są dokonywane przez samego dostawcę czy też wykonywane są w jego imieniu.
Dostawcy internetowych platform handlowych – najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową – powinni poinfoirmować klienta m.in:
W każdym przypadku obniżki cen towarów/usług, sprzedawcy (niezależnie od formy sprzedaży) mają obowiązek podania, obok informacji o obniżonej cenie, informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Jeśli dany towar/usługa została wprowadzona do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni – wtedy należy poinformować o najniższej cenie, jaka obowiązywała od dnia wprowadzenia do sprzedaży.
Zasada ta ma zastosowanie dla sklepów stacjonarnych i internetowych oraz w reklamach towarów/usług, w których jest jest podawana cena.
Szczegółowe informacje w artykule: Informowanie o najniższej cenie, jaka była przed obniżką .
Jeżeli na żądanie konsumenta wykonywanie usługi ma się rozpocząć przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, przedsiębiorca jest obowiązany uzyskać od niego oświadczenie zawierające takie żądanie oraz potwierdzenie przyjęcia przez klienta do wiadomości, że z chwilą pełnego wykonania umowy konsument traci prawo do odstąpienia od umowy.
Przedsiębiorcy mają obowiązek podawać informacje, czy i w jaki sposób zapewnione jest, aby publikowane opinie i rekomendacje pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili.
Za nieuczciwą praktykę rynkową uważa się:
Dyrektywa Omnibus wprowadza prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni od jej zawarcia – w przypadku dostarczania usług cyfrowych.
Prawo takie nie przysługuje natomiast, w przypadku treści cyfrowych, niedostarczanych na nośniku materialnym – jeśli konsument zażądał udostępnienia tych treści przed upływem terminu odstąpienia od umowy, przy jednoczesnej rezygnacji z tego prawa.
Wszystkie państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania tzw. dyrektywy Omnibus do dnia 28 maja 2022. W Polsce, na dzień publikacji artykułu, projekt ustawy znajduje się jeszcze na etapie skierowania do I czytania na posiedzeniu Sejmu. Przewiduje się, że jej uchwalenie powinno nastąpić jesienią 2022, choć bazując na wcześniejszych pracach parlamentarnych nie możemy być tego pewni. Postępy nad ustawą można monitorować na stronie: sejm.gov.pl.
Na koniec warto jeszcze dopowiedzieć, że wraz z dyrektywą Omnibus wdrażana jest dyrektywa towarowa (dotycząca sprzedaży towarów) oraz dyrektywa cyfrowa (dotycząca dostarczania usług i treści cyfrowych). Implementacja tych trzech dyrektyw, zwana potocznie Nowym Ładem dla konsumentów wprowadza równocześnie zmiany w:
Dyrektywa Omnibus jest procedowana przez Prezesa UOkiK, te drugie zaś przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Co do zasady, zanim ustawy nie wejdą w życie w Polsce, to nie ma obowiązku stosować przepisów z dyrektyw unijnych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.