Realia współczesnego rynku sprawiły, że coraz trudniej firmom zabłysnąć wśród mocno rozbudowanej konkurencji.
Jednocześnie, bardziej świadomi konsumenci, przywiązują większą uwagę również do samych okołobiznesowych aspektów, takich jak wpływ działalności przedsiębiorstw na środowisko czy społeczeństwo, odsuwając się od ofert, które, oprócz realnego produktu, nie są w stanie w pełni odpowiedzialnie funkcjonować w świecie biznesu. Dlatego też obecnie koncepcja CSR stała się niezbędnym elementem stabilizującym rynek, który za sprawą przemyślanych działań może zapewnić harmonię pomiędzy przedsiębiorstwami, społeczeństwem oraz środowiskiem.
Skrót CSR (Corporate Social Responsibility) w dokładnym tłumaczeniu oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. Warto jednak podkreślić, że niemożliwe jest, by tak rozległe zagadnienie jednoznacznie zdefiniować. Istnieje wiele definicji CSR, które z większym lub mniejszym poziomem szczegółowości oddają istotę tej koncepcji.
Poszukując odpowiedzi na pytanie, czym jest Corporate Social Responsibility, można dopatrzeć się silnych powiązań z rozmaitymi praktykami racjonalnego zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniającymi realny zwrot w stronę zrównoważonego biznesu, którego celem jest nie tylko generowanie zysków i korzyści, ale również branie odpowiedzialności za sprawy związane ze środowiskiem oraz społeczeństwem.
W rezultacie działanie CSR włącza do procesu zarządzania firmą także takie aspekty jak etyka zawodowa, interesy poszczególnych grup społecznych, w tym mniejszości, zanieczyszczenia środowiska, zmiany klimatyczne, relacje z interesariuszami oraz otoczeniem firmy, inwestowanie w zasoby ludzkie, szeroko rozumianą ochronę środowiska czy dbanie o transparentność własnych praktyk.
Jedną z najważniejszych cech społecznej odpowiedzialności biznesu jest jej długotrwałość i bezterminowość. CSR nie może przybierać formy jednorazowej akcji, która, bardziej niż wzmocnić symbiozę pomiędzy firmą a jej otoczeniem, ma za zadanie przyciągnąć nowych klientów. Tylko autentyczna troska o środowisko, społeczeństwo, jego potrzeby oraz problemy, przejawiająca się odpowiedzialną strategią wdrażanią na różnych szczeblach zarządzania, jest w stanie przynieść autentyczne korzyści ekologiczne, społeczne, a także te biznesowe wynikające ze znacznego wzrostu przywiązania klientów do marki, która świadomie i przejrzyście funkcjonuje na rynku.
Mnogość celów wynikających z podążania za ideą CSR sprawia, że obecnie można wyróżnić rozmaite narzędzia ułatwiające rozpoczęcie odpowiedzialnych działań w poszczególnych obszarach. Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych z nich:
Działanie CSR wciąż zyskuje popularność. Obecnie wiele zarówno małych, jak i większych przedsiębiorstw z różnorodnych branż dostrzega potencjał zwrotu w stronę bardziej zrównoważonych działań, które, wpływając na korzyść otoczenia firmy, są w stanie przynieść realne korzyści jej samej. Przedstawiamy znane marki, które w ostatnim czasie szczególnie zbliżyły się do koncepcji CSR.
Każdy biznes, w pewnym stopniu, zawdzięcza swoje funkcjonowanie środowisku, z którego czerpie wszelkie niezbędne surowce oraz energię. Dzięki tym zasobom naturalnym firmy dostarczają produkty na rynek, niestety jednak często przy tym generują negatywne efekty w postaci różnego rodzaju zanieczyszczeń czy odpadów. Prowadzi to do niekorzystnych zmian środowiska przyrodniczego, które ostatecznie wpływają także na samego człowieka i jakość jego życia.
Rosnące znaczenie tego problemu sprawiło, że coraz głośniej mówi się o wprowadzaniu zrównoważonych działań zakładających integralność gospodarki, środowiska i społeczeństwa oraz umożliwiających proekologiczne zarządzanie działalnością. Jednym z narzędzi pomagających w minimalizowaniu negatywnych skutków szeroko rozumianej aktywności gospodarczej jest zielony controlling usprawniający reagowanie na niepokojące zmiany środowiskowe poprzez optymalizację sposobu zarządzania kluczowymi procesami.
Do głównych zadań zielonego controllingu zalicza się kreowanie zgodności pomiędzy poszczególnymi relacjami ekonomicznymi a wyznaczonymi wymaganiami środowiskowymi. Podstawą jest więc sumienna koordynacja działań ekologicznych prowadząca do zwiększenia zdolności prawidłowej reakcji na różnego rodzaju zagrożenia ekologiczne. W rezultacie przedsiębiorstwa decydujące się na zastosowanie ekologicznego controllingu zyskują szansę na lepsze przystosowanie się do dynamicznych zmian standardów prowadzenia działalności.
Współczesny rozwój zielonego controllingu można łączyć zarówno z występującym wzrostem kosztów ochrony środowiska, jak i z zaostrzaniem międzynarodowych regulacji w tym zakresie. Dla wielu przedsiębiorstw kluczowe jest obniżanie poziomu zużycia różnego rodzaju zasobów naturalnych, wprowadzanie odnawialnej energii czy minimalizowanie generowanych zanieczyszczeń, co staje się łatwiejsze za sprawą zielonego controllingu.
Zgodnie z głównymi założeniami szeroko rozumianego controllingu, jego bardziej zielona odmiana skupia się również na koordynacji procesów zarządzania w obszarze całego przedsiębiorstwa. Kompleksowa struktura tego narzędzia prowadzi do wyróżnienia takich etapów, jak planowanie, realizacja, monitorowanie, ocena czy korekta mająca na celu wprowadzenie koniecznych zmian, które ostatecznie umożliwią osiągniecie wcześniej wyznaczonych celów.
Wprowadzenie zielonego controllingu wiąże się z trzema grupami korzyści – obniżką kosztów, poprawą relacji z interesariuszami oraz zwiększaniem szans rynkowych. Obserwowany współcześnie wzrost popularności bardziej odpowiedzialnych działań powiązać można z wciąż wzrastającą ogólną świadomością interesariuszy firmy. Sam proces zarządzania przedsiębiorstwem zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju wymaga wsparcia ze strony zielonego controlling, który, dążąc do budowania wartości biznesowej, będzie w stanie efektywnie wykorzystać potencjał środowiskowy i społeczny.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!